Pus_1808 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Hei! Som dere sikkert forstår har jeg et ønske om å bli lege, men jeg har et par spørsmål ang. studenthverdagen på medisin-studiet på Universitetet i Oslo. Mine spørsmål er følgene: 1. Hvordan ser en "vanlig" studiehverdag ut? 2. Tilbringer man mye av tiden ved universitetet, eller er mye det selvstudium? 3. Er det perioder hvor man kan dra hjem å studere der (hvis man bor andre steder i Oslo), eller er man så regelmessig innom universitetet at det skjeldent lar seg gjøre? 4. Er det mye mest forelesninger eller har man også den "tradisjonelle" undervisningen i klasser? Evnt. andre typer undervisning. Jeg blir veldig glad om noen kan svare med på disse spørsmålene, gjerne fra noen som studerer eller har studert ved det samme universitet. Man trenger ikke svare på alle spørsmålene, svar på de du ønsker å svare på. På forhånd takk.... Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hei! Som dere sikkert forstår har jeg et ønske om å bli lege, men jeg har et par spørsmål ang. studenthverdagen på medisin-studiet på Universitetet i Oslo. Mine spørsmål er følgene: 1. Hvordan ser en "vanlig" studiehverdag ut? 2. Tilbringer man mye av tiden ved universitetet, eller er mye det selvstudium? 3. Er det perioder hvor man kan dra hjem å studere der (hvis man bor andre steder i Oslo), eller er man så regelmessig innom universitetet at det skjeldent lar seg gjøre? 4. Er det mye mest forelesninger eller har man også den "tradisjonelle" undervisningen i klasser? Evnt. andre typer undervisning. Jeg blir veldig glad om noen kan svare med på disse spørsmålene, gjerne fra noen som studerer eller har studert ved det samme universitet. Man trenger ikke svare på alle spørsmålene, svar på de du ønsker å svare på. På forhånd takk.... Jeg kan bare svare på de første par semestrene, vet ikke helt hvordan det går videre. 1: Det varierer, du har som regel en studiedag i uka, og fire dager der det er plass til forelesninger og kurs. I tillegg har du det som kalles problembasert læring, PBL, som tar 2 møter á 1,5 timer hver uke. 2: For å henge med må du møte opp hver dag det er forelesninger og kurs. Det er forholdsvis lite fremmøteplikt, men der det er fremmøteplikt er de strenge (bl. a. PBL, der kan du være borte max. 8 ganger i semesteret). 3: Det blir vanskelig å få til, ikke bare på grunn av fremmøteplikten på PBL, men også på grunn av at du ikke vil klare å henge med. 4: Det er litt begge deler. Noen semestre er det mye forelesninger og mye kurs, andre er det lite og mer plass til selvstudium. Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Takker for svar Q-tip! Men jeg har fortsatt en del spørsmål (ja, jeg er nyskjerrig, men det handler tross alt om fremtiden min hvis jeg vel å studere medisin) 1. PBL (problembasert læring): Hvordan foregår det? 2. Hvor mye av studiene er praktiske (dvs. være på sykehus o.l.) 3. Er det vanskelig å studere medisin (jeg forstår selvførgelig at det er vanskelig, men hvor vanskelig)? Og er det like vanskelig hele tiden? 4. Hvor lenge varer semestrene/studieårene? Har man vanlig ferier og høytider, evr. andre fridager? Takker igjen på forhånd, og håper selvsagt at andre enn meg også har nytte av å få svar på dette.. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Mer om PBL kan du lese her (er ganske mye man kan skrive om det, selv mener jeg at det er en oppskrytt læringsmetode). Hvor mye av studiene som er på sykehus vet jeg ikke, men det kan sikkert noen andre medisinstudenter her svare på. Det vil alltid være temaer som er lette og andre som er vanskelige, men hvor vanskelig det er å studere medisin tror jeg er vanskelig å si. Jeg synes det er vanskelig nok, for å si det sånn. Vårsemesteret starter uke 4 (uke 3 for 1. semester), og avbrytes kun av påskeferie (1 uke + mandag) før semesteret avsluttes uke 24-26. Høstsemesteret starter uke 34 (?) (33 for 1. semester), går fram til uke 3, og avbrytes av juleferie (her er det snakk om selvdisiplin i jula...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå