KKake Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Huff, nå er jeg ganske lei her, hadde først en E6600 som hadde store problemer med varme (opp mot 100 grader), og fikk returnert den til Komplett. Fikk deretter pengene igjen for den og bestilte meg en Q6600. Jeg gledet meg jo selvfølgelig ganske mye til den kom, og i dag kom den endelig. Ferien var reddet tenkte jeg. Men det var inntil jeg fikk montert CPU-en. Vel, PC-en startet opp som normalt, og jeg tenkte "yes, endelig funker pc-en igjen", men så fant jeg ut at jeg skulle ta meg en tur og sjekke tempraturen i BIOS-en. Det var da sjokket mitt kom, den var 85 grader, og steg sakte, men sikkert oppover. "Faen, ikke nå igjen" tenkte jeg, og skjønte straks at ferien var ødelagt. Så hva kan være problemet, er vel ganske rart at to helt forskjellige CPU-er har samme feil? Kan det være hovedkortet? Eller kan det være PSU-en som er ødelagt, og gir for høy spenning? PSU-en er jo en Hiper, og de er jo kjent for å ha en del feil. Har forresten sendt en mail til Komplett, og får se hva de sier om saken, kanskje de, eller dere klarer å redde ferien min. Jeg som skulle på LAN og greier Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Huff, nå er jeg ganske lei her, hadde først en E6600 som hadde store problemer med varme (opp mot 100 grader), og fikk returnert den til Komplett. Fikk deretter pengene igjen for den og bestilte meg en Q6600. Jeg gledet meg jo selvfølgelig ganske mye til den kom, og i dag kom den endelig. Ferien var reddet tenkte jeg.Men det var inntil jeg fikk montert CPU-en. Vel, PC-en startet opp som normalt, og jeg tenkte "yes, endelig funker pc-en igjen", men så fant jeg ut at jeg skulle ta meg en tur og sjekke tempraturen i BIOS-en. Det var da sjokket mitt kom, den var 85 grader, og steg sakte, men sikkert oppover. "Faen, ikke nå igjen" tenkte jeg, og skjønte straks at ferien var ødelagt. Så hva kan være problemet, er vel ganske rart at to helt forskjellige CPU-er har samme feil? Kan det være hovedkortet? Eller kan det være PSU-en som er ødelagt, og gir for høy spenning? PSU-en er jo en Hiper, og de er jo kjent for å ha en del feil. Har forresten sendt en mail til Komplett, og får se hva de sier om saken, kanskje de, eller dere klarer å redde ferien min. Jeg som skulle på LAN og greier Høres ut som du har forferdelig dårlig kjøling. Kan da ikke være samme feil på to forskjellige cpu-er :S Kan være mye som kan være feil, vanskelig å finne ut. Endret 16. februar 2008 av Gryterett Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Bruker stockkjøling, med stockkjølepasta. Har 3x 120mm i kabinettet, og det er ganske ryddig, så nei, kjøling er ikke problemet. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Hmm... høres ut som dårlig kjøling, siden det samme har skjedd på to stykker så. Hvilken kjøling har du, og hvordan har du montert? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 PC-en funket forresten helt fint i flere måneder, inntil den forrige CPU-en fikk problemer. Før det skjedde lå CPU-en på litt over 30 grader. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Hvilken kjøler/pasta bruker du? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Regner med du bruker kjøleren som fulgte med den nye prosessoren?! Prøv å koble viften direkte på +12v om du har mulighet for å få full hastighet på viften. Evt slå av temp kontroll i bios. Mulig rammen rundt CPU er fryktelig skjev kanskje prøve uten. ' Blir kjøleribben fryktelig varm? Om ja, så greier ikke kjøleren å kvitte seg med all varmen, mest sannsynlig pga for lav viftehastighet. Om nei, enten dårlig kontakt CPU/kjøler eller så leser hovedkortet av feil temp. Oppdater bios, sjekk om det er en eller annen temp bug med hovedkortet. Edit: Muligheten for at du har to prosessorer med en slik feil tror jeg er praktisk talt ikke eksisterende. Så feilen ligger mest sannsynlig ikke i CPU. Endret 16. februar 2008 av heisann80 Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 GrumpY: Bruker stock. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Høres nesten ut som det kan være spenningsregulatoren på hovedkortet som ikke funker som den skal. Får du lest av CPU-spenningen i BIOS e.l? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 I følge BIOS er CPU vcore på 1,325V. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Det høres jo relativt normalt ut, det. Leste du av verdien der du stiller CPU clock/volt/etc, eller der du leser av alle temperaturene osv (PC Health eller noe)? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Mulige feil: - Feil på kjølingen, altså defekt vifte, eller feil moinstering. Om du også fikk en ny vifte når du byttet, så bør den absolutt prøves for å utelukke denne feilen. - Feil på hovedkortet. Det er meget mulig at HK sensorenbare er på fritzen. Måler coretemp den samme høye temperaturen? (den bruker nemmelig en annen sensor inni selve CPUen). Uansett tviler jeg MEGET sterkt på at det er CPUen i seg selv som er problemet. Setter du den inn i en annen maskin så blir jeg veldig overrasket om den ikke fungerer normalt. -Stigma Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Sokkalf: leste av der man stiller på frekvensen osv. Stigma: Men tanke på at den forrige CPU-en min hadde samme problem, og Komplett faktisk må ha oppdaget samme feil (med tanke på at jeg fikk returnert den, og fikk pengene tilbake) kan jeg ikke tro annet enn at HK eller PSU gir for mye spenning uten å "vite" det selv. Kommer ikke langt nok til å starte Windows før PC-en skrur seg av, så får ikke sjekka i noe annet program. Endret 16. februar 2008 av Arekey Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Nå har du gjort det igjen? Reset BIOS til de vanlige verdine, prøv alt med normale settiinger, DVS ingen overklokiing. Lese temp på mobo, CPU, etc. Vi kan bare gjette hva de er, men dette r din jobb og du må feilsøkes trinn for trinn for å finne årsaken. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Ja, det har skjedd.. Igjen Har valgt Load Fail Safe Deafults, men har ikke resatt BIOS'en, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Får prøve det etterpå (er syk, så orker ikke å gjøre alt med engang ) Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Resetting av BIOS funket heller ikke. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Sokkalf: leste av der man stiller på frekvensen osv. Ok, da kan det fortsatt være noe galt med spenningsregulatoren.. Det er her du velger hvilken spenning du vil bruke, men den måler ikke den faktiske spenningen. På enkelte BIOSer kan du se den faktiske spenningen, og det finnes også en del programmer som kan vise den. Hvordan funker PCen ellers? Har du mye problemer med kræsj, at den låser seg etc, eller funker den bra? Hvis du ikke har problemer med dette, vil jeg tro det er sensorene dine som lurer deg. Hvis PCen er ustabil, så holder jeg en knapp på at det er hovedkortet.. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 PC-en skrur seg av etter ca fem minutter på grunn av tempraturen (på 97 grader skrur den seg av). Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 At komplett tar CPU i retur behøver ikke nødvendigvis å bety at det er noe galt med den. Ville sjekket kjøler/prøvd med en annen kjøler og igjen sjekk om rammen rundt CPU kommer i veien/det ikke blir kontakt. Les posten min over! Andre steg er et annet hovedkort. Det er noe som heter shut down temperature i bios kanskje deaktivere om det er en bug på hovedkortet. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Forrige CPU viste hvertfall 80 grader ++ i Windows også, og var glovarm å ta på. Men har heller ingen andre hovedkort å teste på, og finner ikke hvor man kan skru av shutdown tempen på i BIOS-en. Men får feilsøke mer i kveld, kanskje jeg finner ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå