Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ønsker å strupe nettverkstilgangen i hjemmet

Anbefalte innlegg

Hei.

søkte litt i forumet her, men fant ikke noe som kunne hjelpe meg. mitt problem er at jeg har en del maskiner i huset her, hvorav en av dem tilhører en heller irrasjonell bror. nevnte bror har det med å drive med p2p innimellom, men har åpenbart ikke fjerneste anelse om hva det vil si å begrense seg. resultatet blir da at de gangene han starter p2p-svineriet hans, så blir nettverket ganske så overarbeidet. ruteren takler jobben fint, men så var det slik at bredbåndet er visst ikke så bredt allikevel. surfing på nettet funker, selv om det går tregt. alt annet er en øvelse i frustrasjon. jeg har fikset dette med struping i p2p-programmene hans før, men den maskinen der er ikke stabil nok til å stole på de innstillingene alene. virker som jeg må fikse på det tullet flere ganger i året.

jeg har da funnet ut at jeg trenger å få strupet tilgangen til den fjotten ganske kraftig. har tuklet i ruteren med en del QoS, men den er for kravstor på innstillingene til at jeg vil bruke den til noe som helst. har ikke lyst til å sitte en helg og grave gjennom dokumentasjon for alle programmene som blir brukt her i huset sånn at jeg kan skape et skikkelig regelsett. ikke funker den på auto heller. nei, det jeg trenger er en dings som kan strupe all overføring gjennom nettverket, slik at tullingen ikke får mer enn en bestemt antall kbps inn og ut av maskinen. ikke noe programvare som må installeres på maskinen hans, men en fysisk dings som kan kobles mellom maskinen og ruteren.

jeg har fått inntrykket av at det som trengs er en managed-switch, men kanskje jeg tar feil der. uansett håper jeg det finnes en slik som ikke bråker som et ondt år. har en superstack-4300 liggende, og den kan ikke brukes med mindre den slenges inn i boden eller noe sånt. skulle tro den brukte to delta-vifter. ikke ser det ut som den har noe throttling heller.

uansett. hvis det er til hjelp, sitter jeg på en dlink dir-655. har gått gjennom den en del ganger, men finner kun QoS av typen "prioriter ditten over datten".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med å bruke programvare på hver enkelt pc til å løse problemet er at brukeren har full kontroll mens "administratoren" har ingen.

;)

EDIT: Bruker man dedikert pc som router med denne? I så fall har man jo kontroll, men det er kanskje enklere med en router? Skal man først bruke pc til dette kan man like godt ta den helt ut...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

han kommer ikke til å kunne koble den dingsen fra, fordi den dingsen vil han ikke engang kunne finne. den, som alt annet nettverksutstyr, er inne på mitt rom.

problemet med å prioritere min trafikk over hans er at det ikke virker. spør meg ikke hvorfor, jeg har ingen anelse. alt jeg vet er at når min pc står prioritert over alt annet og hans er prioritert under alt annet, så lagger det fortsatt hvis jeg våger meg inn i et nettspill.

når det gjelder programvare, så vil jeg helst unngå å måtte ha en bråkebøtte av en pc stående ved foten til sengen min 24/7 for å drive med throttling. ergo er programvare på en pc utelukket. det er en grunn til at jeg skrev "dings".

å kjøpe en linksys ruter og slenge inn 3rd party firmware blir nok også utelukket. den nye ruteren er ikke mer enn en uke eller to siden ble kjøpt inn.

noen flere ideer?

Lenke til kommentar

er det da slik å forstå at det ikke finnes noen løsning for dette problemet som fungerer "out of the box"? om det eneste valget mitt er en managed switch så får det stå sin prøve, for jeg vil helst unngå å rote med 3rd-party firmware i noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...