Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Småhakking i spill. Prøvd ca. "alt".

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et lite problem med min gamle PC her. Dette problemet har eksistert lenge, uten at jeg har orket å gjøre noe med det. Jeg bestemte meg forleden dag for å prøve å få fikset problemet.

Systemspecs:

Asus A7V600-X

AMD Athlon XP2500+ @ Athlon XP3200+

1280MB PC3200 DDR-minne

Western Digital Caviar 160GB HDD

Samsung SpinPoint P80 160GB HDD

Sapphire Radeon X800XT Platinum Edition 256MB AGP

Soundblaster Audigy 2

Idle-temperaturer etter spilling:

CPU: 37c

GPU: 30c

Hovedkort: 29c

HDD'er: 36-38c

Saken er at maskinen smålagger når jeg spiller spill. Når jeg f.eks spiller F.E.A.R og andre skytespill så småhakker det første gang jeg tar et skudd med ny pistol, når nye ting skjer som ikke har blitt preloadet rett og slett.

Noe ála denne videoen viser, dog det er litt sjeldnere på min pc: http://youtube.com/watch?v=bQTm0m39uM8

Problemet oppstår også når jeg setter grafikknivået på Low.

Jeg hadde et Asus A7V600-X-hovedkort og en AMD Athlon XP2500+ Barton klokket til +3200 før. Nå har jeg byttet til Abit NF7 2.0 og en Athlon XP 1900+ klokket til 1,9ghz. Dette var ting som stod i broren min sin PC. Da han spilte F.E.A.R gikk alt smooth, ingen småhakking ellernoe. Da vi byttet opplevde begge at vi fikk småhakking. Hvor er logikken? :b

Venter uansett på en Athlon XP2500+ Barton i posten nå, siden jeg uansett skal ha samme prossessor som før.

edit: Har nå byttet tilbake til Asus-kortet og XP2500+.

Ting jeg har prøvd hittil:

Defragmentert begge harddiskene

Byttet alle minnebrikkene, prøvd å kjørt med bare 512mb RAM

Reinstallert Windows XP to ganger

Formatert hele harddisken Windows ligger på

Byttet kabler til harddiskene

Byttet HK og CPU(!)

Sjekket minne, ingen feil

Byttet strømforsyning

Legger ved bilder fra HD Tune. Windows ligger på Western Digital-disken.

Er det noen som kan ha noe peiling på hva som er galt? Jeg er desperat!

post-26502-1203174805_thumb.jpg

post-26502-1203174821_thumb.jpg

Endret av razh0r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Siden du har en pc å teste mot er det ikke verre enn å sammenligne hva som er forskjellen mellom pcene. Generelt er dette fordi, i prioritert rekkefølge:

- for svakt skjermkort

- for svakt lydkort

- for lite ram

- feil i directx eller drivere

- for svak prosessor

- bruk av programmer i bakgrunnen, som antivirus

Er usikker på om skjermkortet ditt er for svak, det beste er å laste inn et mindre krevende spill enn fear og prøve. Lyd tester du ved deaktivere (ikke slette) driverne i device manager, reboot og start så spillet. DirectX tester du ved å velge Start -> kjør, skriv dxdiag, kjør testene.

Lenke til kommentar

Siden du kjører et hovedkort med brikksett fra VIA, vil jeg anbefale deg å laste ned de siste driverne til brikksettet. Også laste ned de nyeste driverne til skjermkortet.

Er rart at PCen ikke hakker når du prøver med svakere komponenter. Har du selv ASUS A7V880 med AMD Athlon XP 3200+, og ett ATI Radeon X1950 AGP. Og opplever selv lagg i de nyeste spillene. Men tror dette kun og heldt skyldes at PCen begynner å bli gammel, og ikke har dual-core og 64bit.

Birger :)

Lenke til kommentar
Siden du har en pc å teste mot er det ikke verre enn å sammenligne hva som er forskjellen mellom pcene. Generelt er dette fordi, i prioritert rekkefølge:

- for svakt skjermkort

- for svakt lydkort

- for lite ram

- feil i directx eller drivere

- for svak prosessor

- bruk av programmer i bakgrunnen, som antivirus

Er usikker på om skjermkortet ditt er for svak, det beste er å laste inn et mindre krevende spill enn fear og prøve. Lyd tester du ved deaktivere (ikke slette) driverne i device manager, reboot og start så spillet. DirectX tester du ved å velge Start -> kjør, skriv dxdiag, kjør testene.

Det skal ikek være noe problem med ytelse, i og med at FEAR fungerte uten den småhakkingen på min bror sin PC, som har 9800PRO, 1GB minne og AMD Athlon XP1900+.

Kan nevne at problemet eksisterer også i eldre spill, som bl.a Medal of Honor: Allied Assault fra 2002.

Det kan for øvrig være lurt å prøve å installere skjermort drivere uten å installere ATIs kontrollpanel i samme slengen, ev. om det ikke går å oppgradere .NET om du har 1.1 versjonen.

Kjører nå Catalyst 6.0 uten Control Centeret installert. Problemet er lik ved bruk av nyeste drivere.

Kjører NET Framework 3.5.

Siden du kjører et hovedkort med brikksett fra VIA, vil jeg anbefale deg å laste ned de siste driverne til brikksettet. Også laste ned de nyeste driverne til skjermkortet.

Birger :)

Har prøvd både de eldre 4.xx-driverne og de nye Hyperion-driverne (som jeg kjører nå). Problemet er likt ved bruk av begge driverene.

Du kan prøve drivere, men er ikke dette noe som skjer akkurat i det pcen skal laste info til eller ifra ram evnt hd?

Det er det jeg også tror. Og i og med at det ikke kan være problemer med minnet, tror jeg kanskje det kan være HDD'ene.

Men det jeg ikke skjønner da er at det ikke småhakket til min bror før vi prøvde å bytte CPU og HK. Da opplevde han også småhakking.

Lenke til kommentar

Den hakkingen på den videoen minner veldig om lagging som kommer av hdd operasjoner. Dvs at pc driver og sjekker noe, eller at den prøver cache minne via pagefile. Prøv og sett andre verdier der. Noe annet som kan gjøres er og høyreklikke OS disken, og velge egenskaper>maskinvare>Velg OS disken>egenskaper>sett på skrivecache, evt sett på den andre også, men det siste gjeld hvis du har ekstern strøm til disken. Dette bedrer ytelsen på disken.

Lenke til kommentar
Det skal ikek være noe problem med ytelse, i og med at FEAR fungerte uten den småhakkingen på min bror sin PC, som har 9800PRO, 1GB minne og AMD Athlon XP1900+.

Kan nevne at problemet eksisterer også i eldre spill, som bl.a Medal of Honor: Allied Assault fra 2002.

Bra. Men det kan fremdeles være lydkort eller software, eller for den saks skyld drivere til noe. Det at det virket på bror din sin pc betyr ikke at det skal virke på din, det kan være motsatt, at det burde hakket på hans også da han hadde komponentene, men han hadde et eller annet oppsett som gjorde at det ikke skjedde.

Du har egentlig sjøl funnet svaret, det er tar for lang tid fra noe nytt skjer til det vises på skjermen. Når det gjelder å fyre av et våpen så er det enten en texture som må hentes fra disk (og ikke fra GPU) eller en lyd som må avspilles. Catching av textures kan du f.eks. til en viss grad stille inn i noen spill, men det løser ikke hovedproblemet ditt, at dette skjrr gjennomgående i ulike spill, også gamle spill.

I og med at du har en fresh install av windows så kan jeg ikke se at det kan være noe "råte" heller som er årsaken. Det finnes diagnoseverktøy til å teste det meste, både ram (som memtest) og harddisker (husker ikke i farten).

edit: det slår meg også at dette kan være et latency problem i forbindelse med lyd, enten i latency innstillingene (hvor det har vært problemer med ATI kort) eller lyden deler IRQ med noe. Last ned PCI Latency Tool, og sjekk også i System Information under Tilbehør/Systemverktøy menyen hvilket IRQ som deles. Det er også et verktøy som heter PCI Latency patch, som jeg ikke har prøvd, men som er ment å fikse slike problemer for VIA chipset, både generelle problemer med VIA og noen spesielle problemer med VIA sammen med Soundblaster.

edit2: ... og i samme tankegang, du har AGP, så du har noen innstillinger for AGP i bios, hva er disse?

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Bra. Men det kan fremdeles være lydkort eller software, eller for den saks skyld drivere til noe. Det at det virket på bror din sin pc betyr ikke at det skal virke på din, det kan være motsatt, at det burde hakket på hans også da han hadde komponentene, men han hadde et eller annet oppsett som gjorde at det ikke skjedde.

Du har egentlig sjøl funnet svaret, det er tar for lang tid fra noe nytt skjer til det vises på skjermen. Når det gjelder å fyre av et våpen så er det enten en texture som må hentes fra disk (og ikke fra GPU) eller en lyd som må avspilles. Catching av textures kan du f.eks. til en viss grad stille inn i noen spill, men det løser ikke hovedproblemet ditt, at dette skjrr gjennomgående i ulike spill, også gamle spill.

I og med at du har en fresh install av windows så kan jeg ikke se at det kan være noe "råte" heller som er årsaken. Det finnes diagnoseverktøy til å teste det meste, både ram (som memtest) og harddisker (husker ikke i farten).

edit: det slår meg også at dette kan være et latency problem i forbindelse med lyd, enten i latency innstillingene (hvor det har vært problemer med ATI kort) eller lyden deler IRQ med noe. Last ned PCI Latency Tool, og sjekk også i System Information under Tilbehør/Systemverktøy menyen hvilket IRQ som deles. Det er også et verktøy som heter PCI Latency patch, som jeg ikke har prøvd, men som er ment å fikse slike problemer for VIA chipset, både generelle problemer med VIA og noen spesielle problemer med VIA sammen med Soundblaster.

edit2: ... og i samme tankegang, du har AGP, så du har noen innstillinger for AGP i bios, hva er disse?

Takker for svar!

Jeg bruker faktisk et Soundblaster Audigy 2. Dette står i siste PCI-spor, altså det lengst vekk fra AGP-sporet (Har ingen andre PCI-kort imellom). Jeg skal sjekke litt rundt lydinnstillingene! Får se hva jeg finner ut.

Edit:

+ Prøvde PCI Latency Patch. Fikk ikke spilt Penumbra bl.a, alt var bare ustabilt og hakket sinnsykt. Fikk avinstallert den uten problemer though

+ Legger ved bilder av PCI Latency Tool og IRQ-delingene. Er det et problem at lydkort og skjermkort deler samme IRQ?

edit: Startet Max Payne (1) når jeg hadde deaktivert lydkortet. Virket som det kjørte helt glatt nå, ingen småhakking ellernoe. Skal installerte FEAR og teste det uten lyd. Om det da funker er jeg sikker på at det er noe konflikt med lydkortet!

EDIT2: Startet F.E.A.R med deaktivert lydkort. I tillegg hadde jeg slått av Sounds, Hardware Sounds og Sound Filters i Configen.

Spillet småhakker akkurat som før, da jeg skyter det første pistolskuddet tar det opptil et sekund før jeg ser at spillet reagerer på kommandoen. :\

post-26502-1203940581_thumb.jpg

post-26502-1203940587_thumb.jpg

Endret av razh0r
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har du to delvis motstridende svar, så jeg ville nå testet litt mere om jeg var deg. Regner med at du husket å boote etter hver gang du deaktiverte lydkort-driverne (det holder med å bare deaktivere den).

Det er ikke så bra at devices som brukes samtidig deler IRQ. Et typisk eksmpel er at lydkort og nettverkskort deler IRQ, også begynner lyden å hakke når man laster ned noe. Det er bare av og til dette har noe å si, allikevel, jeg synes du har flere uheldige delinger. lagt til: Det beste er at skjermkort og lydkort har en IRQ alene, men det kan være vanskelig stille inn dette i windows, og det er ikke alle bioser som har støtte for IRQ assignments. Men du kan ofte forandre IRQen på lydkortet ved å flytte det til en annen PCI slot (husk isåfall å avinstallere det først for det blir gjenkjent som ny hardware). Hovedkort manualen din skal gi informasjon om hvilke PCI spor pluss andre devices som har hvilke IRQer, og det er vanlig at PCI spor og AGP sporet deler en IRQ med en annen device (på mitt gamle socket A kort deler f.eks. AGP sin IRQ med PCI spor 2).

Latency verdiene dine ser forøvig fine ut, men for ordenes skyld kan du teste med å endre latency for skjermkort til først 32, så 128, så 248 (tallet må være delelig med 8), still så tibake og prøv med 64 og 128 for lydkortet. Men har ingen tro på at det er latencyen på lyden hvis det ikke er noen endring når du deaktiverer lydkortet.

Et par andre ting som er verdt å nevne, det ene er at vsynch skal være av (vsync skal bare være på om din gjennomsnittlige fps ligger over skjermes oppdateringsfrekvens), det andre er at southbridgen din kan bli varm (bruk fingeren, brenner du deg?). Til sist: Triplebuffering i spillet skal også være avslått ved bruk av eldre skjermkort.

Jeg nevnte bios og AGP tidligere, men jeg har mindre tro på dette siden du har testet med et annet hovedkort. Uansett, der skal AGP fast write være av, AGP aperture size skal for deg være 128mb (eller ihvertfall 64) og sjekk at AGP multiplier står på 4x eller 8x. Det kan også være andre AGP settinger i bios.

Men det jeg ville gjort siden det ikke er noen åpenbare ting som skiller seg ut er å teste hardwaren. Det mest nærliggende er de tingene du ikke har byttet ut, altså skjermkort og harddisk. 3Dmark og HD tach er programmer du kan bruke, søk så på google etter f.eks. +3dmark +score +X800XT for å sammenligne hva andre har fått for noen resultater på lignende oppsett som ditt.

Du er sikker på at du ikke har en on access virus scanner gående i bakgrunnen? Hvor mange prosesser har du gående i bakgrunnen (Ctrl Alt Delete - > Task Manager)? Hva er din gjennomsnittlige fps i Fear (det skal være en testrun i menyen i det spillet om jeg ikke feil)

Tro du har nok å holde på med nå for en stund :)

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...