Gå til innhold

Unge uføretrygdede, hva skal vi gjøre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
//snip

Ut i fra ordlyden er det vanskelig å lese om det er latskap eller tiltak rettet mot ressurssvake mennesker du ikke liker.

Jeg liker ikke hva slags tiltak som gjøres. Det burde vinkles mer mot å få folk ut i arbeidslivet, og ikke bare gi dem mat og tak over hodet for ingenting. Klart de ikke gidder å jobbe når de har det like fint uten å jobbe.

Lenke til kommentar
//snip

Ut i fra ordlyden er det vanskelig å lese om det er latskap eller tiltak rettet mot ressurssvake mennesker du ikke liker.

Jeg liker ikke hva slags tiltak som gjøres. Det burde vinkles mer mot å få folk ut i arbeidslivet, og ikke bare gi dem mat og tak over hodet for ingenting. Klart de ikke gidder å jobbe når de har det like fint uten å jobbe.

Jeg regner med du er kjent med de tiltak NAV har for å få personer på attføring tilbake til arbeidslivet eller høyere utdanning?

 

edit: legger ved link til Sens.

Endret av Drola
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så grusomt viktig at de jobber da? Det er jo faktisk slik i absolutt alle rike land, inkludert Japan og USA, at omtrent 30 prosent av de i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet.

 

Det er også rimelig å anta at en viss andel av hvert årskull ikke er istand til å ta vare på seg selv. Ti tusen av alle mellom 20 og 30 år er faktisk ikke så grusomt mange. Jeg finner det ikke usannsynlig at ihvertfall en av femti av hvert årskull er helt istand til å få til noe som helst. Andelen er nok heller høyere.

 

Gonjimann har jo enda ikke gitt noe seriøst argument for hvorfor det er så grusomt at alle skal jobbe! Moralisme er ikke rasjonell argumentasjon.

Lenke til kommentar
McFly: Men det er fortsatt for mange uføre i samfunnet. Hvorfor i all verden skal så mange unge være uføre? Selv om du har aldri så mange psykiske problemer så finnes det en jobb du kan klare, så fremt du gidder å trekke fingeren ut av ræva. Det gjelder bare å gidde, dessverre syr vi puter under armene på de stakkars syke, og det blir veldig greit for dem å være trygdet. Klart de ikke orker å ta seg sammen og jobbe da!

 

En ting er i alle fall sikkert, gonjimann: Du har ikke filla peiling på hva det vil si å slite med psykiske lidelser. Hadde du kjent folk med denne typen lidelser ville du neppe ordlagt deg slik. Personlig synes jeg du heller skulle ønsket deg et snev av empati...

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke løfte "ræva" og gjøre noe selv?

( I stedet for denne sytingen ref. trådstarter )?

 

Her sitter man og "bekymrer" seg over hva yngre uføretrygdede mennesker får i pensjon og att de får den for lett!

 

Dette kan være yngre mennesker som aldri får en sosial omgangskrets, brukbar økonomi og ødelagte drømmer.

 

Samtidig som trådstarter "bekymrer" seg for dette, ( over hva yngre uføre ) får, er trådstarter også "bekymret" for sine skattepenger.

 

Kan ikke si jeg misunner disse personer hverken deres psykiske eller fysiske lyter, selv om det kan koste meg noen tusen ekstra i skattekroner, det er det vel verdt hvis vi skal leve sammen i dette samfunnet.

 

Har aldri følt noen "tilfredsstillende" over att noen har dårligere kår enn meg, derimot har jeg faktisk følt skam.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Forøvrig verdt å nevne at Norge aldri har hatt større arbeidsdeltakelse i befolkningen enn den har i dag og at denne er blandt de aller høyeste i verden. Lei av denne høyre-propagandaen om at de uføretrygdede ødelegger norsk økonomi. De får jo faen ikke penger til å ha et anstendig liv engang.

 

-Det er verdt å nevne at Norge har gitt nesten like mye penger til andre lands befolkninger gjennom uhjelp og nødhjelp som det vi har våre egne nødne, gjennom de siste 50 årene.

 

-Det er verdt å nevne at NRK koster skatte og lisensbetalerne like mye som 38% av norges uføretrygdede.

 

-Det er verdt å nevne at kriminalitet begått av utlendinger og innvandrere koster nesten like mye årlig som alle norges uføretrygdede (for ikke å nevne at de også utgjør en stor porsjon av de, innvandringen fra tredje verden og alle dets sosioøkonomiske kostander koster faktisk norge mer enn den samlede uføretrygden)

 

-Det er verdt å nevne at norges miljøinnsats frem mot Kyoto og karbonnøytralitet vil koste langt mer enn å støtte de uføretrygdede

 

Hvis vi skal snakke om samfunnsmessige kostnader... la oss hvertfall begynne i riktig ende! Å hakke på uføretrygdede og de med psykiske problemer er temmelig kjipt og lusent gjort sett oppimot realitetene.

Lenke til kommentar
Kutte trygden, og la dem DØ! :devil:

 

Si at de skal ha legeerklæring for å ikke jobbe OG samtidig få trygd, og gi dem tilbud på lavtbetalt arbeid som f.eks. kommunalt arbeid som vi andre har gjort i sommerferiene som tenåringer.

 

Hvorfor det egentlig? Hvorfor er det slik at arbeidsfetisjister absolutt aldri makter å presentere skikkelige argumenter for sitt syn?

Lenke til kommentar
Hvorfor det egentlig? Hvorfor er det slik at arbeidsfetisjister absolutt aldri makter å presentere skikkelige argumenter for sitt syn?

Vel, jeg mener flest mulig folk burde komme ut i jobb av hensyn til egen lykke. Jeg tror de fleste av de som går på trygd ikke har dette som noen drøm. Derfor burde man se på det som et mål å få flest mulig mennesker i arbeid, om ikke for samfunnsøkonomiske grunner så for lykken til dem det gjelder. Selv om det moderne arbeidslivet stiller høyere krav til den enkelte nekter jeg å tro at 30% av et ungdomskull er ubrukelige.

 

Det er vanskelig å vite hvordan jeg hadde reagert hvis jeg hadde vært i en liknende situasjon, men jeg tror faktisk jeg hadde foretrukket å ha en grunn til å stå opp om morgenen, framfor å stå opp for enda en monoton og innholdsløs dag med å kun drive dank. Å føle at livet har mål og mening er for min del en forutsetning for å være lykkelig. Det er nok en del som faktisk har så store problemer at de ikke er istand til å ha en jobb, men da burde man jobbe med å fikse problemene deres, så de i framtiden vil kunne tilpasse seg resten av verden og arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar

Det er da ikke snakk om at 30 prosent av ungdomskullene er ubrukelige. Andelen unge uføre er vel heller under 3 prosent, og langt under 30 prosent. De fleste unge som går ledige over lang tid kommer til slutt i jobb.

 

Det er ikke tvil om at man i Norge er mer lykkelig i en vanlig jobb enn man er på trygd. Det er derimot et annet spørsmål om en 35 åring som jobber på McDonalds eller en som jobber med renhold i USA er lykkeligere enn en vanlig norsk uføretrygdet. Det er jo egentlig her spørsmålet ligger. Det å ha visse lavstatusjobber føles nok vel så meningsløst som å drive dank, i visse tilfeller enda mer meningsløst.

Lenke til kommentar
Det er da ikke snakk om at 30 prosent av ungdomskullene er ubrukelige. Andelen unge uføre er vel heller under 3 prosent, og langt under 30 prosent. De fleste unge som går ledige over lang tid kommer til slutt i jobb.

Ja, jeg synes også at det hørtes merkelig ut. Men det er dine tall jeg refererte til.

 

Det er jo faktisk slik i absolutt alle rike land, inkludert Japan og USA, at omtrent 30 prosent av de i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet.

 

 

Det er ikke tvil om at man i Norge er mer lykkelig i en vanlig jobb enn man er på trygd. Det er derimot et annet spørsmål om en 35 åring som jobber på McDonalds eller en som jobber med renhold i USA er lykkeligere enn en vanlig norsk uføretrygdet. Det er jo egentlig her spørsmålet ligger. Det å ha visse lavstatusjobber føles nok vel så meningsløst som å drive dank, i visse tilfeller enda mer meningsløst.

Nja, de ser vel ihvertfall at de bidrar med noe. Selv om disse jobbene har lav status og ses ned på av mange tror jeg de fleste ser mer ned på uføretrygdede. Nå forholder jeg meg også kun til Norge og ikke andre land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...