Gå til innhold

Kjøp av PS3 på Expert, kompensasjon?


Double_j

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte en Ps3 60gb (value pack) hos Expert i oktober i fjor til 4 999,-

 

I starten funket den helt fint og hadde ingen problemer helt til jeg kjøpte Orange Box i desember. Det var da Blu-Ray`en plutselig føkket seg og den ikke kunne lese discer lengre.

- Da hadde jeg kanskje sammenhengende brukt PS3`en i max ca 20 timer!!!

 

Etter litt prøving og feiling med formatering måtte jeg levere produktet inn til Expert igjen.

- Jeg leverte den inn 9.januar

 

Der fikk jeg beskjed om at jeg ville få min Ps3 tilbake om 2 uker, hvis jeg var skikkelig uheldig ville det ta mellom 2 og 3 uker.

 

Da det var gått ca 3 uker sendte jeg denne mailen:

 

Hei,

 

 

jeg lurer på hvor lang tid det tar før denne varen er fikset? Jeg fikk beskjed at det ville ta to-tre uker, og nå er det øyeblikk gått tre uker...

 

Håper jeg får et snarlig svar.

 

 

Mvh

 

 

 

 

-Jeg fikk da til svar:

 

 

 

 

 

Hei.

 

Jeg har snakket med verkstedet våres ang denne saken. Disse maskinene blir ikke reparert, men du får en ombytte enhet tilbake. Grunnen til at det har tatt tid er at de er tom for 60GB akkurat nå. De har dessverre ikke en bekreftet dato der de får inn igjen, men håpet på at de skulle være på plass innen en uke.

 

Ta gjerne kontakt med meg direkte på denne mailen derson de lurer på noe mer.

 

Ha en fin dag.

 

Mvh

 

Avd. leder Underholdning

Expert Bonus Sentrum

Tlf: 55 54 73 64

Fax: 55 54 73 51

 

 

 

Da det var gått 4 uker stakk jeg innom Expert for å snakke med min kontaktperson får jeg til svar at han vet ikke mer enn at Nordisk Film for øyeblikket har inne Ps3 60 gb men at de vil få den inn. En gang.

 

Han tipser meg også om at jeg selv kan ringe inn til Nordisk Film (det er de som er distributør og tar seg av reparasjoner) for å purre. Noe som jeg klart gjør.

 

I første samtale med Nordisk Film får jeg vite at de skulle få Ps3 inn i løpet av relativt kort tid. Personen jeg snakket med var særdeles hyggelig!

 

Etter andre samtale med serviceavd. på Nordisk Film som ikke gav meg noe klart svar på hva som skjer. Etter denne samtalen sender jeg en ny mail til min kontaktperson Expert:

 

Dato: 11.02.08

 

Hei,

 

 

har vært i kontakt med kundeservice på Nordisk Film. Der fikk jeg beskjed om at utsalgssted skulle evt ta kontakt med de på Nordisk Film angående en kompensasjon for lang ventetid. Fint hvis du sjekker opp i dette:-)

 

På torsdag så har det gått 5 uker siden jeg leverte min PS3 inn og i følge hun jeg snakket med på Nordisk Film i dag så hadde hun ingen formening om når de får 60GB inn igjen. Hun trodde ikke den kom inn denne uken ihvertfall.

 

Dette begynner å bli litt irriterende så det er fint om du sjekker opp i denne saken?

 

 

 

 

Mvh

 

 

Denne mailen har jeg ikke fått svar på.

 

 

I tredje samtale uken etterpå får jeg beskjed om at den Ps3 60gb IKKE kommer inn FØR om 1 til 2 mnder!!!! Hun jeg snakket med der var meget lite kundevennlig og sa at jeg skulle IKKE ringe dem (Nordisk Film) men at det skulle gå gjennom Expert!!

 

Onsdag 13.02. og fredag 15.02. ringer jeg til Expert kundeservice og ber dem undersøke hva som skjer og om de kan hjelpe meg. Noe de IKKE kan. Og deretter gir jeg dem beskjed om at min kontaktperson skal ringe eller svare meg per mail.

 

I dag lørdag 16.02.08 tok jeg turen til Expert for å få fortgang i sakene, men ble møtt av en fersking som ikke kunne noe som helst.

Han måtte ringe til sjefen og min kontaktperson som da ikke var på jobb.

Det eneste han kunne tilby meg var og vente på nytt produkt eller få pengene refundert!

 

Snart 6 uker med venting og det eneste han kan tilby er pengene tilbake? Har jeg ikke rett til en kompensasjon?

 

Jeg vil selvsagt ha det produktet jeg kjøpte ikke en Ps3 40gb! Det er jo en grunn til at jeg kjøpte 60 gb...er det så vanskelig å forstå? Hva skal jeg med pengene tilbake når Ps3 60gb ikke er mulig å få tak i helt ny?

 

Håper det er noen som har tips til meg hvordan jeg skal gå videre i saken og som kan gi meg tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhjelp skal skje innen rimelig tid, når det ikke skjer har du krav på heving av kjøp og pengene tilbake.

 

Det den ferske expert karen gjør er korrekt og tilbyr deg pengene tilbake. Du har ikke krav på noe kompensasjon, men expert kan velge å gi deg noe i kompensasjon for å "gjøre deg fornøyd".

 

60 GB utgaven av PS3 har vel ikke vært tilgjengelig gjennom nordisk film på evigheter, og jeg tviler på at den kommer tilbake med det første.

 

Det at du får pengene tilbake kan jo bli en god bedrift for deg hvis du ikke er avhengig av PS2 kompabilitet. 40 gigen kan du enkelte plasser få til helt ned i 3500 ink 1 spill. Da har du mye igjen du feks kan kjøpe den en stor harddisk du kan sette inni, og du vil i tillegg da ha penger igjen.

Lenke til kommentar
Avhjelp skal skje innen rimelig tid, når det ikke skjer har du krav på heving av kjøp og pengene tilbake.

 

Det den ferske expert karen gjør er korrekt og tilbyr deg pengene tilbake. Du har ikke krav på noe kompensasjon, men expert kan velge å gi deg noe i kompensasjon for å "gjøre deg fornøyd".

 

60 GB utgaven av PS3 har vel ikke vært tilgjengelig gjennom nordisk film på evigheter, og jeg tviler på at den kommer tilbake med det første.

 

Det at du får pengene tilbake kan jo bli en god bedrift for deg hvis du ikke er avhengig av PS2 kompabilitet. 40 gigen kan du enkelte plasser få til helt ned i 3500 ink 1 spill. Da har du mye igjen du feks kan kjøpe den en stor harddisk du kan sette inni, og du vil i tillegg da ha penger igjen.

 

Eller han kan kreve heving og erstatning for eventuelle merkostnader forbundet med å kjøpe tilsvarende enhet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :!:

 

Problemet er her at jeg ønsker å ha bakoverkompatibel....det får man jo ikke tak i nå i dag til ps3!

Da må man jo evt lete på www.finn.no og der ligger prisene på 6000 til 7500 med spill.

 

Expert bør jo etter min mening kunne tilby noe mer enn pengene tilbake hvis dere skjønner hva jeg mener? Man vil jo ha et fullverdig produkt, ikke et som er NESTEN like bra....

 

Hmm, skal ned på Expert i dag og høre hva dem sier. Jeg håper på det beste!

Lenke til kommentar

Så du mener noen i butikken skal trylle?

Det er lang venteliste på 60 GB... du ble tilbudt pengene tilbake, noe som i seg selv er helt riktig etter lovverket. Hvorfor skal du ha krav på noe mer bare fordi en vare er utgått og den nye ikke har de samme egenskapene?

 

Du må nok bare være tolmodig å vente hvis du ønsker en som leser PS2-spill - uansett hvor kjipt det er.

Lenke til kommentar
Så du mener noen i butikken skal trylle?

Det er lang venteliste på 60 GB... du ble tilbudt pengene tilbake, noe som i seg selv er helt riktig etter lovverket. Hvorfor skal du ha krav på noe mer bare fordi en vare er utgått og den nye ikke har de samme egenskapene?

 

Du må nok bare være tolmodig å vente hvis du ønsker en som leser PS2-spill - uansett hvor kjipt det er.

 

Neida, bare at han kan finne en butikk med 60GB for så å kjøpe den der. Eventuelt mellomlegg havner hos Expert sin utgiftspost.

Lenke til kommentar

Det er jo en del billigere også da, selv om flere bokser betyr mer rot. Men så får du jo plutselig en dedikert dvdspiller ekstra også, da, hvis du ser på det på den måten.

Elprice hadde ps3 40gb for 3000kr rett før jul, og elkjøp fulgte etter. Så optimalt sett 3500 for begge deler (sikkert mange som klør etter å bli kvitt ps2er), og 1500kr til å bruke til andre ting.

Jeg forstår jo butikken veldig godt, de kan jo ikke trylle fram en PS3 60GB, uansett hva du sier til dem, og at du får full refundering får da vel være bra. Det er kritikkverdig at de ikke har vært mer hjelpsomme da, jeg vet følelsen av å sitte å vente på ting på reparasjon. Si at du bruker PS3en i 2 år, og den er på reparasjon 3 måneder av den tiden, så er det jo faktisk 1/8 av livssyklusen til saken, dessuten er den mye gøyere i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Så du mener noen i butikken skal trylle?

Det er lang venteliste på 60 GB... du ble tilbudt pengene tilbake, noe som i seg selv er helt riktig etter lovverket. Hvorfor skal du ha krav på noe mer bare fordi en vare er utgått og den nye ikke har de samme egenskapene?

 

Du må nok bare være tolmodig å vente hvis du ønsker en som leser PS2-spill - uansett hvor kjipt det er.

 

Neida, bare at han kan finne en butikk med 60GB for så å kjøpe den der. Eventuelt mellomlegg havner hos Expert sin utgiftspost.

Er enig i at han kan gå til et dekningskjøp dersom det har gått seks uker, Expert har ingen dato for nytt produkt samt/eller de trenerer saken. Dersom de har sagt fra et tidlig tidspunkt at de ikke får enheten inn på lang tid, og at de derfor vil heve kjøpet for kunden, men at kunden har stått på kravet om ny enhet, ser jeg ikke noe grunnlag for at han kan gå til et dekningskjøp.

Lenke til kommentar
Så du mener noen i butikken skal trylle?

Det er lang venteliste på 60 GB... du ble tilbudt pengene tilbake, noe som i seg selv er helt riktig etter lovverket. Hvorfor skal du ha krav på noe mer bare fordi en vare er utgått og den nye ikke har de samme egenskapene?

 

Du må nok bare være tolmodig å vente hvis du ønsker en som leser PS2-spill - uansett hvor kjipt det er.

 

Neida, bare at han kan finne en butikk med 60GB for så å kjøpe den der. Eventuelt mellomlegg havner hos Expert sin utgiftspost.

Er enig i at han kan gå til et dekningskjøp dersom det har gått seks uker, Expert har ingen dato for nytt produkt samt/eller de trenerer saken. Dersom de har sagt fra et tidlig tidspunkt at de ikke får enheten inn på lang tid, og at de derfor vil heve kjøpet for kunden, men at kunden har stått på kravet om ny enhet, ser jeg ikke noe grunnlag for at han kan gå til et dekningskjøp.

 

Og hvorfor ikke det?

Lenke til kommentar
Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. ...

Både utlånsmaskin og erstatning for en spillkonsoll kan jeg ikke helt se det store behovet for. Det er jo ikke snakk om et kjøleskap eller et annet produkt som man er helt avhengig for at hverdagen skal gå rundt.

Nordisk Film, som nevnt over, får ingen dato på når nye bytteenheter er ventet inn til landet og US 80 GB får de neppe fra Sony.

Det er ikke mulig å gjennomføre et dekningskjøp ettersom 60 GB'en har vært tom her i flere måneder nå. Kan noen forklare hvorfor han har krav på erstatning?

Endret av datating
Lenke til kommentar
Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. ...

Både utlånsmaskin og erstatning for en spillkonsoll kan jeg ikke helt se det store behovet for. Det er jo ikke snakk om et kjøleskap eller et annet produkt som man er helt avhengig for at hverdagen skal gå rundt.

Nordisk Film, som nevnt over, får ingen dato på når nye bytteenheter er ventet inn til landet og US 80 GB får de neppe fra Sony.

Det er ikke mulig å gjennomføre et dekningskjøp ettersom 60 GB'en har vært tom her i flere måneder nå. Kan noen forklare hvorfor han har krav på erstatning?

 

Altså, skal en følge analogien din, så er det vel ikke behov for dette når det gjelder; data,foto,mobil,mp3 spiller, cd spiller, radio etc?

 

Dessuten kan jeg ikke se noen har skrevet både og, i hvert fall ikke meg, så hva du egentlig sikter til er noe uforståelig for meg.

For den saks skyld kan jeg heller ikke se hvem du sikter til hva angår erstatning. Hvis du sikter til meg, så får du lese setningen i kontekst en gang til, for jeg har skrevet at erstatningen da blir eventuelle merkostnader med å skaffe ny vare.

Lenke til kommentar

Siden man har krav på utlånstelefon ved mobilreparasjoner, så tror jeg at det er der grensa går for "nødvendighet".

tips: les denne guiden om forbrukskjøp

 

Jeg er ingen ferdigutdannet jurist, men jeg skal prøve å gi deg litt mer håndfast å slå tilbake med.

I følge forbrukerkjøpslovens §16-a, med grunnlag fra §15-e er dette snakk om en mangel.

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

 

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

 

 

Og en mangel, ifølge §26-e, gir deg muligheten til å kreve erstatning.

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

 

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

 

 

 

Og erstatning gjør at ifølge §33, "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel."

 

§ 33. Erstatning

 

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

 

Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24 annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende.

 

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

 

Endret ved lov 30 juni 2006 nr. 46 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 30 juni 2006 nr. 873).

 

 

Erstatningen du kan kreve er, ifølge §33 " Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet."

 

§ 52. Erstatningens omfang

 

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

Erstatningen omfatter ikke

 

a) tap som følge av personskade

b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

 

 

 

Dette betyr at du har krav på en erstatning i forhold til det økonomiske tapet du får ved å dekke den samme kvaliteten og forventningen som følger med en PS3 :thumbup: . Hva denne kvaliteten og forventningen er, vil bli opp til rettspraksisen å avgjøre.

 

MEN merk at jeg er ingen jurist og det kan derfor være visse elementer som ikke stemmer. Jeg vil gjerne at den som eventuelt påpeker en feil viser til enten lover eller juridisk sedvane og ikke sine egne meninger(som ikke har noe med jus å gjøre ;) .

Lenke til kommentar
Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. ...

Både utlånsmaskin og erstatning for en spillkonsoll kan jeg ikke helt se det store behovet for. Det er jo ikke snakk om et kjøleskap eller et annet produkt som man er helt avhengig for at hverdagen skal gå rundt.

Nordisk Film, som nevnt over, får ingen dato på når nye bytteenheter er ventet inn til landet og US 80 GB får de neppe fra Sony.

Det er ikke mulig å gjennomføre et dekningskjøp ettersom 60 GB'en har vært tom her i flere måneder nå. Kan noen forklare hvorfor han har krav på erstatning?

 

Altså, skal en følge analogien din, så er det vel ikke behov for dette når det gjelder; data,foto,mobil,mp3 spiller, cd spiller, radio etc?

 

Dessuten kan jeg ikke se noen har skrevet både og, i hvert fall ikke meg, så hva du egentlig sikter til er noe uforståelig for meg.

For den saks skyld kan jeg heller ikke se hvem du sikter til hva angår erstatning. Hvis du sikter til meg, så får du lese setningen i kontekst en gang til, for jeg har skrevet at erstatningen da blir eventuelle merkostnader med å skaffe ny vare.

Mobil og pc er man blitt totalt avhengig av (spesielt førstnevnte). Spillkonsoll er noe man gjør for å ha det gøy, ikke noe man på død og liv trenger for å betale regninger, ha kontakt med omverdenen etc... :)

 

Men siden utgaven ikke er mulig å skaffe lenger og den nye er en 40 GB som er noe enklere. Hva skulle evt. kunden hatt krav på i tillegg og hvorfor?

Lenke til kommentar

Ja det kan jo bli mange slike saker ettervært som norske 60GB PS3er ryker... Opplegget rundt PS3 i Norge er jo helt latterlig. At de ikke klarer å tilby begge versjonene er jo så borti natta som det går an. Forstår godt at folk vil ha en PS3 som støtter PS1 og PS2 spill. Vi er i 2008... ikke 1995.

 

Uansett: Som sagt, du må nok vente veldig lenge hvis du skal ha samme versjon. Jeg tror ikke den norske importøren selv aner når den kommer.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått tilbake en ny PS3! Tok jo bare litt over 6 uker....og jeg fikk ikke noe form for kompensasjon!

 

Det jeg fikk vite av Expert var at importøren hadde vært heldig å få inn 14 stk maskiner av 60gb-typen! Er elendig av importøren å bare selge ut ALLE PS3`ene av denne typen når de egentlig er klar over at 3% av alle PS3 er noe feil med. Syntes nå at de kanskje skulle hatt ett reservelager...Men her er jeg kanskje litt urimelig :hmm:

 

Men uansett er kundebehandlingen Nordisk Film har vist vært under pari i denne saken. Den ene sier at den kommer inn om ca en ukes tid, den andre vet ikke noe som helst, mens den tredje sier en til to mnder!!!

 

Som sagt tidligere var det ikke min feil i første omgang at PS3 gikk til helv...e og at de ikke har noen på lager i Norge. Her bør importøren tenke mer langsiktig og tenke mer service. Og ikke minst kompensere for sine feil!!!

Lenke til kommentar

Nå er faktisk ikke 6 uker noen urimelig tid. Det har selv forbrukerrådet sagt når jeg har snakket med dem. (når man venter på del)

Nordisk Film får inn egne bytteenheter som ikke er beregnet på salg, men de siste månedene har det vært mangel på disse. dessverre får de heller sjelden noen bekreftede datoer, derfor ikke noe sikkert svar.

 

Uansett, bra at du fikk din tilbake. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...