levlex Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Lydselskapet forbedrer lyden og begrenser plassbruken drastisk. Les mer Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Det er snakk om virtuell surround går eg ut frå sidan det ikkje er hardwareendringar. Dykk la hovudfokus på musikk, betre lyd er vel og bra, men eg er ikkje så interessert i musikk i surround. På film derimot er det langt meir aktuelt, prøvde dykk surround der? Lenke til kommentar
bidz Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Høres spennende ut. Men, siden det er programvarebasert og ikke maskinvarebasert så må vel dette "suge" batteri i forhold til en vanlig mediaspiller med en enkel EQ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jærtegnene er mange, den moderne vestlige sivilisasjonen er på god vei ad dundas via dekadanse og overdreven hedonisme, men at noen har fått det for seg at de kan selge surroundlyd på mobiltelefoner tar foreløpig kaka. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Dolby selv mener plassbesparelsen gjør at du kan få opptil 5 ganger mengden musikk inn som tidligere med aac+ I forhold til hva? WAV!!? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Dolby selv mener plassbesparelsen gjør at du kan få opptil 5 ganger mengden musikk inn som tidligere med aac+ I forhold til hva? WAV!!? Sikkert .mp3 de mener. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Med MP3 som sammenlignings format: ~190kbps (variabel bithastighet) er en kvalitet som få klarer å skille fra orginalmaterialet. AAC+ skal da ifølge dem klare å gi god lyd med kun 38 kbps. Neppe. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Skal Dolby bruke aac+ som format for teknologien sin? Det står jo Mobiltelefoner vil i fremtiden kunne få et eget Dolby-stempel som skal vise at lyden du hører er behandlet av Dolbys lydbehandlingsteknologi, som innebærer støyreduksjon og komprimering av musikk uten tap av kvalitet. Og det første som står om aac+ på wikipedia er High Efficiency AAC (HE-AAC) is a lossy data compression scheme for digital audio. Syns det blir litt rart. Hvis de skal ha lossless komprimering så med det andre som er snakk om her, så ville det jo vær genialt, men jeg tror det ikke er mobiltelefoner de burde gjøre det på i første omgang. De som setter pris på dette bruker sannsynligvis ikke mobilen får å høre på musikk (ikke god nok plass). Og maks kapasitet på en mobil nå er rundt 8gb du får ikke så mye lossless musikk på 8gb. Sitere meg selv fra denne tråden. edit: Satte navn på sitatene. Endret 17. februar 2008 av hernil Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Tror du misforstår. AAC+ er alt annet enn lossless. Den gir mye bedre kvalitet enn konkurerende formater på LAV bitrate, ja, men kvaliteten er da langt dårligere i tillegg. Prøvde å bruke AAC+ en periode på mobilen og selv om filene ble meget små så ble kvaliteten rett og slett for dårlig. Vanlig AAC er bedre synes jeg, da den fokuserer på høyere bitrates. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg sa aldri at aac+ var lossless, les tråden jeg qouter fra så forstår du kanskje bedre. Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Spennende dette her. Tror nå ikke at lyden blir like bra som på en konsert, det er en veldig stor forskjell på hva mobilen kan få fram av detaljer fra før av. Men det blir sikkert bedre, og et annet pluss er jo at filen ikke tar så stor plass. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 "Like bra lyd som på konsert"?! Sist jeg sjekket var det bedre lyd i manges stuer enn på konsert. Når fikk Oslo Spektrum sist premie for lydkvalitet? "Susingen" av fans i bakgrunnen bedrer ikke akkurat lydbildet. Greia med konsert er live-følelsen, samtaler med andre fans etterpå, morsomme påfunn fra artistene mellom og i løpet av sangene, det sosiale og ikke minst opplevelsen av å faktisk se bandet som spiller med egne øyne, selvsagt. Jeg går ikke på konsert for lydKVALITETEN... Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Det Dolby viste fram på messa, var musikk som var komprimert i forskjellige størrelser og forskjellige formater. Jeg husker ikke helt detaljer men jeg tror det begynte på over 2000 kbps og gikk helt ned til AAC+ på 48 kbps. Flere ganger gikk det også direkte fra det mest komprimerte til det minst komprimerte og omvendt. Meningen var vel at publikum ikke skulle kunne høre forskjell. Jeg hørte i alle fall ingen. Hodesettet som ble brukt så ut til å være av samme type de brukte på alle demoene sine, og de var svært gode. Når det gjelder lydkvaliteten er det interessante at de skaper en romfølelse. Vanlig 3D-lyd som innstilling på en billig mp3-spiller eller hva som helst fungerer ved at det skapes vibrasjoner og lyden dermed høres mer distansert ut. Dolbys løsning er mer skreddersydd for å faktisk skape følelsen av at musikken er i et rom rundt deg, og ikke inne i noen plugger som sitter fast i ørene dine. Endret 17. februar 2008 av CesiuM_e Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Foreløpig syns jeg http://www.srslabs.com/ sine løsninger høres veldig bra ut, mulig dolby klarer det bedre. For dere som bruker winamp så finnes det fryktelig mange dsp som kan nedlastes på winamp.com. DFX sitt er også ganske bra. Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg sa aldri at aac+ var lossless, les tråden jeg qouter fra så forstår du kanskje bedre. Skulle gjerne gjort det men linken funker ikke. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Beklager, ser nå at tråden ikke finnes lenger (fant den ikke i mine innlegg heller), merkelig. Har ordnet på sitatene, vet ikke om det hjelper. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Er det ikke likevel begrenset med magi man kan gjennomføre på et halvdårlig lydkort i en mobiltelefon? Si om man sammenligner med iRiver. Lenke til kommentar
Qwertyytrewqx Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Er det ikke likevel begrenset med magi man kan gjennomføre på et halvdårlig lydkort i en mobiltelefon?Si om man sammenligner med iRiver. Har iRiver bedre lyd enn mobiler nå til dags? (De med bedre lyd av mobiler, som f.eks. Nokia 5610 XpressMusic.) Og kommer det noensinne mobiler som kan gi meg samme lyd som PCen min? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg