Gå til innhold

Har spillbransjen blitt voksen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart at du kaller Mass Effect for "ren porno?" også nevner du Jack Thompson, også tar du frem FOX som legger ut en innlegg over spillet...

 

Men det som slår meg som "dårlig gjort lekser" er at Jack Thompson FORSVARTE Mass Effect og så i et brev at han var total skuffet og skjokkert over oppstyret på noe som var helt usant.

 

http://kotaku.com/349423/jack-thompson-defends-mass-effect

Lenke til kommentar

Bra skrevet artikkel. Trenger flere av den typen, om ikke om samme emne. Føler dere har tatt dere opp endel når det kommer til å skrive bra artikler.

 

Forresten enig, bransjen har vokst seg stor, men fortsatt mange små gutter fanget i en "voksen" kropp.

Lenke til kommentar

Er mest overbevist over at grunnen de gamle kritiserer spill er fordi de ikke vokste opp med dem selv. Det vil ta en generasjon til før spill er fullstendig akseptert. Slike holdninger gjeller alle mediene. TV fikk mye mye pepper i sin yngre tid, men er nå i ferd med å bli erstattet av spill og internett.

Lenke til kommentar

Når det gjelder avhengighet og World of Warcraft vil jeg si at Blizzard er 100% uskyldig i den saken. Problemet er ikke at spillet er vanedannende eller laget for å være varedannende.

 

Er det noe jeg har fått bevis for er det at mange tar det spillet mer seriøst enn det som er godt for dem. De må aboslutt være best hele tiden og bevise for "verden" at de er best. Derfor spilles det flerfoldelige timer for å være best og man bruker flerfoldelige timer for å bli best. Det er derfor ikke Blizzard sin feil eller World of Warcraft, det er derimot personen bak spillet sin feil som tar mediet alt for seriøst når det gjelder enkelte aspekter med det.

 

Og det er jo klart, når man tar ting så seriøsts som mange tar WoW, og CS og for den sags skyld, så blir man "avhengig" av det, man skaper sin egen avhengighet og bare "må" spille for å opprettholde "elite" nivået sitt og selvfølgelig bevise at man faktisk er best.

 

Problemet med samfunnet dog er at de legger skylden på spillet og Selskapet bak spillet. Det er faktisk like tåpelig som å legge skylden på Bacardi for de som er alkoholikere, f.eks. Det er ingen som har tvunget på deg den avhengigheten men det er du selv som person som, indirekte eller direkte spiller ingen trille, har gjort deg det valget å tatt f.eks den flasken til munnen hele tiden og drukket ned.

 

Selv om WoW er der akkurat som Bacardi vil det ikke med andre ord si at man må gulpe nedpå døgnet rundt, da sier det seg selv at man blir avhengig, grunnet seg selv.

 

Ellers var det en meget godt skrevet artikkel og det er håp for fremtiden at vi "nerder" endelig blir annerkjent som intereserte, noe som er et steg opp på stigen i forhold til "spill nerd" som mange dessverre bruker å kalle meg. Vil heller si jeg er en interesert spiller men det er mitt synspunkt på den saken.

Lenke til kommentar

Utrolig bra artikkel må jeg si. Det "mamma og pappa" burde få høre er at spillbransjen faktisk er større enn filmbransjen når det gjelder penger og at 1/4 av norges befolkning eier en PS2.

Jeg vet bare hvor provosert jeg ble når foreldrene mine mente jeg var blitt for gammel til å spille når jeg skulle stille meg i kø for å kjøpe Wii. Da var jeg 17 år.

Tyskland og USA må åpne øynene sine og skjønne at spill ikke kommer fra helvete med ett mål for øynene; å ødelegge uskyldige små barns sinn.

Lenke til kommentar

Bear^ sa veldig mye av det jeg ville nevne, og jeg trenger ikke gjenta det egentlig, er ikke WoW og Blizzard dette handler om, heller. Jeg stiller egenlig spørsmåltegn ved spillindustriens holdninger. Dette med lettkledde damer på messer (nå har jeg heller aldri vært på en), sier ganske mye. I dagens samfunn syntes jeg det er det så massivt fokus på å tjene penger foran det å være litt hensynsfull.

 

Selv blir jeg langt ifra respektert når det kommer til spilling av flere av mine venner. De aller fleste stiller seg uforståelig til interessen og ser på oss (meg og de andre "datavennene") som tapte kamper. Jeg tror for så vidt at det ligger veldig mye innunder det sosiale og en slags flukt fra virkeligheten som det blir nevnt her. Jeg har selv en tendens noen ganger til å bli sittende inne en Lørdag kveld å spille. Ikke nødvendigvis fordi jeg har så absolutt lyst, men jeg liker ikke å dra på fester hver helg, derfor drar jeg ofte på LAN også med andre av samme interesse.

 

Uten å gå mer utenfor emnet, er poenget mitt at det er i stor grad spillerens "problem" om han/henne begir seg for "langt inn" i spillverden. Det er ikke Blizzard som skal skyldes på fordi de lager et knakende godt spill. Jeg har vært veldig "avhengig" av flere slike spill selv, og vet at det er det sosiale i spillet som driver meg til å fortsette. Dette om Mass Effect fikk meg til å le. Det er så typisk amerikansk media, og er akkurat det samme vi har sett med andre spill tidligere, er helt latterlig..

 

Alt i alt en veldig fin artikkel :) Enig med alt som står her, og innslaget/linkene/referansene var veldig fine. Herlig å se sånne artikler hos gamer.

Lenke til kommentar

Det er synd, men spill ses fortsatt på som litt "nerdete", på en annen side er det så mye bedre enn å sitte kvelden lang å se på Gossip Girl, Hotel Cæsar og Singing Bee. Det gjelder for det meste PC-spill slik jeg ser det. Konsoller får mer og mer aksept.

 

Spill er også farlig, på en indirekte måte. Det er ikke alle (spesielt unge) som er utstyrt med evnen til å kontrollere seg selv og spillingen. Dette skyldes selvfølgelig dårlig oppdragelse på det punktet. Det er ikke til å komme utenom - du er en liten klump med leire i dine foreldres hender den dagen du blir født. De må forme deg slik at du blant annet har et forsvar mot spillavhengighet.

Lenke til kommentar

Så, hva tror vi at er en passe mengde for en unger nå til dags? Hvis vi tenker på oss selv som foreldre(noen av oss er garantert det også). Jeg ble oppdratt en middels begrensning når det kom til PCaktiviteter. Helg var stortsett veldig PC-fri pluss en pcfri dag i uka.

 

I dag spiller jeg 3-4timer om dagen max, men for det meste 1-2timer daglig. Helga går ofte med på venner og samboer, vil folk kalle meg en nerd?

 

Jeg føler at folk som ikke har spill generelt ikke fatter hva det er for oss som spiller, det er en hobby og er faktisk ganske viktig for meg for at jeg skal følle meg tilfreds. Jeg orker ikke sitte en hel kveld å bare se på TV eller film. Føler det blir for innaktivt for huet mitt og blir veldig urolig. Begynner å gjøre ærender(støvsuge osv) mens samboer ser på tv. Med ren TV titting holder 2timer lenge for meg.

Lenke til kommentar
Når det gjelder avhengighet og World of Warcraft vil jeg si at Blizzard er 100% uskyldig i den saken. Problemet er ikke at spillet er vanedannende eller laget for å være varedannende.

Det må jo nevnes at noen quester og raids kan en del tid når du kommer på høyt lv. Det er jo litt kjipt at noe kan ta flere timer å fullføre. Men jeg er enig i at ansvaret og skylden ligger stort sett på brukeren. Man MÅ jo ikke gjøre dette hvis man ikke vil, siden det er flere andre ting man kan finne på når man er høy lv.

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Når det gjelder avhengighet og World of Warcraft vil jeg si at Blizzard er 100% uskyldig i den saken. Problemet er ikke at spillet er vanedannende eller laget for å være varedannende.

Det må jo nevnes at noen quester og raids kan en del tid når du kommer på høyt lv. Det er jo litt kjipt at noe kan ta flere timer å fullføre. Men jeg er enig i at ansvaret og skylden ligger stort sett på brukeren. Man MÅ jo ikke gjøre dette hvis man ikke vil, siden det er flere andre ting man kan finne på når man er høy lv.

 

Et av målene til spillutviklere er at de vil at folk skal spille spillet de lager. På samme måte som musikkartister vil at folk skal like og høre på deres musikk, og på samme måte som filmskapere vil at folk skal se og like filmene deres. Det spillutviklere gjør, spesielt i slike onlinespill der spilleren betaler en månedsavgift, er at de legger opp til at det hele tiden er ting å gjøre. I linære spill med historie er det slik at det er en slutt. Når slutten er nådd er spillet over. Så kan man ta frem spillet igjen ved en senere anledning. I MMO-er er det alltid nye mål, eller man kan alltid bli bedre enn alle andre.

 

Ikke det at jeg skylder på Blizzard fordi folk slutter på skolen for å spille WoW, men slike spill er laget for å være avhengighetsskapende, og det er fullt forståelig.

Lenke til kommentar

Jeg tror at for at spill en dag skal bli annerkjent som kultur, og viktig, så trenger vi et "ekte" toppliste spill, et spill som ikke har aliens, sci-fi, monstrer, barn som drikker blod osv. Vi trenger et spill med en dyp, realistisk historie, fordi jeg tror da veldig, veldig mange "ikke-gamere" vil se seg mer interresert i dette, enn i f.eks Bioshock, der du skyter flammer på bloddrikkene unger. (jeg elsker Bioshock, så ikke hat meg). Spill blir jo alltid reflektert som "porten til den surrealistiske verden", der alt kan skje, og derfor aldri skjer det normale.

Lenke til kommentar

Bra artikkel, helt klart.

 

Når det gjelder synet på spill, hva slags type kultur det er, og om det kan bli sidestilt med andre kulturer på forskjellige måter, så mener jeg at veldig mange tidligere spill helt klart var på høyde, kvalitetsmessig, med solide verk innenfor film og litteratur. Da var det ingen som ville se på dette som seriøs kultur, nå kan man se tilbake på det og slå fast at dette uten tvil var kultur på lik linje med andre former. Det var da. Nå for tiden kommer det knapt en håndfull kvalitetsspill i året, og jeg klandrer ingen for å la industrien leve i sin egen latterlige boble. Spill har et helt ekstremt potensiale, og blir fullstendig ødelagt av en hel industri av hjernedøde folk i dress.

 

Jeg tror det har noe med hastigheten på skiftet, som innenfor film skjedde på 70/80-tallet, fra industriell kultur beregnet først og fremst på eldre folk, til industriell kultur beregnet først og fremst på snørrunger som ikke vet bedre (stort marked, selvfølgelig). I dag produseres det så mye dårlig kultur at det er til å bli kvalm av, og spill-industrien er rett og slett verst. Konsollene har tatt over, og jeg har nærmest ingen trang til å spille lengre. Ironisk nok har eventyr-sjangeren tatt seg opp i det siste, og det synes jeg er helt fantastisk. Kanskje det fortsatt finnes håp for spill som en helhet, kanskje en slags independent-kultur vil oppstå også når det gjelder spill, men jeg tør ikke håpe.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

CAT-scan: Det er tull at spill var så utrolig mye bedre før - det kommer bare så utrolig mange flere spill nå at man må være bedre til å sile ut. En annen viktig grunn til at en del sier det var bedre før har selvfølgelig med nostalgiske følelser å gjøre pluss at man føler rett og slett opplevelser sterkere når man er barn. Sier ikke at spillene før var dårligere heller, men at det ikke kommer en mengde bra spill nå for tiden er ihvertfall ikke sant.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...