Gå til innhold

Nybegynner, trenger litt hjelp og råd.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. :new_woot:

Jeg er helt ny i dette faget, men har tenkt å kjøpe meg et Canon EOS 400D.

Eller hva tror dere? Er det noe spes jeg må tenke på?

Trenger all den hjelp jeg kan få her gitt....

Har dere noen tips og ideer? :hmm:

Høres ut som at du allerede har bestemt deg så hva er problemet? ;)

nei, kjøp dette kamera. Et godt begynner-valg. Hvis du er så fersk som det virker som kjøp deg også en bok, og gjerne Digital Fotografi i praksis. Den vil gi deg mye mer glede av kamera ditt enn om du ikke leser noe som helst. Ellers er det bare å gå ut og knipse i vei

Lenke til kommentar
Hei. :new_woot:

Jeg er helt ny i dette faget, men har tenkt å kjøpe meg et Canon EOS 400D.

Eller hva tror dere? Er det noe spes jeg må tenke på?

Trenger all den hjelp jeg kan få her gitt....

Har dere noen tips og ideer? :hmm:

Høres ut som at du allerede har bestemt deg så hva er problemet? ;)

nei, kjøp dette kamera. Et godt begynner-valg. Hvis du er så fersk som det virker som kjøp deg også en bok, og gjerne Digital Fotografi i praksis. Den vil gi deg mye mer glede av kamera ditt enn om du ikke leser noe som helst. Ellers er det bare å gå ut og knipse i vei

Har bestilt den boka i går...hihi.. Gleder meg til å få den i posten.

Takk for kjapp respons. :new_woot:

Lenke til kommentar
ta å titt på dette 30D TIL 3999.-

KNAL kjøp

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-30d-kamerahus/

Det er tidens beste tilbud, uten konkurranse. Det eneste du bør tenke på er at det er uten zoom. Det betyr at den ferdige prisen blir opp mot 5000, men det er også en fantastisk pris. Hvis du er på jakt etter et kamera til ca 5000, så vil jeg anbefale 30D + EF-S 18-55 IS, ikke den uten IS. Prisen på den zoomen er ca 1500, så da kommer det på ca 5500. Hvis det er viktig å holde seg under 5000, så er Sigmas billige (ca. 900 kr) 18-50 eneste kvalitetsalternativ. Canons egne 18-55 uten IS bør du skygge unna, siden du har fritt valg når du kjøper et hus uten zoom, slik tilbudet til Japan Photo går ut på.

Eneste grunn til å velge Eos 400D foran 30D er hvis du ønsker et veldig lite kamera. Det går ut over ergonomien, men for noen så er det et godt argument. Her på forumet regnes det som et dårlig argument.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det kan også nevnes at 400D har fått en etterfølger: 450D. Den er lansert men ikke ventet inn i norske butikker før neste måned.

Prisen på 450D uten kitobjektiv er fra ca 5700 kr og med (et meget bra) kitobjektiv er fra ca 6300 kr. Prisguiden

Men for å ikke spore helt av her så ville jeg kjøpt 30D på japanfoto + et passende objektiv. Den prisen er jo vanvittig bra.

Lenke til kommentar

Men jeg 30D er allså et bedre kamera...?

Men hva er det som er den store forskjellden på de da?

Var inne å kikket på infoen om begge kameraene, å siden jeg ikke har så mye peiling på det tekniske så vet jeg jo egentlig ikke hva jeg skal se etter,men syns 30D så bedre ut bortset fra megapix og fokus. (jeg har sikker hengt med opp i pikslene...hihi...)

30D: 8.2 megapiksler. - TTL-CT-SIR med CMOS-sensor(men hva betyr dette egentlig)

400D: 10,1 megapiksler - Autofokus, kontinuerlig og intelligent med valgbare fokuspunkter(er ikke det kjekkt da med auto)

Vil bare en gang til si, tusen takk for alle svar. De hjelper en fersking i faget. :thumbs:

Endret av cecskom
Lenke til kommentar

Vil bare en gang til si, tusen takk for alle svar. De hjelper en fersking i faget. :thumbs:

400D = Entrylevel/nybegynnerkamera

30D = Prosumer/semipro/entusiastmodell

Begge to er omtrent like enkle å bruke, selv om sistnevnte er mer avansert og bedre bygget. De her omtrent samme programutvalg.

Lenke til kommentar

400D = Entrylevel/nybegynnerkamera

30D = Prosumer/semipro/entusiastmodell

Begge to er omtrent like enkle å bruke, selv om sistnevnte er mer avansert og bedre bygget. De her omtrent samme programutvalg.

Men hva betyr TTL-CT-SIR med CMOS-sensor? Men kan man ha autofokus på 30D å? Som et kompakt kamera?

Men du anbefaler 30D, har jeg mere utviklings muligheter på det, allså tilbehør osv?

Lenke til kommentar

Alle har autofokus. Jeg er litt usikker på hvilken som har best autofokus (nøyaktighet, hvor lite lys den takler, antall fokuspunkter), men det er neppe noen merkbare forskjeller.

Sensorene er omtrent like bra. Dvs. 400D og 450D har litt flere megapixler men de har også dårligere ISO-sensitivitet enn 30D.

Lenke til kommentar
Noen butikker selger ut 350D nå også til en veldig bra pris. Sammen med 18-55 3.5-5.6 IS (1500-1700) får du et helt greit begynnerkamera. Ikke like bra som 30D, men forskjellen ligger vesentlig i byggekvalitet og antall bilder pr sekund samt størrelse/ergonomi.

I følge de som har oppgradert fra 350D til 30D siste uken virker det som om det er enstemmig at 30D har betydelig bedre bildekvalitet, spesielt på høy iso. Siden få ser ut til å omtale egenskapene på lav iso så vet jeg ikke helt hvordan det stiller seg på det området, men jeg tror de mener at det også er bedre.

Selv har jeg aldri brukt 350D, så jeg kan strengt tatt ikke uttale meg. Det er litt skuffende hvis 350D er såpass mye dårligere enn 20D for meg. Jeg har planer om å kjøpe en slik med 28mm som reisekamera.

Lenke til kommentar
Selv har jeg aldri brukt 350D, så jeg kan strengt tatt ikke uttale meg. Det er litt skuffende hvis 350D er såpass mye dårligere enn 20D for meg. Jeg har planer om å kjøpe en slik med 28mm som reisekamera.

Det er nok kun ved høyere ISO det er lett å se forskjell. Jeg har tatt veldig mange bilder av god (teknisk) kvalitet etter at jeg fikk orden på objektiv-parken. Jeg vet ikke om det er mange som oppgraderer fra 350D til 30D som også oppgraderer objektiv fra et middelmådig kit-objkiv til noe fornuftig? I såfall kan det være en forklaring.

30D virker dog noe mer presis i autofokusen; særlig i dårlig lys.

Edit: Jeg har 350D'en min på service for tiden; så jeg kan ikke foreta en uhøytidlig test for dere :(

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Det 450 har som ikke 30D har er vel i hovedsak:

Sørre skjerm - LiveView - Digic III (30D har Digic II)+++++

Er Digic-versjonen så viktig egentlig? Bortsett fra at det er en mer?

Se filmen hos Youtube

;)

Vel for noen har den funksjoner som er avgjørende,for andre som ikke har dette på sitt kamera er det en kilde til "misunnelse" og noe å prøve å harselere med.

Lyder det kjent :tease:

PS: Har selv 30D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...