Gå til innhold

Unge uføretrygdede, hva skal vi gjøre?


Anbefalte innlegg

Nå forutsetter du at det er slik at enten er man født intelligent (og med muligheter for høylønnede yrker), eller så er man født tilnærmet amøbe, med kun begrensede muligheter.

 

Nei, men har man en IQ på 95 så har men svært begrensete muligheter for å bli god i realfag Det er dessuten ikke bare IQ som er genetisk. Ting som viljestyrke, selvstendighet og slikt kan også være genetisk betinget, det ser man jo blant annet på hunder.

 

Jeg vil påstå at alle vil kunne kvalifisere seg til en spesialisering som gir relativt høy lønn dersom om de prioriterer riktig. Det at man får normer og verdier formet av foreldre og bekjente gjør ikke det at man ikke må ta valgene, de må fortsatt tas. Og jo eldre man blir, jo mer selvstendig blir man når det gjelder disse valgene.

 

Du ser jo helt bort fra konkurransen med andre! Så lenge folk konkurrerer om goder som er begrenset, så vil det alltid være mange som ikke når målet, uansett hva de gjør for noe. Det å heve folk ut av fattigdom på strukturelt plan på den måten er derfor nærmest umulig. Individuell handling endrer i seg selv ikke samfunnets strukturer. Færre fattige får man ved at samfunnets strukturer endres, ikke ved at et individ jobber seg oppover.

 

De normer og bekjente man får er jo også miljøvariabler utenfor ens egen kontroll. Det er jo tross alt slik at de som ikke har de mest attraktive vennene, er de som ikke får innpass i de mest attraktive miljøene. Når man blir eldre, så er man i stor grad bundet opp av valg man tidligere har gjort, slik at de blir vanskelige å reversere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, men har man en IQ på 95 så har men svært begrensete muligheter for å bli god i realfag Det er dessuten ikke bare IQ som er genetisk. Ting som viljestyrke, selvstendighet og slikt kan også være genetisk betinget, det ser man jo blant annet på hunder.

Den påstanden skal du få dokumentere. Matte er en egenskap man tilevner seg ved å arbeide med faget. Det å skylde alt på gener kjøper jeg ikke.

 

Du ser jo helt bort fra konkurransen med andre! Så lenge folk konkurrerer om goder som er begrenset, så vil det alltid være mange som ikke når målet, uansett hva de gjør for noe. Det å heve folk ut av fattigdom på strukturelt plan på den måten er derfor nærmest umulig. Individuell handling endrer i seg selv ikke samfunnets strukturer. Færre fattige får man ved at samfunnets strukturer endres, ikke ved at et individ jobber seg oppover.

 

De normer og bekjente man får er jo også miljøvariabler utenfor ens egen kontroll. Det er jo tross alt slik at de som ikke har de mest attraktive vennene, er de som ikke får innpass i de mest attraktive miljøene. Når man blir eldre, så er man i stor grad bundet opp av valg man tidligere har gjort, slik at de blir vanskelige å reversere.

Og du ser jo helt bort i fra virkeligheten, hvordan det faktisk er! Alle kan nå målet om de bare gidder å legge ned den innsatsen og arbeidsmengden det krever. Det er ikke slik i dag at alle prøver å ta høyere utdannelse, og at man blir nødt til å tvangskvotere folk inn i yrker lenger nede på rangsstigen.

Lenke til kommentar
Den påstanden skal du få dokumentere. Matte er en egenskap man tilevner seg ved å arbeide med faget. Det å skylde alt på gener kjøper jeg ikke.

 

Det IQ måler er jo først og fremst ens evne til å forstå og løse og forstå matematiske problemstillinger. Det sier derfor egentlig seg selv at man trenger en viss hjernekraft for å bli god i matte. Det er bare å se på strykprosenten ved faget det. Har man lav IQ, så er det nettopp dårlige realfaglige evner man har.

 

Du ser jo helt bort fra

Og du ser jo helt bort i fra virkeligheten, hvordan det faktisk er! Alle kan nå målet om de bare gidder å legge ned den innsatsen og arbeidsmengden det krever. Det er ikke slik i dag at alle prøver å ta høyere utdannelse, og at man blir nødt til å tvangskvotere folk inn i yrker lenger nede på rangsstigen.

 

Det er du som ser bort fra virkeligheten, i og med at du ser bort fra "blokkeringseffektene". De som ikke forsøker seg på høyere utdannelse er stort sett de som ikke hadde lykkes der uansett. Det kan jo virke som om kun rundt halvparten av befolkningen i et land har forutsetninger for høyere utdanning. Det ser ut som om det er omtrent ved halvparten av antallet som tar høyere utdanning stopper opp i de aller fleste av verdens rike land.

 

Det er dog en tendens til overskudd av høyt kvalifisert arbeidskraft i visse områder. Det er rett og slett umulig at alle kan nå målet, så lenge samfunnet er lagt opp slik at kun en andel kan nå det bestemte målet.

Lenke til kommentar
Det IQ måler er jo først og fremst ens evne til å forstå og løse og forstå matematiske problemstillinger. Det sier derfor egentlig seg selv at man trenger en viss hjernekraft for å bli god i matte. Det er bare å se på strykprosenten ved faget det. Har man lav IQ, så er det nettopp dårlige realfaglige evner man har.

Her drar du for korte slutninger. Det er forskjell på å se sammenheng på matematiske figurer , type hvilken figur passer ikke inn her osv, og det å få dårlig karakter i matte. Karakterer er det mange faktorer som spiller inn, ikke bare den IQen an er født med. DAgens studenter er late som faen, og det er med vissthet om at alle når dette berømte målet som vi snakker om.

 

Det er du som ser bort fra virkeligheten, i og med at du ser bort fra "blokkeringseffektene". De som ikke forsøker seg på høyere utdannelse er stort sett de som ikke hadde lykkes der uansett..
Også den skal du få dokumentere. Vi kan gjerne gå inn i en sprial der jeg hevder at du ser bort i fra virkeligheten, og får igjen at det er jeg som ser bort i fra virkeligheten. Hva om at vi begge lar det ligge frem til noen greier å komme frem med noe holdbar dokumentasjon?

 

Det kan jo virke som om kun rundt halvparten av befolkningen i et land har forutsetninger for høyere utdanning. Det ser ut som om det er omtrent ved halvparten av antallet som tar høyere utdanning stopper opp i de aller fleste av verdens rike land.
Og dette med at de har andre interesser som ikke krever høyere utdanning, hva skjer med de?

 

Det er dog en tendens til overskudd av høyt kvalifisert arbeidskraft i visse områder. Det er rett og slett umulig at alle kan nå målet, så lenge samfunnet er lagt opp slik at kun en andel kan nå det bestemte målet.
Pr i dag kan alle som vil nå målet. Faktum er at alle ikke har interesse om å ta høyere utdanning, derfor gjør de noe annet.

 

Men nå mener jeg at jeg har fått mitt syn frem i denne saken, og jeg er ikke overbevist av dine argumenter. Derfor trekker jeg meg ut av debatten. Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Her drar du for korte slutninger. Det er forskjell på å se sammenheng på matematiske figurer , type hvilken figur passer ikke inn her osv, og det å få dårlig karakter i matte. Karakterer er det mange faktorer som spiller inn, ikke bare den IQen an er født med. DAgens studenter er late som faen, og det er med vissthet om at alle når dette berømte målet som vi snakker om.

 

Nå er jo faktisk IQ testene slik de er fordi man forventer at det er en sammenheng mellom ens evne til å se sammenhengen mellom slike figurer, og ens evner til å bruke sin hjerne på andre ting, slik som mattematikk. Hadde IQ testene kun målt ens evner til å se møster i figurer og ikke noe annet, så hadde det ikke vært noe poeng å ha IQ tester.

 

Det stemmer at IQ ikke er den eneste faktoren som påvirker karakterer, men IQ er en nødvendig forutsetninger for gode karakterer. Ihvertfall når man beveger seg videre fra videregående. Når pugghestene fra videregående skal forsøke seg på mer kompliserte fag på høyere nivå, så kan det gå ganske galt.

 

Også den skal du få dokumentere. Vi kan gjerne gå inn i en sprial der jeg hevder at du ser bort i fra virkeligheten, og får igjen at det er jeg som ser bort i fra virkeligheten. Hva om at vi begge lar det ligge frem til noen greier å komme frem med noe holdbar dokumentasjon?

 

Det er bare å se på karaktersnittet for å komme inn på yrkesskolene det. Det er jo også målt en sammenheng mellom ens IQ, ens inntekt og ens utdanning. Det er nok svært få med 120 i IQ som slutter på skolen etter ungdomsskolen. Man er også at andelen som tar høyere utdanning er høyere i innvandrergrupper med høy IQ slik som kinesere, vietnamesere og indiere enn i de gruppene med lav IQ. Det er også en tendens til at de som har foreldre som tjener godt og/eller har høyere utdannelse tar utdannelse selv. Det er også et klart tegn på at det er ens evner i større grad enn interesser som bestemmer hva man gjør.

 

Et annet poeng er jo at ens IQ også påvirker hva en synes er morsomt. Det å snekre og skure gulv er ganske artig for en person med 90 i IQ, men for en person med 120 i IQ er slik jobb helt pyton. Skal man spørre om dokumentasjon, kan man jo begynne med å dokumentere sine egne påstander.

 

Og dette med at de har andre interesser som ikke krever høyere utdanning, hva skjer med de?

 

Ja, det er veldig mange med høy IQ og gode forhold ellers som bare digger å kjøre lastebil eller sitte i kassa på REMA.

 

Pr i dag kan alle som vil nå målet. Faktum er at alle ikke har interesse om å ta høyere utdanning, derfor gjør de noe annet.

 

Men nå mener jeg at jeg har fått mitt syn frem i denne saken, og jeg er ikke overbevist av dine argumenter. Derfor trekker jeg meg ut av debatten. Ha en fin kveld :)

 

Nei, så lenge det er behov for håndtverker, butikk, sjåfør, renholds og andre lavtlønnsjobber så kan ikke alle nå målet. Det er rett og slett ikke nok plasser til alle i middelklassen. Grunnen til at du trekker deg er at dine argumenter ikke duger. Det at alle kan lykkes bare de jobber hardt er nemlig en argumentasjon som er så idiotisk, at det ikke finnes noen overbevisende argumenter for den! Du ser jo bort fra alle andre faktorer som styrer ens liv også. Saken er at din argumentasjon forutsetter slikt tull som fri vilje, og har derfor liten eller ingen verdi.

Lenke til kommentar
McFly: Men det er fortsatt for mange uføre i samfunnet. Hvorfor i all verden skal så mange unge være uføre? Selv om du har aldri så mange psykiske problemer så finnes det en jobb du kan klare, så fremt du gidder å trekke fingeren ut av ræva. Det gjelder bare å gidde, dessverre syr vi puter under armene på de stakkars syke, og det blir veldig greit for dem å være trygdet. Klart de ikke orker å ta seg sammen og jobbe da!

 

Det har du dårlig grunnlag for å uttale deg om? Nå har ikke jeg noen statistikk over hvor mange mennesker under 30 år vi har i landet, men den totale befolkningen er i det minste på ca. 4 700 000. De uføre Dagbladet snakker om er ikke en halv prosent av det engang..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...