Gå til innhold

E-post, telefon, brevpost, kombinasjoner. Hvordan skal søknad sendes?


TSP

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har tenkt å sende inn en forespørsel på om det er mulig å en jobb på en arbeidsplass, den jeg skal sende inn denne forespørselen/sommerjobbsøknaden min er en jeg kjenner.

 

Så har jeg hatt en diskusjon med noen jeg kjenner. 2 stykker som jeg har lett for å høre på. Problemet er bare at de har helt forskjellige meninger. La meg presentere alternativene som har kommet frem:

 

E-post: Det første som kom frem som alternativ. Person 1 forteller meg at det ikke er lurt, mens person 2 ikke har noen betenkeligheter med det.

 

Telefon: Person 1 sier at telefon er det beste alternativet, for deretter å sende en e-post om en får beskjed om noe ala "Det er jo bare å søke" etc. En telefonsamtale vil bedre vise at det er noe man virkerlig vil. Person 2 mener det vil være for masete.

 

Brevpost: Person 1 mener dette vil være langt bedre enn e-post, det viser hvertfall at en vil det så mye at man setter et frimerke på det og at til sammenligning med e-post har det ikke like lett for å bli glemt, slettet, lest fort gjennom. Person 2 er ikke enig og begrunner med at det tar "lang tid" å åpne, samtidig som det ikke er like lett å ta vare på som e-post.

 

E-post, telefon dagen etter: Person 2 kommer med forslaget om å sende e-post for å ringe dagen etter. Personen vil når du ringer allerede ha lest e-posten din, glemt den og når du da ringer vil de komme på den igjen. Viser personlig interesse. Personlig mener jeg dette alternativet vil virke for masete.

 

 

At 2 personer som jeg hører like mye på er av helt forskjellige meninger er ikke lett for meg. Hva ville dere valgt?

 

 

Jeg tar og i mot tips til hvordan det bør skrives/sies og hva som bør inkluderes av vedlegg.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av delene. Du ringer dem for å høre om de har noe ledig, og uavhengig av hva svaret er så møter du opp en dag og gir dem en PAPIRSØKNAD, som er korrekt utformet. Sørg for å få tak i daglig leder, eventuelt personalansvarlig om det er en stor bedrift. Kom tilbake om en uke, og så om tre uker, helt til du får et svar. Vis at du er interessert og engasjert, uten å bli veldig masete.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på type bedrift mener jeg. Men uansett: ring først, spør om stillingen og avslutt med at du ønsker å legge inn en søknad.

 

Der jeg jobber nå ringte jeg først og sendte deretter søknaden over epost, men dette er et stort IT-selskap som forventer søknader pr epost, andre steder vil det være annerledes.

 

Har de feks lyst ut stillinger på nettsidene sine? Hva står det der om søknadsprosess?

Lenke til kommentar

For å svare på noen spørsmål:

De ber om at kvalifiserte personer skal søke uavhengig av alder, kjønn, etnisitet etc.

På de ledige stillingene de har liggende ute på nett står det at om det er spørsmål kan den og den personen ringes eller e-postes, det er virker som om telefonnummer er det som ligger ute på de fleste utlyste stillinger, men ingen av de utlyste stillingene nå er i den avdelingen jeg er interessert i. Når en deretter vil søke ligger det et eget søkesystem på deres nettsider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...