Gå til innhold

Selvmordsbølge i engelsk småby


Anbefalte innlegg

Konspirasjonsteorier, fra de om månelandingen til Diana til 9/11, fører til at minner blir forpestet av spekulasjon og ønsker om å gjøre noe mer interessant ved å ha en mesterplan bak. Noen mennesker vil at alt skal henge sammen, kanskje det er for å forklare en verden som virker kaotisk, og det krever ofte at regjeringer eller Skull and Bones/Mason-foreninger eller satanistiske sekter har mye mer makt enn de egentlig har. Det er alltid et ønske i alle konspirasjonsteorier om at utvalgte mennesker og grupper er onde, slik at det virker mer som unntaket enn regelen for hvordan verden er.

 

Refleksjon rundt hvorfor de tok selvmord er det ingenting galt med, bare man vet noe om dem. Vi vet ingenting om samfunnet de levde i, hvordan forholdet deres var seg i mellom, hvordan livene deres hadde vært før selvmordet, osv. Vi tar kun utgangspunkt i overskriften, "mange unge tok selvmord i samme by, politiet har ingen forklaring", og tar av i hver vår absurde retning.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg har ingen innsigelser mot dine tanker, men fakta er visst at 16 mennesker har tatt livet av seg i et relativt lite samfunn i løpet av i overkant av et år. Den "trenden" er ikke vanlig i mine "små" samfunn, så derfor vil jeg forsøke å lete bak "nyheten" for å finne mening.

 

:)

 

 

BTW: Når du velger å verdibelegge utsagn som atter en "konspirasjon", 

vil jeg være tilbøyelig til å kalle det hersketeknikk fra din side.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det er ikke meningen, men jeg skal innrømme at jeg blir lett frustrert av det jeg oppfatter som forsøk på å gjøre en sak til noe den ikke er. Spekulasjon rundt sekter og hemmelige pakter, basert på absolutt ingenting annet enn mangel på ekte bevis som peker i en mer sannsynlig retning, synes jeg er lite respektfullt ovenfor familiene og ikke minst minnene av de døde.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er ikke meningen, men jeg skal innrømme at jeg blir lett frustrert av det jeg oppfatter som forsøk på å gjøre en sak til noe den ikke er. Spekulasjon rundt sekter og hemmelige pakter, basert på absolutt ingenting annet enn mangel på ekte bevis som peker i en mer sannsynlig retning, synes jeg er lite respektfullt ovenfor familiene og ikke minst minnene av de døde.

 

Hvis vi med et fasttømret fokus søker å finne en forklaring på nye hendelser i vårt eget fattømrede så spør jeg: Hvilken evne har vi da for å bevege bevisstheten fremover?

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med det du sier, jeg er bare uenig i at det passer inn her. Klart jeg er for å være mennesker som lurer på ting og hele tiden jobber for å få forklaringer og utforske verden, det betyr ikke at jeg støtter den slags spekulasjon som drives med av media og folk i denne tråden. Jeg skal ikke påstå at det er stråmenn, fordi jeg hater at folk anklager hverandre for det, men du vet jo selv når du argumenterer imot at jeg ikke er uenig med deg - såpass kjenner vi hverandre. Jeg er bare imot påstander som "Det er jo åpenlyst at disse dødssfallene er linket sammen?" og "...finne ut av hva dette her dreier seg om, om det er en sekt, pakt eller hva som helst", som ikke baserer seg på noe annet enn at man vil finne på en spennende løsning, framfor noe kjedelig og mer virkelighetsnært. Litt mer Occam, litt mindre Loose Change.

 

Men selvfølgelig, folk skal få tenke det de vil. Kanskje, ved et sinnsykt sammentreff, så vil en konspirasjonsteori stemme en av disse dagene. Da kommer jeg til å se ut som en tufs, ihvertfall. ^^

Lenke til kommentar

Det har nå ihvertfall ikke noenting med å være respektløs ovenfor de som er døde eller familiene deres, tvert imot. Jeg synes at de faktisk burdte gå inn for å etterforske, mulig de gjør dette. Men også ha i bakhodet om dette kan henge sammen. Hvis ikke det gjør det, så gjør det jo ikke det! Men hvis det gjør det, så kan kanskje flere selvmord bli unngått.. Er DET jeg ønsker, ikke å gjøre dette om til en dårlig Nightmare on Elm street type ting.

 

Men jeg har sterk mistanke om at de gjorde det for å bli "berømte" eller bli idoler i andre tenåringers øyne.. og min mistanke bli ikke mindre når jeg leser artikler som dette. (media er det eneste jeg kan gå utifra, og er det jeg gjør i denne saken, akkurat som alle andre går utifra media når de leser eller hører om en sak) Telegraph.uk

 

edit: og den første tanken som slo meg og som slår meg enda, det er åpenlyst at noe rart foregår.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du ser nå så passelig rar ut ellers, så der bør du ikke forsøke å hente cred for det motsatte fra en konspirasjonstråd.

 

Jeg er forøvrig helt enig med deg, og du er forøvrig enig med Gud vet hvem, men konklusjonen er at vi måtte ha mye mere avgass fra "fjompenisser" før vi virkelig kan utfolde oss ...  :love:

 

 

Peace and love! :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg er enig med Gud, og det er strengt tatt det viktigste. Så lenge du er enig med meg, så ligger du godt an, fordi Gud er enig med Kevin Bacon, og da er du ikke mange ledd fra en superstjerne.

 

Var det ikke Kevin som var sjefsoverløperen i den derre Vietnamfilmen?

 

Anyway vil jeg peke til min utmerkede og ikke så ufølsomme signatur!

:new_woot:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Til nå har ingen "konspirasjonsteorier" tatt livet av noen, og ei heller har jeg hørt om noen som har drept seg grunnet disse.
Da kan jeg ikke tro du har undersøkt fenomenet godt nok. Et enkelt googlesøk gav følgende liste av ofre/mordere grunnet konspirasjonsteorier: http://whatstheharm.net/conspiracytheories.html

 

Skjønt dette kun er anekdotisk bevis, gjør det i det minste kort prosess med myten at konspirasjonsteorier er for det meste harmløse og i det verste fall kun fornærmende på den gruppe den utpeker. Det er imidlertid ikke konspirasjonsteorier i seg selv som er problemet, men snarere den ikke-vitenskapelige måten de utvikles. Som basis for denne tankegang, finner en ofte dogmer, kognitive fallgruver, å se mønstre og sammenhenger der intet finnes (noe vi mennesker er, og må være meget gode til da det er bedre å anta at en tiger skjuler seg i buskene og ta feil enn å bli drept) samt generelt sett manglende kritisk tenkning, hvilket kan føre til handlinger og holdninger som på ingen måte lar seg rettferdiggjøres sett i lys av den faktiske sannhet. At en konspirasjonsteori har forpurret utryddingen av polio, og tatt livet av tusener av barn i prosessen, viser bare hvor destruktivt dette kan være.

Lenke til kommentar
Det har nå ihvertfall ikke noenting med å være respektløs ovenfor de som er døde eller familiene deres, tvert imot. Jeg synes at de faktisk burdte gå inn for å etterforske, mulig de gjør dette. Men også ha i bakhodet om dette kan henge sammen. Hvis ikke det gjør det, så gjør det jo ikke det! Men hvis det gjør det, så kan kanskje flere selvmord bli unngått.. Er DET jeg ønsker, ikke å gjøre dette om til en dårlig Nightmare on Elm street type ting.

 

Men jeg har sterk mistanke om at de gjorde det for å bli "berømte" eller bli idoler i andre tenåringers øyne.. og min mistanke bli ikke mindre når jeg leser artikler som dette. (media er det eneste jeg kan gå utifra, og er det jeg gjør i denne saken, akkurat som alle andre går utifra media når de leser eller hører om en sak) Telegraph.uk

 

edit: og den første tanken som slo meg og som slår meg enda, det er åpenlyst at noe rart foregår.

 

Du vil hindre selvmord. Kan det falle deg inn at enkelte mennesker går i døden fordi de ikke ønsker å leve?

 

Nevnte sak blir kompleks når man vet at dette skjer blant så unge mennesker.

Lenke til kommentar
Du vil hindre selvmord. Kan det falle deg inn at enkelte mennesker går i døden fordi de ikke ønsker å leve?

 

Nevnte sak blir kompleks når man vet at dette skjer blant så unge mennesker.

Mange som tar selvmord lider av en eller annen psykisk lidelse. som bla depresjon. De kan ha det helt fint, men plutselig så blir det svart. Og akkurat der og da virker det som at selvmord er eneste utvei.

 

Jeg syntes folk som vil ta selvmord først skal få noe hjelp, og hvis det ikke fører til noe bedre så skal vedkommende selv bestemme om h*n vil dø.

Lenke til kommentar

Sier litt om hvordan livet i en britisk småby kan være.. Dårlige utdanningsmuligheter, foreldrene mister kanskje jobben siden det er hyppige nedskjæringer i industrien der borte. Kan forstår at det er deprimerende.

 

Jeg vil nødig spekulere i bakenforliggende grunner. Jeg lurer litt på om det kan være en dominoeffekt. Om disse ungdommene mister sine venner, og derfor også mister mye av omsorgen og trøsten man kanskje fant i vennene sine...

 

Å hoppe rett på en "selvmordspakt" som teori synes jeg er usmakelig.

Lenke til kommentar
Men jeg har sterk mistanke om at de gjorde det for å bli "berømte" eller bli idoler i andre tenåringers øyne.. og min mistanke bli ikke mindre når jeg leser artikler som dette. (media er det eneste jeg kan gå utifra, og er det jeg gjør i denne saken, akkurat som alle andre går utifra media når de leser eller hører om en sak) Telegraph.uk

 

edit: og den første tanken som slo meg og som slår meg enda, det er åpenlyst at noe rart foregår.

 

Hvorfor spre mistanken videre? når du ikke har noen bevis? Er det for å få oppmerksomhet? for å redusere situasjonen deres, enklere å tenke på at de ble enige om det, enn å tro at det faktisk kan være mange med problemer, som velger selv å ta livet sitt, det må jo være en eller annen ond "prest" på toppen som styrer alt sant? Som overbeviser ungdommen til å ta livet sitt, alt i guds ære for å gjøre oss oppmerksomme på at skittendommen i verden...

Lenke til kommentar

Herregud, nå får enkelte av dere rulle inn synes jeg.. JEG synes dette er forferdelig rare greier, og jeg tror at det har noe med hverandre og gjøre.. om ikke alle, så har de fleste det.. det er mitt synspunkt! Hvis noen av dere ikke er enig i det, så javel! Det er deres fulle rett selvsagt! Mener dere at jeg burdte ha klare bevis for å legge ut mine mistanker eller meninger om akkurat denne saken? Dette er da ett diskusjonsforum og jeg synes dette er en meget spesiell sak, som foregår enda.. unge friske folk henger seg enda i denne lille byen!

 

Ikke spre mistanken videre? si det til media, ikke til meg.. Jeg informerte om denne saken og hva mine mistanker er, hvordan enkelte av dere reagerer på det eller hva dere mener er min skjulte agenda eller hva det enn måtte være, så kan jeg si her og nå at det eneste jeg ville var å si hva jeg synes om den saken. Kan ikke se hva som er så veldig farlig med det jeg da men, noen av dere kommer sikkert til å svare meg på det :roll:

 

Og ikke kom med "du tråkker på respekten for de som er døde" for det har jeg bekreftet før at det ikke er min hensikt, og syns dere fortsatt at jeg gjør det, ja så er det dere selv som vinkler det jeg sier slik at det bekrefter mistanken deres.

 

edit: det er tydeligvis bare ikke meg som har mistanke om at dette henger sammen bare så det er sagt.

Foreldrene til flere av de døde ungdommene frykter selvmordene er et resultat av en pakt inngått på internett.

vg

 

Dette er en bisarr sak, og noe rart er det! Det er nå min magefølelse.. Men har jeg klinkende klare beviser? nei, det har jeg ikke.. Men som jeg har sagt før, så tror jeg at disse ungdommene har blitt smittet av hverandre, har en avtale, eller vil bare få oppmerksomhet og "ett siste stunt" opplegg for å bli "berømte".. ja, dere skjønner hva jeg mener sikkert..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Dette er en bisarr sak, og noe rart er det! Det er nå min magefølelse.. Men har jeg klinkende klare beviser? nei, det har jeg ikke.. Men som jeg har sagt før, så tror jeg at disse ungdommene har blitt smittet av hverandre, har en avtale, eller vil bare få oppmerksomhet og "ett siste stunt" opplegg for å bli "berømte".. ja, dere skjønner hva jeg mener sikkert..

Min magefølelse sier at du gjør dette for å få oppmerksomhet, for å bli berømt på diskusjon.no, ja, at du gjør det som et stunt rett og slett.

 

Selvmord er da opp til hver enkelt å avgjøre om er rett eller ikke. Blir for dumt å gi de dødes siste handlinger en mening som de ikke selv sto for. De gjorde et valg, og det må respekteres!

Lenke til kommentar

Ja ja, alle har rett til sin egen magefølelse, fortsett og ha din du så skal jeg fortsette og ha min :roll:

 

On Topic: Jeg synes det er merkelig at politiet fortsatt ikke linker disse selvmordene sammen, synes de burdte åpne øynene sine mer og ha dette i bakhodet og etterforske deretter. Det er ikke hver dag man leser om 17 tenåringer som tar selvmord som kjenner hverandre. At flere av dere her ikke synes det er rart, synes jeg er veldig rart. :blink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...