Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL hjemme nettverk

Anbefalte innlegg

halla.. mongo telenor !!

Hvordan får jeg min WinXP PRO maskin til å dele ut internett ?

Har koblet opp ADSL "modemet" på min "svitsj" så de andre pc'ene på den.. Problemet som ligger forran meg er jo at jeg ikke får opne opp den derre online ADSL connecten som ligger på min pc og hukke av for "ICN".

har teste med å mekke en ny oppkobling men det funker ikke. får bare invalid username visst jeg ikke bruker Mongo Online ADSL snarveien på desktopen.. Får heller ikke høyre clikket å connecte den veien WHY !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker PCen med 2 NICer som router.

Kobler du denne opp til ADSL og så setter ICS på så skal du være good to go. Men den PCen som er koblet til ADSL er nødt til å være på for å benytte inet.

Enkleste er sikkert å benytte XP maskinen og benytte XP CDen til å sette opp ICS

Lenke til kommentar
halla.. ***** telenor !!

Hvordan får jeg min WinXP PRO maskin til å dele ut internett ?

Har koblet opp ADSL "modemet" på min "svitsj" så de andre pc'ene på den.. Problemet som ligger forran meg er jo at jeg ikke får opne opp den derre online ADSL connecten som ligger på min pc og hukke av for "ICN".

har teste med å mekke en ny oppkobling men det funker ikke. får bare invalid username visst jeg ikke bruker ***** Online ADSL snarveien på desktopen.. Får heller ikke høyre clikket å connecte den veien WHY !!

Nå er det slik at ***** telenor har tatt høyde for kunnskapsløse brukere med stor frustrasjon og laget en egen side for dem: http://www.online.no/guide/adslguide.html. Forsyn deg. Og forresten, det smarteste du gjør er å kjøpe en bredbåndsrouter (SMC er min anbefaling, andre vil si Dlink, 3com osv...) å dele internett, printer og hva du vil... Lykke til :)

Lenke til kommentar
Du kan ikke dele telenor ADSL gjennom switch pga at dem bruker stygge PPoE. Derfor må du enten kjøpe deg en router eller ha en server som du har to nettverkskort i og koble både nettverket og modemet til den maskinen.

Hva kreves av en maskin som skal stå som server i et slikt tilfelle? Kan man da også benytte denne som mailserver slik at alle i hjemmenettverket henter mailen herfra i stedet for å hente den direkte fra online.no? Noe gratis/billig mailserverprog som er å anbefale?

Vurderer selv å skaffe nettverk hjemme med 3 maskiner som deler ADLS, men er litt ute å svømmer foreløpig :D

Lenke til kommentar
Du kan ikke dele telenor ADSL gjennom switch pga at dem bruker stygge PPoE. Derfor må du enten kjøpe deg en router eller ha en server som du har to nettverkskort i og koble både nettverket og modemet til den maskinen.

Jo du kan dele det gjennom en switch. Det du trenger å gjøre er å dele inetconnectionen i XP og plugge inn kabel fra modemet, og en in i din pc. Har gjort dette selv så ikke kom og si at det ikke går. (Bakdelen er jo at en PC må stå ¨på for at de andre skal få inet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...