Gå til innhold

Holder på med lappen, trenger råd

BaronSlask

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg holder på med å ta lappen for tida. For 2 uker siden begynte jeg med kjøretimer hos en trafikkskole. Har kjørt 6 timer nå og rundt 30 timer privat før jeg begynte å ta kjøretimer. Her trenger jeg litt råd.

Jeg spurte kjørelærern min i går hvor mange timer han vil tro jeg trenger før jeg kan ta oppkjøring. Han svarte ca 40 (!). Dette kom som et slag i trynet for meg, da jeg rett og slett ikke er interessert i å betale 20 000,- bare i kjøretimer (betaler 1000 kr for 2 x 45 min.).

Er dette vanlig? Har kjørt ganske mye fra før, deriblant mye i Majorstua-krysset og diverse "lange" strekninger(Oslo-Hønefoss).

Har hørt at kjøreskoler i Oslo ofte er "strengere" enn andre steder, hva er deres erfaringer med det?

Alle hjelp er velkommen.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 timer privat er veldig lite, tror jeg kjørte 6-10 timer i uka fra jeg var 16 til jeg tok oppkjøringen. :p

Er klar over at det er lite. Jeg tok trafikalt grunnkurs et halvt år før jeg ble 18, så har ikke hatt veldig mye tid. Har også hatt perioder med veldig lite kjøring.

Lenke til kommentar
Hei alle sammen.

Jeg holder på med å ta lappen for tida. For 2 uker siden begynte jeg med kjøretimer hos en trafikkskole. Har kjørt 6 timer nå og rundt 30 timer privat før jeg begynte å ta kjøretimer. Her trenger jeg litt råd.

Jeg spurte kjørelærern min i går hvor mange timer han vil tro jeg trenger før jeg kan ta oppkjøring. Han svarte ca 40 (!). Dette kom som et slag i trynet for meg, da jeg rett og slett ikke er interessert i å betale 20 000,- bare i kjøretimer (betaler 1000 kr for 2 x 45 min.).

Er dette vanlig? Har kjørt ganske mye fra før, deriblant mye i Majorstua-krysset og diverse "lange" strekninger(Oslo-Hønefoss).

Har hørt at kjøreskoler i Oslo ofte er "strengere" enn andre steder, hva er deres erfaringer med det?

Alle hjelp er velkommen.

På forhånd takk.

Ops, ble en dobbeltpost. Har rapport inn denne.

40 Kjøretimer hørtes forferdelig ut, kjenner flere som har god erfaring med å øvelseskjøre privat og tror de har hatt rundt 10 kjøretimer uten oppkjøring. Det skal ikke være noe vanskligere å ta lappen i Oslo enn andre steder. TAr du førerkort så har du førerkort uannsett hvor du kjører i landet.

Lenke til kommentar

Du må ikke ta 40 skoletimer hvis det er det du lurer på, jeg har ikke peiling på hvor god du er med bilen, jeg brukte 18 timer og kjørte enormt mye privat, egentlig så kunne jeg kuttet kjøretimene ned til 14-15, men det får så være.

Ingen kan si hvor mange timer du vil bruke, men kjør så mye du kan privat slik at du ikke trenger så mange skoletimer, da de er svindyr.

Edit: Husk, ta det kjørelæreren din sier med en klype salt, min kjørelærer var utrolig ivrig på at jeg skulle kjøre mer, og hadde det vært opp til han så hadde jeg kjørt sikkert 10 timer til før oppkjøringen.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Jeg kjørte opp på Bil i 06, å hadde en enkel veiledningstime, en dobbel en, og en dobbel time med henger, foruten langkjøring og glattkjøring, før jeg kjørte opp. Var langt mindre enn kjørelæreren ville jeg skulle betale, men jeg var meget bestemt på at "da og da vil jeg kjøre, å den dagen skal jeg ha oppkjøring". Trur hele B-sertfikatet kom på 11.000 kr, noe som var ganske billig.

Lenke til kommentar

40 timer høres veldig mye ut! Vet ikke helt hvor mye jeg hadde men passerte vell 30k. I tillegg til at jeg hadde kjørt veldig mye privat..

Sånn er det når jeg følger kjørelæreren fra punkt til prikk.

Husk at du kan ta teoriprøven når som helst. Ta denne og få tatt det obligatoriske så fort som mulig og få skolen til å bestille oppkjøring

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan nevnte at jeg tok en prat med kjørelæreren etter at jeg hadde hørt her og ting ser lysere ut. Har fått en plan med ting som vi skal gjennom, og jeg har vel vært igjennom 1/3 av denne nå. Skal ha noen timer til, så kommer jeg kanskje til å få lov til å kjøre på "høyhastighetsvei". Har vel hatt ca 10 timer nå. Sendte søknad om førerkort til Statens Vegvesen for å få tatt teoriprøva så fort som mulig. Spurte også kjørelæreren min om det obligatoriske, og fikk vite at dette er noe man tar rett før oppkjøringa.

Lenke til kommentar

Det er en STOR fordel om man øvelseskjører mye hjemme...

Jeg hadde kjørt ca 1300mil(i Transit og Galaxy) før jeg begynte hos kjøreskole... (unødvendig mye.. men når man liker å kjøre bil, så blir det sånn )

Hadde oppkjøring i Januar, og da hadde jeg kun hatt EN kjøretime utenom det obligatoriske... endte opp på TOT: 15500( medregnet gebyr for oppkjøring etc...)

Btw... tok lappen på Karmøy..

Endret av Danielbv
Lenke til kommentar

Jeg øvelseskjørte ikke mye hjemme. Hadde ikke mere enn 12 timer hos kjørelærer. Anser meg selv som en helt gjennomsnittlig sjåfør, så 40 timer jo skremmende. Dette er ikke en slags "totalsum" av landeveiskjøring, glattkjøring osv. også da? For da er det jo mer rimelig.

Lenke til kommentar
Jeg øvelseskjørte ikke mye hjemme. Hadde ikke mere enn 12 timer hos kjørelærer. Anser meg selv som en helt gjennomsnittlig sjåfør, så 40 timer jo skremmende. Dette er ikke en slags "totalsum" av landeveiskjøring, glattkjøring osv. også da? For da er det jo mer rimelig.

Det er det jeg også trur, at det inkluderer alt. Jeg har vel hatt 12 timer nå, og har nettopp hatt første vurderingstime.

Lenke til kommentar

hei!

Jeg har ikke hatt lappen lenger enn 3 mnd så tror jeg kan svare ganske greit selv om alt er veldig individuelt...

Tiden har forandret seg utrolig mye, eldre folk har kanskje bare trengt 5-10-15 kjøretimer. en litt eldre mann på jobb hadde en kjøretime og oppkjøring.. det sier jo litt å lett det var å få lappen før!

men det er ikke så lett lenger! Lappen kommer til å bli dyr sånn er det bare blitt for det er så sinnsykt mye som er obligatorisk! Men selvfølgelig kan kjørelærerne prøve å lure deg til å kjøre mer enn du egentlig trenger! så vær litt sta og kjør masse hjemme!! (jeg ble litt lurt der tror jeg)

Det som, vi må ha i dag, det trafikale grunnkurset et jo allerede 2000kr

det trengte man ikke i 2004

Det man må ha er..:

trafikalt grunnkurs: 1900 (aner ikke prisene i oslo)

inn og ut av forkjørsvei: 3 timer 520*3,-

forbikjøring: 2 timer 520*2,-

langkjøring: 9 timer kjøring, 4 timer teori 5600,-

kjøretentamen 1040,- (ikke obligatorisk, men jeg bestod på prøveoppkjøringa og første oppkjøring var greit med en liten anelse på hvordan det var, hadde ikke en eneste feil på oppkjøringa bortsett fra at han gjerne ville jeg skulle vasket vinduet litt før jeg gjorde i og med at det var lavsol og glatt, så det kom litt salt på ruta)

Mørkekjøring: 1000,-

glattkjøring: 2150,- + 800 i baneleie

oppkjøring: 720kr til biltilsynet, 1200kr i leie av bil, 520 for kjøretimen før oppkjøring

teoriprøve: 335,-

+ ALLE KJØRETIMENE!!

Fant forresten konvorlutten der jeg har spart på alle kviteringene fra da jeg tok lappen, har ikke turt å regne på det enda, for det bel dyrt

Men hadde da 34 kjøretimer,, og det er KUN kjøretimer.. så 17000 i bare kjøretimer! helt sykt dyrt... SÅ er det alt det obligatoriske i tillegg..! Så ble vel 35-40 000 der tipper jeg! (du har øvekjørt en del hjemme, og har muligheten til å kjøre mye hjemme så der kan du spare mange 1000)

Men for å berolige deg litt, så skal jeg dele litt erfaringer etter oppkjøringen!!

da jeg var ferdig med oppkjøringen, hadde jeg en bil som ventet på meg da jeg har en samboer som har mistet lappen i 11 mnd, (de mnd har nå gått:):) så nå er det oppkjøring på han og igjen snart) så da ble jeg kjørt opp til bilen av min kjørelærer, og det å kjøre heeeeelt alene i en bil for første gang var jo litt rart, det skal jeg innrømme.. men følte meg ikke akkurat noe særlig mer erfaen enn dagen før da jeg var ute å kjørte litt med mamma! Følte meg ikke klar for oppkjøringa i det hele tatt.. var skikkelig nervøs.. første glatte dagen i desember, lavsol i tillegg men det gikk smertefritt:) så etter jeg fikk lappen følte jeg meg ikke noe mer erfaren enn jeg gjorde to uker før oppkjøringa! men da er du alene i trafikken, ikke noe kjørelærer eller foreldre å spørre om råd, du må ta dine egne valg og det har jeg lært sinnsykt mye av! så etter du har hatt langkjøring vil du også merke mye forskjell. for da skal du den første gangen kjøre i 5 timer med kjørelæreren som veileder og bestemmer hvor du skal, men de andre 4 timene er du "alene" men kjørelæreren i bilen. jeg fikk utdelt et kart og stedsnavn, jeg skulle finne fram til 4 forskjellige kirker, så da må du lese kart osv. men var ikke så vanskelig som jeg trodde! Er ikke så flink kartleser jeg hehe men fant alle kirkene hvertfall!

Så følte meg hvertfall ikke noe mer erfaren enn det jeg var på langkjøringa, så du burde føle litt selv også med kjøretimene.. du merker selv hvor avhengig du er av kjørelæreren. jeg kjørte alltid "bedre" med mamma, men det kan jo ha noe med at ho ikke har noe ekstra pedal å tråkke inn hvis det skulle skje noe, så tror du er litt mer obs enn du tror og føler når du kjører med foreldrene dine! (kommer jo helt ann på hvor avslappet foreldre du har) hehe

3 mnd og 1 dag har gått siden jeg fikk meg lappen, jeg har hatt bil hele tiden og kjørt utrolig mye, (vi jobber på hver vår kant av byen og snille meg henter han på jobb hver dag) så har vi og hatt noen langturer. i helga var vi i kongsberg, (fra kr.sand) vi har kjøpt en til bil så måtte teste denne:) føler jeg har hatt lappen i alle år jeg kan huske, så det tar ikke lang tid fra du kjører helt alene til du føler deg trygg på deg selv osv..

er ikke helt trygg på avstander enda. vanskelig å se hvor langt borte bilene egentlig er og om du rekker å kjøre ut av krysset eller ikke:P men blir bedre for hver dag som går:) får et par kommentarer av kjæresten min om jeg venter for lenge i noen kryss.. der kunne du kjørt.. kjør etter den hvite osv.. men jeg setter han på plass hehe han har jo hatt lappen i 4 år før han mistet den så 4 år og 3 mnd er ganske mye forskjell!!!!!

IKKE BLI LURT, BESTEMM LITT SELV MED KJØRETIMENE, er jo bare å avbestille de eller bytte de om til noe obligatorisk! dette skal gå så bra:) (min første kjøretime, satte kjørelæreren opp 24 kjøretimer.. så slue kan de være for jeg hadde ikke trenge alle kjøretimene... når du ikke føler du lærer noe mer på en kjøretime så kan du heller kjøre hjemme..)

Lenke til kommentar

Du har hatt 12 timer nå og første vurderingstime...

du skal ha 2 vurderingstime,

3 vurderingstime og 4 vurderingstime (klar for oppkjøring)

så det kan bli mange kjøretimer der og...

Det går så fort.. nå har du tolv.. så to kjøredager til så har du plutseilig 16! osv osv..

Lenke til kommentar
Du har hatt 12 timer nå og første vurderingstime...

du skal ha 2 vurderingstime,

3 vurderingstime og 4 vurderingstime (klar for oppkjøring)

så det kan bli mange kjøretimer der og...

Det går så fort.. nå har du tolv.. så to kjøredager til så har du plutseilig 16! osv osv..

Jepp, det er noe ordentlig dritt. Blir irritert når jeg hører om folk som er eldre enn meg som har hatt 8-10 timer totalt med alt det obligatoriske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...