Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dobbeltmoral & moraldebatt (Amalie Skram) i 1870-1880-år

Anbefalte innlegg

Tema 1: Dobbeltmoral i 1870- og 1880-årene

Jeg jobber med 1870- og 1880-årene i litteraturhistorie nå.

På denne tida gjorde Amalie Skram opprør mot dobbeltmoralen i sine bøker.

Hovedspørsmål 1: Hva nøyaktid innebærte denne dobbeltmoralen?

Bakgrunn for spørsmål 1:

Var det f.eks at menn selv mente at de hadde rett til å være utro i et ekteskap? Snakket mennene åpent om sine utenom-ekteskapelige forhold med hverandre (var dette et almennt akseptert fenomen blant menn?), men ikke med sine koner? Men mye verre var det når konen var utro.

På denne tida var skilte kvinner utstøtte i samfunnet. Og det var "dumt" om den kvinnelige ektefellen ba om skilsmisse, hvilket ville møte motstand fra hele omgangskretsen.

################################

Tema 2: Moraldebatten i 1870- og 1880-årene

Hovedspørsmål 2: Når man snakker om moraldebatten som foregikk i 1870- og 1880-årene hva nøyaktig er det da man referer til?

Bakgrunn for spørsmål 2:

Moraldebatt er da en diskusjon hvor partene er uenige om hva som er riktig og galt.

Noen aviser var skandaliserte over Amalie Skrams "skitne/djevelske" litteratur, mens andre aviser ga bøkene hennes en veldig positiv kritikk. Altså foregikk det en debatt om Amalie Skrams måte å skildre virkeligheten på en naturalistisk måte var positiv eller negativ.

Det sies at Amalie Skram provoserte sin samtid med livet hun førte og sine litterære verker. Mange var skandaliserte i Norge over at Amalie Skram som var en skilt kvinne begynte å skrive. Men var det ikke slik at Amalie Skram begynte å skrive etter at hun hadde giftet (for annen gang i sitt liv) seg med dansken, og flyttet til Danmark?

Amalie Skram var en nordmann som hadde skilt seg i Norge, og var av denne grunn en utstøtt i Norge i all ettertid på grunn av skilsmissen?

Skilte kvinner møtte motstand i samfunnet. Skilte kvinner som skrev ble enda verre sett på. Og en skilt kvinne som Amalie Skram som skrev om tabubelagte emner som seksualitet var derfor grensesprengende. Men hvis en skilt kvinne gifter seg på nytt, kunne det bøte på skadene (hva syntes nordmenn om Amalie Skram da hun giftet seg for annen gang hvis man ekskluderer hennes litterære aktiviteter)?

Men foregikk hoved-debatten mellom naturalistene og realistene, eller om et av følgende:

- om naturalistiske skildringer

- om skildringer av tabu-emner som f.eks seksualitet

- om kvinnelige-forfattere

- om kvinnenes rettigheter

- om likestilling mellom begge kjønn

- om hva som er riktig og galt i ekteskap

- ...

Naturalismen (Amalie Skrams verker) er preget av:

- determinisme

- indirekte samfunnskritikk

- tabubelagte emner

- detaljerte beskriver av skremmende og dystre sider ved livet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du vil fram til her, men jeg tror jeg har besvart hovedspørsmål 1 i tema 1:

Spørsmål 1: Hvorfor skal menn ha rett til å være utro i et ekteskap, mens ikke kvinner? Hvorfor var det ok at menn brøt et ekteskap, men ikke når en kvinne gjorde det?

Endret av garanti
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du vil fram til her, men jeg tror jeg har besvart hovedspørsmål 1 i tema 1:

Spørsmål 1: Hvorfor skal menn ha rett til å være utro i et ekteskap, mens ikke kvinner? Hvorfor var det ok at menn brøt et ekteskap, men ikke når en kvinne gjorde det?

Ja det er på en måte det jeg lurte på ja. Men jeg tror du glemte å besvare ;-)

Jeg prøver bare å forstå hvor dobbeltmoralen kommer inn i sammenhengen.

Lenke til kommentar
Er det så vanskelig å finne ut da? Skjønner ikke helt hva du mener.

Når man snakker om dobbeltmoral så betyr det: "vaklende moral, slik at man forfekter en strengere, men lever etter en behageligere, lettere".

Jeg finner ikke dobbeltmoralen som Amalie Skram skriver om i sine bøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...