Gå til innhold

Overklokking av en celeron 1,6 ghz

Anbefalte innlegg

Jeg har overklokka cpu-en til 1,8 gHz , den var på 1,6 som opprinlig OC.

Problemmet er at hvis jeg prøver å overklokke den mer så klikker pcen helt og jeg må skru den av fordi den går i hvile modus eller noe lignene. Når jeg skrur den på igjen så er den blitt automatisk ned-klokka til 1,6 igjen. Noen som kan si hvorfor ?

Beklager hvis det har vært et lignende innlegg før.

Endret av manidress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Amiga er jo raskere...tror detn var på 5 eller 7Mhz.

Er vel Ghz du mener. vel. hvis den ikke er stabil på denne hastigheten har jeg av egen erfaring funnet ut at det som regel skyldes for lav VCORE. Men dersom du øker VCORE så må du også huske på at det fører til økt varme... som igjen fører til at en bør ha bedre kjøler enn standard.

Lenke til kommentar
Min Amiga er jo raskere...tror detn var på 5 eller 7Mhz.

Er vel Ghz du mener. vel. hvis den ikke er stabil på denne hastigheten har jeg av egen erfaring funnet ut at det som regel skyldes for lav VCORE. Men dersom du øker VCORE så må du også huske på at det fører til økt varme... som igjen fører til at en bør ha bedre kjøler enn standard.

Ja jeg har bra nok kjøling har 7 vifter i pcen som kjøler bra.Hvor skal jeg øke vcore? den er sikkert i biosen et sted men hvor?

Lenke til kommentar

Kanskje du kan fortelle meg hastigheten på minnet. Crucial(Micron) har da mye bra DDR2 minne.

Hovedkortet har en BUS/FSB vegg på ca 300. Mao ca 300x8@2400 MHz.

Prøv:

Legg inn siste bios!

Sett DRAM frequency til 200.

Sett CPU host frequency til 280

Kanskje justere DRAM voltage.

gir deg 2240 MHz. Kan ikke se at det er mulig å stille Vcore. Lenke

Er rett og slett ikke noe særlig til kort du har kjøpt. Et P35 kort til 100 kr ekstra ville mest sannsynlig gitt meget gode resultater.

Lenke til kommentar
Kanskje du kan fortelle meg hastigheten på minnet. Crucial(Micron) har da mye bra DDR2 minne.

Prøv:

Legg inn siste bios!

Er rett og slett ikke noe særlig til kort du har kjøpt. Et P35 kort til 100 kr ekstra ville mest sannsynlig gitt meget gode resultater.

syntes det er et bra kort jeg.
Lenke til kommentar

Prøv:

Legg inn siste bios!

Det virka ikke å Sett DRAM frequency til 200.

og dram voltage

Lenke til kommentar

Prøv:

Legg inn siste bios!

har 2 brikker på 1 gb hver

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har overklokka cpu-en til 1,8 gHz , den var på 1,6 som opprinlig OC.

Problemmet er at hvis jeg prøver å overklokke den mer så klikker pcen helt og jeg må skru den av fordi den går i hvile modus eller noe lignene. Når jeg skrur den på igjen så er den blitt automatisk ned-klokka til 1,6 igjen. Noen som kan si hvorfor ?

Beklager hvis det har vært et lignende innlegg før.

Min erfaring er at Celeron-420 (L) 1,6 GHz CPU-en lar seg kraftig overklokke.

Nesten rart at Intel ikke skiftet navn når de laget en "ny" prosessor med 2 core teknologi. Celeron-420 har riktignok bare en kjerne, men CPU'er omtrent like kraftig som en Ex00 CPU på samme klokkefrekvens når det gjelder ren regnekraft for en prosessor.

(Sandra test).

Bygger opp en ny PC, etter 5 1/2 år med den gamle P4 Northwood overklokket 33% til 2,4 GHz. Kjøpte ASUS P5K-VM hovedkort og Kingston 2 x 1066 MHz DDR2 RAM samt bestilte en E8400 CPU tidlig februar.

Men det er verdenstørke på Ex00 prosessorer så jeg anskaffet en Intel Celeron 420 (1.6 GHz) for å kunne starte testing av komponentene, legge inn ny BIOS og få erfaring med det å bygge PC igjen uten å måtte vente sabla lenge.

Det gikk greit med byggingen samt installasjon av Celeron prosessoren. Ved oppdatering av BIOS (E8400 må ha 704 versjonen datert 15/2-08) fikk jeg først CMOS sjekksum error (Alt F12). Ved neste forsøk (via BIOS tools og USB stick) kom ny BIOS på plass. I alt beskriver ASUS 4 metoder til å oppdatere BIOS.

Eneste problem ved installasjon av XP var at jeg måtte ha RAID/SCSI drivere (F6) om HD var større enn ca 171 GB. Og jeg har en Seagate Baracuda (meget stille) på 500 GB. Fant ikke driverne noe sted

så jeg nøyde meg med 171 GB. XP setup må ha driverne på floppy!!! Utrolig hvordan utgått teknologi og ny forsøker en symbiose her. På Vista går det med CD. Det er egentlig ikke noe problem da ”Disk management” under ”Administrative tools” kan lage en ny partisjon av ubrukt diskplass.

Siden alt gikk såpass greit at måtte jeg eksperimentere litt og satt gradvis opp FSB til 360 mot normalt ca 200. PC-en bootet uten problemer og beregnet PI i en times tid. Everest melder om 2732 MHz som er 70% overklokking av CPU og 202% overklokking av CPU'ens FSB. Intet annet ble gjort. Kjører boxed kjøler og CPU'en blir ikke varm. Sensorene viser forøvrig sprø verdier i forskjellige program (som for E8x00). Everest (OK?) melder om 33 celcius i hovedkort temperatur. Jeg vet lite om overklokking, men dette er jo stort. Satser på å få den opp til 3.2 GHz før E8400 kommer. Og det kan nok ta tid. Noen nettbutikker mener midten av mai. Andre er mer optimistiske.

Uansett: Den "nye" Celeron imponerer med en utrolig evne til overklokking. Virker nesten at det kun er teksten på prosessoren du betaler for. Celeron-420 på 2.72 GHz er over dobbelt så rask som min P4 på 2.4 GHz. Nettbutikkpris idag er ca 250,- sammenlignet med ca 1500,- for en P4 1.8 GHz for snart seks år siden.

Så alle som venter på E8x00: Kjøp en Celeron-420 og ha litt moro i ventetiden....

Sarha

Endret av sarha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...