Gå til innhold

Selvmordsbølge i engelsk småby


Anbefalte innlegg

Det er helt forferdelig at noe slikt som det her kan skje :no: At så mange unge friske mennesker med hele livet foran seg kan ende det pga. en pakt eller hva de måtte ha for seg. Veldig frustrerende, og ihvertfall når polititet sier at de ikke kan finne noen sammenheng mellom at de to søskenbarna tok livet av seg, og alle de andre unge tenåringene som har tatt livet av seg tidligere.

 

Søskenbarna Kelly Stephenson (20) og Nathaniel Pritchard (15) ble funnet døde med bare noen timers mellomrom fredag, og lokalt politi sier at ingen av de to dødsfallene er mistenkelige. Til tross for et skremmende høyt antall selvmord blant tenåringer i byen, vil ikke politiet sette dem i sammenheng med hverandre.

 

- Det er ingen bevis for at disse dødsfallene kan settes i sammenheng med andre episoder i området, sier en talsmann for politiet ifølge BBC News.

 

Likevel er det kjent at 20 år gamle Kelly Stephenson kjente minst to av de tidligere ofrene.

 

Det er jo åpenlyst at disse dødssfallene er linket sammen? Ikke at jeg er noen detektiv men dette er helt garantert sikkert at har noe med hverandre å gjøre..

 

Synes de burdte dedikere enormt med ressurser på dette, og finne ut av hva dette her dreier seg om, om det er en sekt, pakt eller hva som helst og få stoppet det før enda flere tar livet av seg..

 

Sjokkerende hele greia.. :nei:

 

VG

 

Edit: Jeg tror også som så mange andre at dette dreier seg om oppmerksomhet. At de vil bli "berømte" på ett eller annet vis.. Men det er jo bare en teori.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvmordsbølge er tragisk. Er ikke nødvendigvis snakk om pakt, sekt eller avtaler. Det at det kjenner til hverandre eller er gode venner er ikke så merkelig. Selvmord er fremdeles et tabu i mange samfunn, spesielt hos foreldre.. Man vil da ikke se sitt barn lide. Det er da lettere å forklare selvmord i form av pakt/sekt fordi da har man i de fleste tilfeller blitt "manipulert" til selvmord, det er ikke selvvalgt ut i fra miljø og oppvekst.

Mange ganger er det snakk om tilfeller man ikke kan forutsi, hvorfor akkurat den og den personen velger å ta selvmord er uvist. Men jeg vet veldig godt at hvis en av mine venninner hadde tatt selvmord, uten at jeg hadde sett no form for signaler, ville jeg nok klandret meg selv i lang tid.

Der jeg kommer fra bor det omtrent 3500-4000 mennesker, det er ikke uvanlig at 1 (2) personer tar selvmord i året, uvanhengig av alder. For ikke lenge siden var det en selvmordsbølge her, da tok 8 mennesker livet av seg over en periode på to år.

Dette er snakk om en by med 40.000 mennesker, 16 personer på et år.

 

jeg sier ikke at det ikke kan være en pakt eller sekt, jeg begrunner bare hvorfor politi velger å ikke konkludere med dette.

Endret av epiphany05
Lenke til kommentar

Vel, jeg synes 16 ungdommer som kjente hverandre som tar selvmord i en liten bygd som det, da ligger noe bak som de alle er med på etc. At en kusine og en fetter tar livet av seg samtidig på forskjellig steder, det er jo noe som skurrer noe veldig! Og at alle disse ungdommene som tok selvmord, gjorde det på samme måte, ved å henge seg..

 

Synes det er latterlig at politiet ikke ser linken mellom dette.. Det er jo åpenlyst!

Lenke til kommentar

Det jeg mente å skrive på slutten har jeg rettet opp nå..

 

 

Jeg skjønner veldig godt at det kan være en mulighet.

Liker bare ikke medias vinkling, politiet vil jo se linken mellom ungdommen og dødsfallene, er bare snakk om at det å konkludere med sekt eller pakt skal litt mer til enn at noen har sagt/tror det.

Lenke til kommentar
18 år gamle Dale Crole tok sitt liv i et forlatt varehus. Bare en måned senere ble skolekompisen David Dilling funnet død ikke langt unna hjemmet sitt. To dager før Davids begravelse ble hans gode venn Thomas Davies også funnet død. Også hans venn, Zachary Barnes, begikk en stund etterpå selvmord, og også det femte offeret Liam Clarke viste seg å være venn med Dale Crole og Thomas Davies.

 

Det er jo så mange spor som glaner polititet midt i trynet, og som jeg håper de jobber på spreng for å finne ut av. Jeg tror på teorien om at dette er en internett-pakt eller en slags konkurranse, der man får ære og berømmelse hvis man er tøff nok til å gjennomføre det..

 

Har hørt flere historier om dette før, at det finnes sider på nettet som oppfordrer til at tenåringer burdte ta selvmord, de forklarer i detalj hvordan man burdte gjøre det. Man blir liksom kjendis hvis man er tøff nok og gjør det, og at andre beundrer en osv.. Man romantiserer det å gå i døden..

 

Stakkars foreldre til disse forvirra ungdommene som nå er døde..

Lenke til kommentar

Ærlig talt, Melisma, den spekulasjon kommer vi ingen vei med. Det er ingen bevis foran politiets øyne, kun sakens overskrift - mange unge som tar selvmord. Det er ikke snakk om spor eller noe bak, og å begynne med konspirasjonsteorier og tanker om sekter og planer og sånt er det ingen som tjener noe på. Hva med å se på hvordan livene til disse menneskene var, eller høre med vennene deres, framfor å bare anta at det må ligge noe suspekt bak?

 

Ikke alt må gjøres om til underholdning, ikke alt må utnyttes for en god story og ikke alt må filmatiseres av Oliver Stone.

Lenke til kommentar
Det er helt forferdelig at noe slikt som det her kan skje :no: At så mange unge friske mennesker med hele livet foran seg kan ende det pga. en pakt eller hva de måtte ha for seg.

Å ta selvmord er jo et valg man tar selv, og jeg synes man skal respektere det valget. At du synes det er trist er ditt syn, de som tok selvmord tenkte kanskje ikke det samme.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, Melisma, den spekulasjon kommer vi ingen vei med. Det er ingen bevis foran politiets øyne, kun sakens overskrift - mange unge som tar selvmord. Det er ikke snakk om spor eller noe bak, og å begynne med konspirasjonsteorier og tanker om sekter og planer og sånt er det ingen som tjener noe på. Hva med å se på hvordan livene til disse menneskene var, eller høre med vennene deres, framfor å bare anta at det må ligge noe suspekt bak?

 

Ikke alt må gjøres om til underholdning, ikke alt må utnyttes for en god story og ikke alt må filmatiseres av Oliver Stone.

 

 

Helt enig!

Det handler om personen, livet som er borte, mennesket i seg selv. Ikke å lage en media sak fordi noen mistenker at det må være en pakt.

Endret av epiphany05
Lenke til kommentar

Samma rakkern om Steffypants eller andre her ikke tror at dette har noe med hverandre og gjøre, og jeg har da ikke avhumanisert noen av disse menneskene på noen som helst måte! Jeg tror bare veldig på teorien om at dette har noe med hverandre og gjøre, pakt eller ikke...

 

Har da ingenting med enkeltmenneskene sitt verdi.. I mine øyne og det jeg leser om denne saken, så er det noe som er merkelig.. Det er mitt synpunkt i saken!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Det kan godt være at det ligger noe i teorien, kanskje det er noe i vannet eller kanskje alle ble voldtatt av samme gymlærer, men å holde på slik folk gjør i media og i denne tråden er forkastelig, det er konspirasjon for underholdningens del. Klart det virker merkelig, det er en merkelig sak. Den blir dog bare mer merkelig av at folk ikke ser på fakta og menneskene involvert, men heller ser på det som en gruppe med mennesker som tydeligvis må ha felles motivasjon. Behandler vi dem som mennesker og individer, så kommer vi kanskje frem til noe - eller kanskje vi ikke gjør det. Kanskje det ikke er et svar som er tilfredsstillende, det må vi bare godta.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mener å ha lest at et selvmord i et lite samfunn har en tendens til å trigge flere potensielle selvmordere. Så hvis det stemmer så vil jeg tro at jo flere som velger den utveien, jo flere vil komme til å velge den samme ...!?

 

:)

Lenke til kommentar
Det kan godt være at det ligger noe i teorien, kanskje det er noe i vannet eller kanskje alle ble voldtatt av samme gymlærer, men å holde på slik folk gjør i media og i denne tråden er forkastelig, det er konspirasjon for underholdningens del. Klart det virker merkelig, det er en merkelig sak. Den blir dog bare mer merkelig av at folk ikke ser på fakta og menneskene involvert, men heller ser på det som en gruppe med mennesker som tydeligvis må ha felles motivasjon. Behandler vi dem som mennesker og individer, så kommer vi kanskje frem til noe - eller kanskje vi ikke gjør det. Kanskje det ikke er et svar som er tilfredsstillende, det må vi bare godta.

 

 

Men er jo nettopp det man gjør her i denne saken! Man ser jo på hver enkelt sak, og prøver å finne ut av hva motivasjonen er! Og at de kjente hverandre og hadde noe å gjøre med hverandre eller hva det er, og så tar de livet av seg en etter en.. På identisk copycat måte.

 

Hvor mange kjenner du eller har du hørt om som har 16 venner/bekjente som har tatt selvmord i løpet av ett år da? Nei, jeg holder fast på teorien om at dette er en eller annen form for "konspirasjon" i mangel av bedre ord.

Lenke til kommentar

det er jo ikke sånn at alle har kjent hverandre eller hvert del av en vennegjeng nødvendigvis, det fikk ikke jeg inntrykk av hvertfall, men at noen er i slekt og noen gode venner..

det at en kjenner en og den andre kjenner den igjen gjør jo at de linkes sammen, ikke at de er en vennegjeng.

 

Har også lest en del om dette med selvmordshyppigheter og bølger, om småsamfunn og hvordab det blir en trigger at en gjør det og til slutt en bølge.

Hva slags hjelp har for eksempel ungdommen fått i etterkant av hvert selvmord?

Og hvor mye har de voksne snakket om det, alt sånt spiller også inn og det skriver ikke media noenting om..

Det er da snakk om hvordan media gjør det til en underholdnings sak.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
det er jo ikke sånn at alle har kjent hverandre eller hvert del av en vennegjeng nødvendigvis, det fikk ikke jeg inntrykk av hvertfall, men at noen er i slekt og noen gode venner..

det at en kjenner en og den andre kjenner den igjen gjør jo at de linkes sammen, ikke at de er en vennegjeng.

 

Har også lest en del om dette med selvmordshyppigheter og bølger, om småsamfunn og hvordab det blir en trigger at en gjør det og til slutt en bølge.

Hva slags hjelp har for eksempel ungdommen fått i etterkant av hvert selvmord?

Og hvor mye har de voksne snakket om det, alt sånt spiller også inn og det skriver ikke media noenting om..

Det er da snakk om hvordan media gjør det til en underholdnings sak.

 

Javel, så har kanskje ikke samfunnet fanget opp potensielle selvmordere i etterkant av en begynnende "bølge", men siden det ikke opplyses om slike tiltak, så kan fantasien hos hver og en forsøke å finne en forklaring. Og det er i hvert fall et menneskelig behov som er udiskutabelt.

:)

Lenke til kommentar
Hvor mange kjenner du eller har du hørt om som har 16 venner/bekjente som har tatt selvmord i løpet av ett år da? Nei, jeg holder fast på teorien om at dette er en eller annen form for "konspirasjon" i mangel av bedre ord.

Du beviser jo bare gang på gang at du ikke har noe bevis, kun en mistanke basert på at noe ute av det vanlige har skjedd. Det er ikke grunn nok til å spekulere, ihvertfall ikke fra vår del. Politiet må gjøre jobben sin, vi må gjøre vårt beste til å ikke sverte de som tok selvmord ved å spekulere i hytt og pine. Om det viser seg at alt var en stor tilfeldighet eller at alle hadde hver sin gyldig grunn helt uavhengig av de andre, så vil folk fortsatt huske dette som "de som kanskje var med i en kult", mens folk som deg sannsynligvis vil fortsatt si, mange år senere, at de mistenker at det var noe mer bak. Det er sånn konspirasjonsteorier begynner, slik vi har sett med alt fra Diana til 9/11.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvor mange kjenner du eller har du hørt om som har 16 venner/bekjente som har tatt selvmord i løpet av ett år da? Nei, jeg holder fast på teorien om at dette er en eller annen form for "konspirasjon" i mangel av bedre ord.

Du beviser jo bare gang på gang at du ikke har noe bevis, kun en mistanke basert på at noe ute av det vanlige har skjedd. Det er ikke grunn nok til å spekulere, ihvertfall ikke fra vår del. Politiet må gjøre jobben sin, vi må gjøre vårt beste til å ikke sverte de som tok selvmord ved å spekulere i hytt og pine. Om det viser seg at alt var en stor tilfeldighet eller at alle hadde hver sin gyldig grunn helt uavhengig av de andre, så vil folk fortsatt huske dette som "de som kanskje var med i en kult", mens folk som deg sannsynligvis vil fortsatt si, mange år senere, at de mistenker at det var noe mer bak. Det er sånn konspirasjonsteorier begynner, slik vi har sett med alt fra Diana til 9/11.

 

Til nå har ingen "konspirasjonsteorier" tatt livet av noen, og ei heller har jeg hørt om noen som har drept seg grunnet disse.

 

Det vi kan gjøre er å reflektere over slike sammentreff, og hvorfor det skjer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...