chase Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg har en ny pc som er ferdig bygget, men jeg kommer ikke forbi bildet som vises før PC-en booter. Jeg har prøvd: bruke bare 1 RAM-brikke Flashe BIOS Bytte Hovedkort HW: Gigabyte GA P35 S3G Intel C2D Geil PC2-6400 MSI 8600GT Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Har du tilkoblet en ekstern hdd via usb ? Mitt hovedkort nekter å boote dersom min eksterne disk står på under post. Lenke til kommentar
chase Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Nei, har bare koblet til en intern via IDE, prøvde også med ekstern usb, men ingen forandring... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Nei, har bare koblet til en intern via IDE, prøvde også med ekstern usb, men ingen forandring... Hm.. får du noen form for feilmelding eller noe ? Finnes det noen lys på hk som kanskje indikerer oppstartsstatus. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UUbruw Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Tror det går ann og trykke på TAB når bilde vises. Da ser man masse tekst som sier hvor mye ram du har, hvor mange HDD maskinen finner osv. Kansje det står der hva som er problemet. Lenke til kommentar
chase Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Hm.. får du noen form for feilmelding eller noe ?Finnes det noen lys på hk som kanskje indikerer oppstartsstatus. Nei, ingen feilmelding, bare et bilde som viser det samme som dette, men med grønne farger. Jeg kommer ikke forbi dette skjermbildet. PC-en reagerer ikke hvis jeg f eks trykker DEL for å komme inn i BIOS. Tror det går ann og trykke på TAB når bilde vises. Da ser man masse tekst som sier hvor mye ram du har, hvor mange HDD maskinen finner osv. Kansje det står der hva som er problemet. Den reagerer ikke på noen form for tastetrykk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UUbruw Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Har du satt RAM brikkene i riktig tilkobling? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Bruker du usb eller PS/2 tastatur ? Noen hk støtter bare PS/2 i post, og du må eventuelt skru på støtte for usb via et valg inne i bios. Lenke til kommentar
chase Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Har du satt RAM brikkene i riktig tilkobling? Ja, har testet med en og to RAM brikker, de står i sine respektive DDRI og DDRII sloter. Bruker du usb eller PS/2 tastatur ?Noen hk støtter bare PS/2 i post, og du må eventuelt skru på støtte for usb via et valg inne i bios. Jeg har testet med både PS2 og USB, ingenting. Lenke til kommentar
www_lira_no Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg har en ny pc som er ferdig bygget, men jeg kommer ikke forbi bildet som vises før PC-enbooter. Jeg har prøvd: bruke bare 1 RAM-brikke Flashe BIOS Bytte Hovedkort HW: Gigabyte GA P35 S3G Intel C2D Geil PC2-6400 MSI 8600GT Prøv ram fra andre produsenter (Har produsert over 600 PC, jeg bruker ikke Geil), Sjekk over alle tilkoblede komponenter (husk arm el. fotlenke. evt. Garanti vilkår.) Siste løsning ta løs alle komp og sett de på plass på nytt, ver nøye. Lenke til kommentar
chase Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Prøv ram fra andre produsenter (Har produsert over 600 PC, jeg bruker ikke Geil), Sjekk over alle tilkoblede komponenter (husk arm el. fotlenke. evt. Garanti vilkår.) Siste løsning ta løs alle komp og sett de på plass på nytt, ver nøye. Det står på en lapp i GEIL pakken at brikkene skal ha en spesifikk spenning, nemlig 2.1V Kan dette være noe av grunnen? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Prøv ram fra andre produsenter (Har produsert over 600 PC, jeg bruker ikke Geil), Sjekk over alle tilkoblede komponenter (husk arm el. fotlenke. evt. Garanti vilkår.) Siste løsning ta løs alle komp og sett de på plass på nytt, ver nøye. Det står på en lapp i GEIL pakken at brikkene skal ha en spesifikk spenning, nemlig 2.1V Kan dette være noe av grunnen? Mulig det, hva spenningsnivå står minnet på nå ? Har selv gode erfaringer med Geil brikker, men ja det stemmer at de liker seg på høye spenninger. Endret 17. februar 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
chase Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Mulig det, hva spenningsnivå står minnet på nå ?Har selv gode erfaringer med Geil brikker, men ja det stemmer at de liker seg på høye spenninger. Vet ikke hva spenningsnivå står på nå, fordi jeg ikke kommer inn på pcen. Men pcen starter jo, så jeg vet ikke om det er minnebrikken. Kan få lånt en minnebrikke og sjekke om det er det som er problemet. Har bare DDRI i de andre pcene. Lenke til kommentar
BlueEarl Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg har en ny pc som er ferdig bygget, men jeg kommer ikke forbi bildet som vises før PC-enbooter. Jeg har prøvd: bruke bare 1 RAM-brikke Flashe BIOS Bytte Hovedkort HW: Gigabyte GA P35 S3G Intel C2D Geil PC2-6400 MSI 8600GT Har nettopp fått et tilsvarende problem på konas PC. Hun skulle bare boote PCen (det var ingen problemer i utgangspunktet). Ved restart kommer den ikke lenger enn til XPC-bildet (Dette er en shuttle som har gått stabilt i halvannet år). Har prøvd å ta ut batteriet for å være sikker på at bios blir nullsatt, men det er ingen reaksjon. Også denne stopper før bootsekvensen i det hele tatt kommer i gang. Sliter rett og slett litt med å feilsøke dette, og tips mottas med takk. Lenke til kommentar
BlueEarl Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Har nettopp fått et tilsvarende problem på konas PC. Hun skulle bare boote PCen (det var ingen problemer i utgangspunktet). Ved restart kommer den ikke lenger enn til XPC-bildet (Dette er en shuttle som har gått stabilt i halvannet år). Har prøvd å ta ut batteriet for å være sikker på at bios blir nullsatt, men det er ingen reaksjon. Også denne stopper før bootsekvensen i det hele tatt kommer i gang. Sliter rett og slett litt med å feilsøke dette, og tips mottas med takk. Akkurat når man har postet, kommer løsningen..... Fikk et tips av en venn om å "ligge på F1" under oppstart for å tvinge frem en feilmelding. Dette førte faktisk til at den bootet normalt etter et par "klagepip". Prøvde å boote igjen etter dette, og nå fungerer den som den skal. Skal ikke påstå at jeg skjønte dette, men det funket ihvertfall...... Lenke til kommentar
chase Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Testet dette jeg også, men det virket ikke. Jeg får komme tilbake når jeg har testet med en annen RAM-brikke. Lenke til kommentar
chase Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Da har jeg fått tak i nye minnebrikker, og problemet har delvis løst seg. Når kommer jeg inn i BIOS og alt sånn, men akkurat når "Loading Windows"-skjermen kommer, blir skjermen blå i et halvt sekund før PCen starter seg på nytt. Jeg har satt DVD-romen til Master og HDD til Slave, erdette riktig? HDD'en er fra en gammel pc, men windows installert på den. på "Post" lister den ikke opp f eks skjermkort, og resten av komponentene. Noen som har svar på hva dette er? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Som personlig preferanse liker jeg å ha HDD som master og andre enheter som slave. Men, har du installert windows (som du har på hdden) for denne maskinen, eller for en eldre maskin. Det er veldig sjelden at det går ann å overføre en harddisk med installert windows fra en masking til en annen. Dette fordi hardware konfigurasjonen som windows forventer under oppstart (det windows ble installert på) ikke stemmer med hardware på den nye maskinen. Lenke til kommentar
www_lira_no Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Da har jeg fått tak i nye minnebrikker, og problemet har delvis løst seg.Når kommer jeg inn i BIOS og alt sånn, men akkurat når "Loading Windows"-skjermen kommer, blir skjermen blå i et halvt sekund før PCen starter seg på nytt. Jeg har satt DVD-romen til Master og HDD til Slave, erdette riktig? HDD'en er fra en gammel pc, men windows installert på den. på "Post" lister den ikke opp f eks skjermkort, og resten av komponentene. Noen som har svar på hva dette er? Det var vesentlig informasjon, om du tar en HDD fra en annen pc så må det vere samme Hovedkort i begge PC-ene med samme resurrser for at det skal fungere Når du har nytt hovedkort med andre resurrser på er det tryggest å instalere Windows på nytt, et tips til: sett ram hastighet instillingene i bios på det "tregeste" så kan du heller gå tilbake og justere opp hastigheten senere, det samme gjelder om du har overklokket CPU-en Den stasjonen hvor windows er instalert C: skal "alltid" stå som master det er en regel jeg har fulgt i 10år og har aldri sviktet meg mvh Raymond www.LIRA.no Endret 23. februar 2008 av www_lira_no Lenke til kommentar
chase Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Som personlig preferanse liker jeg å ha HDD som master og andre enheter som slave. Men, har du installert windows (som du har på hdden) for denne maskinen, eller for en eldre maskin. Det er veldig sjelden at det går ann å overføre en harddisk med installert windows fra en masking til en annen. Dette fordi hardware konfigurasjonen som windows forventer under oppstart (det windows ble installert på) ikke stemmer med hardware på den nye maskinen. Alt er blitt byttet ut unntatt HDD'en, derfor ligger Windows der fremdeles. Hvis jeg setter inn en "Gjenopprettingscd" starter PC-en seg bare på nytt. Da har jeg fått tak i nye minnebrikker, og problemet har delvis løst seg.Når kommer jeg inn i BIOS og alt sånn, men akkurat når "Loading Windows"-skjermen kommer, blir skjermen blå i et halvt sekund før PCen starter seg på nytt. Jeg har satt DVD-romen til Master og HDD til Slave, erdette riktig? HDD'en er fra en gammel pc, men windows installert på den. på "Post" lister den ikke opp f eks skjermkort, og resten av komponentene. Noen som har svar på hva dette er? Det var vesentlig informasjon, om du tar en HDD fra en annen pc så må det vere samme Hovedkort i begge PC-ene med samme resurrser for at det skal fungere Når du har nytt hovedkort med andre resurrser på er det tryggest å instalere Windows på nytt, et tips til: sett ram hastighet instillingene i bios på det "tregeste" så kan du heller gå tilbake og justere opp hastigheten senere, det samme gjelder om du har overklokket CPU-en Den stasjonen hvor windows er instalert C: skal "alltid" stå som master det er en regel jeg har fulgt i 10år og har aldri sviktet meg mvh Raymond www.LIRA.no Ok, tusen takk for info. Alle settings på komponentene er standard. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå