Gå til innhold

The God Delusion: vanskelig å lese?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har alltid ha lyst til å lese hele The God Delusion og hører at mange anbefaler denne

men lurer på om den er veldig vanskelig å lese? Tenker da på norsk selvfølgelig(den enegelske blir nok litt for vanskelig)

Jeg har ikke lest mye bøker før. Men viss det finnes en annen bok som er like bra og så er enklere å forstå så tar jeg gjerne imot anbefalinger.

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Richard Dawkins skriver stort sett veldig lettlest, også på engelsk. Det kommer særlig fram i de vitenskapelige verkene hans (f.eks. River out of Eden), der han forklarer biologiske prinsipper som kan fortone seg som kompliserte på en veldig lettfattelig måte.

Les for all del boken på engelsk, den er sannsynligvis betydelig bedre da.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvor det enorme engelskfetisjet til folket på dette forumet kommer fra... Jeg har også lest denne boka på engelsk, men jeg ser ikke helt poenget med å anbefale den på engelsk til en som verken er spesielt god i engelsk eller en erfaren leser. Den er ikke enkel å lese for alle selv om den var det for dere (og meg).

Jeg synes du bør lese den på norsk, Feltherre. Det er ikke en skjønnlitterær bok, og du virker ikke som en språkfanatiker, så at den er oversatt spiller garantert ingen rolle for din opplevelse av innholdet. :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvor det enorme engelskfetisjet til folket på dette forumet kommer fra...

Jeg har en kvalitetsfetish. Jeg har lest veldig få oversatte bøker med engelsk som originalspråk som har språkføring av tilsvarende kvalitet som originalen.

Ellers leser vel folk på engelsk fordi bøker av forfattere som skriver på engelsk dukker opp i engelsk utgave et drøyt halvår før den norske oversettelsen, eller fordi bøkene rett og slett ikke foreligger i norsk oversettelse. Jeg har for eksempel aldri funnet noen norske oversettelser av George R. R. Martin.

¯\(º o)/¯

Hvis man mistenker at det er mange ord man ikke vil forstå i en engelskspråklig bok, er det selvsagt like greit å lese den på norsk, heller enn å sitte med en ordbok i fanget. Men husk nå på at dette er populærvitenskap, ikke doktoravhandlinger fulle av tung, akademisk sjargong.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvor det enorme engelskfetisjet til folket på dette forumet kommer fra...

Jeg har en kvalitetsfetish. Jeg har lest veldig få oversatte bøker med engelsk som originalspråk som har språkføring av tilsvarende kvalitet som originalen.

Ellers leser vel folk på engelsk fordi bøker av forfattere som skriver på engelsk dukker opp i engelsk utgave et drøyt halvår før den norske oversettelsen, eller fordi bøkene rett og slett ikke foreligger i norsk oversettelse. Jeg har for eksempel aldri funnet noen norske oversettelser av George R. R. Martin.

¯\(º o)/¯

Hvis man mistenker at det er mange ord man ikke vil forstå i en engelskspråklig bok, er det selvsagt like greit å lese den på norsk, heller enn å sitte med en ordbok i fanget. Men husk nå på at dette er populærvitenskap, ikke doktoravhandlinger fulle av tung, akademisk sjargong.

du glemte å nevne det viktigste, prisen, kjøper man bøker på engelsk kan man spare 100vis av kroner ved å kjøpe dem på nett fra utlandet

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp kjøpt boka og angrer ikke på at jeg kjøpte den på norsk det er noen deler av boka som hadde vært vanskelig å forstå på engelsk. Jeg vil si at den var overasskende lettlest men det er av og til jeg må lese setningen om igjen for å kunne forstå setningen skikkelig. Noe av det er litt komplisert for meg ihvertfall. Men det er helt klart en utrolig spennende bok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...