Spr0cket Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 på tvserier som csi blir jo noen helt fantastisk kompliserte tekniske håndgrep tilhjengelig ved et museklikk eller ved å laste noen reagensrør inni en maskin med blå lys. dette er blant ennet tilfelet for lydspor, f.eks. en telefonsamtale med bakgrunnslyder i en av episodene. vor nært dette kan man komme i virkeligheten? fins det programvare som kan skille ut spesielle lyder, eller er man dømt til å ha en equalizer med svært mange frekvensbånd og å gjøre dette manuelt? går det f.eks. an å sortere en lyd i flere kanaler, der kanal en f.eks. er 0-200 hz, kanal 2 er 350-500 hz OG 800-900hz etc etc og så sette volum separat? hva kan man i det hele tatt for "renske opp" lyd vha programvare? Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) En kan filtrere ut frekvenser ved hjelp av analoge eller digitale filterkretser. Mange lydprogram har funksjoner som muliggjør dette. Fant forøvrig et fint PDF-dokument som viser hvordan dette gjøres analogt: http://folk.ntnu.no/pervu/FY1013_2006/Pros...lterkretser.pdf EDIT: Når jeg tenker meg om, er jo equalizer en filterkrets med mange variable frekvensbånd. Endret 17. februar 2008 av garanti Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) men det på CSI er ren sci-fi, sitter å ler av det. noe av det kan gjøres til en viss grad med i CSI er det ekstremt overdrevet.. samme med bildet og film teknologien deres.. Endret 18. februar 2008 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ja, det meste i SCI er bare oppspinn. Dessuten ser jeg på det som lite sannsynlig at etterforskningorganene disponerer så mye tid og ressurser per sak som de i serien. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 men det på CSI er ren sci-fi, sitter å ler av det.noe av det kan gjøres til en viss grad med i CSI er det ekstremt overdrevet.. samme med bildet og film teknologien deres.. Ja, det meste i SCI er bare oppspinn. Dessuten ser jeg på det som lite sannsynlig at etterforskningorganene disponerer så mye tid og ressurser per sak som de i serien. jepp, jeg er ikke akkurat uenig i dette - men spørsmålet er snarere hvor nært kan man komme noe slikt i virkeligheten.. er det f.eks. mulig å plukke ut deler av et lydbilde for å assigne det til en kanal i en mikser på pcen? hva fins av denne type programvare? google er fint, men jeg vet ikke hva jeg skal søke etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå