oyvinbso Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg har flytta til Spania for semesteret og tatt med meg to telefoner. En med norsk (tele2) simkort og en med spansk. Jeg har tidligere ringt og snakka med tele2 og ifølge dem koster det det samme for folk i Norge å sende tekstmelding til begge mobilene. Kan dette stemme? Trodde poenget var at man skulle kunne vite hvor mye ting kosta før man sendte melding/ringte og at dette som f.eks. var årsaken til at det er den som tar imot samtalen som belastes når man blir oppringt i utlandet. Akkurat nå er det ikke dødsdyrt å sende meldinger til utlandet fra en norsk telefon 1,50, men kan jo ha stor betydning hvis man tror man betaler 49 øre eller noe lignende. Regninga bli jo i så fall 3 ganger så høy. Spørsmålet er altså, betaler man for å sende melding til utlandet eller til Norge når man sender en melding til en norsk mobil(med norsk nummer) i utlandet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Regelen er helt enkel: du betaler i henhold til det nummmeret du sender/ringer til uansett hvor i verden det nummeret befinner seg. Dersom det er ekstra kostnader knyttet til overføringen, vanligvis at mottakeren er i utlandet eller roamer nasjonalt, belastes dette mottakeren. Hovedregelen i Europa er at man i utlandet betaler for innkommende samtaler, men ikke SMS. Hvis avsenderen er i utlandetbetaler han for en SMS til Norge. I klartekst: en norsk abonnent i Norge betaler for en nasjonal SMS til deg, uansett hvor du befinner deg. Lenke til kommentar
thevoice Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Telenor, Netcom og en del andre operatører tar høyere SMS-pris for SMS til utenlandske mobilnumre. Det er nummeret de sender til som bestemmer, ikke hvor i verden mobilen oppholder seg. Så vidt jeg husker har Tele2 og Onecall lik pris til utland (det kan være at sms til utland fra Onecall ikke er inkludert i gratiskvoten). Du bør derfor be dem sende meldinger til det norske nummeret ditt, så koster det ingenting ekstra for dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå