Gå til innhold

Oppgradere media/spill pc. Hvilken socket bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei!

Siden jeg skal på TG i år og jeg vet at den stasjonære pcen min begynner å dra på åra (les: to år) så tenkte jeg at jeg skulle oppgradere pcen litt.. Jeg oppdaget fort at socket 939 (asus A8n-E) hadde gått av markedet og det å finne noen oppgraderinger uten å bytte hovedkort var rimelig håpløst.

 

Og da baller det som kjent fort på seg når man bytter hovedkort.. Så mitt spørsmål er, hvilket socket skal jeg velge for å unngå å komme i samme klemme som jeg er i nå på et senere tidspunkt?

 

Er ikke i utgangspunktet hva som er best jeg er interresert i da det er en uvinnelig diskusjon her inne, intel vs amd osv.. Men hva er det nyeste og hva vil taes av markedet først av det som er tilgjengelig nå? og hva gir mest ytelse per krone?

 

Jeg personlig liker amd og regner med å gå for dette, hva bør jeg da velge? Er åpen for intel om noen kan overbevise meg om at dette er det jeg bør satse på..

 

Jeg har ikke det største budsjettet, kanskje en 3-4 tusen for hovedkort, 4gb minne, et ålreit skjermkort og prossessor.. Disker, kabinett osv har jeg.. :)

 

Pcen brukes til det meste, film, spill (cs, team fortress 2 osv) visual studio, dreamweaver og filmredigering.

 

Pcen som den er nå har enda ikke svikta meg, men den er moden for en oppgradering. Begynner å bli litt lei å vente på den og det faktum at laptopen min er raskere.. :)

 

Mvh.

 

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er Intel som overordnet har best ytelse for tiden, men i den prisklassen du nevner, så holder AMD fortsatt godt følge. CPUene deres klokker dog dårligere enn Intels, så hvis du har planer om overklokking er nok Intel veien å gå.

 

Ang. spørsmålet om sokkel, så er det LGA775 som gjelder for Intel og AM2+ for AMD. Intel forventes vel å lansere ny sokkel med Nehalmen-prosessoren (forventet lansering siste kvartal i 2008), mens AMD forventes å lansere AM3-sokkelen omtrent samtidig. AM3-prosessorer skal dog være kompatible med AM2+-hovedkort, MEN IKKE MOTSATT. I forhold til Intel, så tviler jeg sterkt på at Nehalem-CPUer blir kompatible med LGA775-hovedkort pga at minnekontrolleren blir integrert i CPUen på Nehalem.

 

Det er med andre ord ingen måte å sikre seg at hovedkortet ditt vil ha levetid i lang tid fremover, men AMD ser sånn ut til å være det sikreste valget.

 

Jeg har satt opp forslag til to oppsett med både AMD og Intel:

 

Intel:

HK: Abit IP35: 616,- eller: MSI P35 Neo2-FR: 745,-

CPU: Core 2 Duo E8200: 1239,-

 

AMD:

HK: MSI K9A2 CF: 648,-

CPU: Athlon 64 X2 6400+ Black Edt.: 1194,-

 

 

RAM: 2GB (2x1GB) OCZ Platinum XTC PC2-6400: 395,-

GPU: Club3D Radeon HD3870: 1479,- eller: Inno3D Geforce 8800GT: 1464,-

 

Begge disse oppsettene kommer på rett i overkant av 3700 kr. På GPU-fronten er det 8800GT som har best ytelse, men velger du MSI K9A2 CF eller MSI P35 Neo2-FR så får du mulighet for Crossfire. Dvs at du kan kjøpe ett HD3870-kort nå og montere i ett til senere hvis du får behov og/eller penger til det. To slike kort sammen gir meget god ytelse.

Lenke til kommentar

Abit IP35 har fått veldig bra omtaler blant P35-kortene, pluss at det også er blant de billigste. MSI P35 Neo2-FR er det billigste P35-kortet som støtter Crossfire. Og MSI K9A2 er det billigste AMD790X-kortet.

 

Asus ligger generelt litt høyere i pris ja. Men du kan vurdere Asus M3A (615,-) hvis du klarer deg med én PCI-E x16-port på AMD-system. Ellers er det Asus P5K som er mest aktuelt dersom du skal ha et Intel-system. Disse kortene ligger på ca 800,- litt avhengig av modellene.

Lenke til kommentar

Kikka litt på tilbakemeldinger hos Komplett på MSI hovedkortet, det var noen som hadde problem med 6400+ på det kortet, 6400+ "svir av" 125W når den jobber maks.

Satt sammen ei AM2+ maskin til jul, flott med julegaver når man veit hva som kommer..

Her er handlevogna for julemaskina mi, men eg gikk for et klokka 3850 kort pga. kjøleren og at eg kunne få det før jul,her er kortet.

 

Gikk for 5000+ BE prosessoren pga. effekten den tar opp på 65W før klokking, den har i en test passert 100W, men den gav lik (og bedre) ytelse i "benchmarking" enn 6400+ (uklokka), de kjørte den i 283x12 mot "default" 200x13.

Fant ut at den kunne gi passende ytelse og ikke kosta så mye og "pensjonere" eller sette til "lett" arbeid seinere, når AMD får skikk på sine 4 kjerna prosessorer.

Valgte hovedkortet pga. kjøleren til minnet som kun fulgte med "WiFi"-modellen, bruker et PCI Ex1 trådløst nettkort for og få max speed...

Lenke til kommentar

Hm, det så ikke så verst ut nei. Forslag:

HK: Asus M3A32-MVP Deluxe/WiFi-AP kr 1471,-

CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition kr 693,-

RAM: 2GB (2x1GB) OCZ Platinum XTC PC2-6400a kr 395,-

GPU: Club3D Radeon HD3870 kr 1479,-

 

Pris: kr 4038,-

 

Der har du et meget godt oppsett med mulighet for Crossfire og et hovedkort som bør holde en god stund fremover.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at dette kan være bra..

 

MSI P35 NEO Combo-F, P35, Socket-775, DDR2/ DDR3, 1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 (P35 NEO Combo-F)

 

GEIL 4GB (2x2GB) PC2 6400 800MHz Value 5-5-5-15 Brush Aluminum (GX24GB6400DC)

 

POWERCOLOR Radeon HD 3650 512MB DDR2, PCI-Express 2.0, SCS3 (Silent), 2xDVI-I

 

INTEL Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

:thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at dette kan være bra..

 

MSI P35 NEO Combo-F, P35, Socket-775, DDR2/ DDR3, 1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 (P35 NEO Combo-F)

 

GEIL 4GB (2x2GB) PC2 6400 800MHz Value 5-5-5-15 Brush Aluminum (GX24GB6400DC)

 

POWERCOLOR Radeon HD 3650 512MB DDR2, PCI-Express 2.0, SCS3 (Silent), 2xDVI-I

 

INTEL Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

:thumbup:

 

Tror det er lite vits å betale ekstra for Core2Quad. Får kanskje noe ut av det i videoredigering, men den gir lite ekstra ytelse i spill og andre programmer. Bedre å gå for en CPU med høyere klokkefrekvens så og ikke minst et bedre skjermkort. HD3650 er ikke akkurat noe high-end gamer-kort. Hvis maskinen skal brukes til mye spilling er det etter min mening lite aktuelt med noe dårligere enn 8800GT eller HD3870.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at dette kan være bra..

 

MSI P35 NEO Combo-F, P35, Socket-775, DDR2/ DDR3, 1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 (P35 NEO Combo-F)

 

GEIL 4GB (2x2GB) PC2 6400 800MHz Value 5-5-5-15 Brush Aluminum (GX24GB6400DC)

 

POWERCOLOR Radeon HD 3650 512MB DDR2, PCI-Express 2.0, SCS3 (Silent), 2xDVI-I

 

INTEL Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

:thumbup:

 

Tror det er lite vits å betale ekstra for Core2Quad. Får kanskje noe ut av det i videoredigering, men den gir lite ekstra ytelse i spill og andre programmer. Bedre å gå for en CPU med høyere klokkefrekvens så og ikke minst et bedre skjermkort. HD3650 er ikke akkurat noe high-end gamer-kort. Hvis maskinen skal brukes til mye spilling er det etter min mening lite aktuelt med noe dårligere enn 8800GT eller HD3870.

 

Sant det :) heller gå for en e8400 og legge penga til overs i et bedre skjermkort :yes:

Lenke til kommentar

ATI/AMD har den fordelen at man kan kjøre Crossfire med deres skjermkort på Intel- og AMD-baserte hovedkort som har plass til to eller fler skjermkort. Med nVidia-kort kan man kun kjøre SLI på hovedkort basert på nVidias egne chipset og kvaliteten på dem er på langt nær like god som på Intel og AMD sine. En annen ting er at i prissjiktet rundt 1500,- så er AMD/ATI og nVidia ca like godt. 8800GT yter en smule bedre enn HD3870, men bruker samtidig mer strøm, blir varmere og bråker mer (pga dårlig stock-kjøler).

Lenke til kommentar
En kompiss som har vært med i CS eliten mener at jeg skal holde meg unna radeon kortene.. Hva tenker dere om det?

 

Det at han har vært i "CS eliten" gjør ham vel ikke automatisk til noen ekspert på skjermkort...?

 

Nei sier ikke det.. Men ville bare indikere at han har vært borti hva som fungerer til gaming og hva som ikke.. :)

Lenke til kommentar
ATI/AMD har den fordelen at man kan kjøre Crossfire med deres skjermkort på Intel- og AMD-baserte hovedkort som har plass til to eller fler skjermkort. Med nVidia-kort kan man kun kjøre SLI på hovedkort basert på nVidias egne chipset og kvaliteten på dem er på langt nær like god som på Intel og AMD sine. En annen ting er at i prissjiktet rundt 1500,- så er AMD/ATI og nVidia ca like godt. 8800GT yter en smule bedre enn HD3870, men bruker samtidig mer strøm, blir varmere og bråker mer (pga dårlig stock-kjøler).

 

Okey.. Må si at jeg bli enda mer usikker på hva jeg skal velge, men lærte ihvertfall mer om hva jeg KAN velge og hvorfor.. Takk for hjelp!

Endret av AnDtHo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...