ronron25 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Heisann! Forbereder i disse dager ett seminar på TG angående Linux generelt og lurer på om det er noe annet enn det jeg har planlagt som kanskje er lurt å ta med? Seminaret er ment for Windows brukere med liten eller ingen erfaring med Linux og vil gå gjennom følgende temaer: - Hva er Linux, skrivebordsmiljø, pakkebrønner, åpen-kildekode, GPL, distribusjoner, livecd... - Hvordan installere Ubuntu og hvordan du bruker viktige funksjoner (skrivebordsmiljø, pakkesystem, terminal...) - Sammenligning mellom Windows og Ubuntu i ytelse, effektivitet (virtual desktops, cpu/game benchmark, pakkesystem...) - Hvordan installere windows programmer/spill (hovedvekt på spill) i en Linux distribusjon gjennom Wine/Cedega/Crossover og ytelsesforskjell (benchmarks). - Oppsummering: Fordeler, Ulemper, anbefalinger... - Spørsmålsrunde - Premieutdeling (vi skal innskaffe en premie for de som møter opp, og en spesiell premie for random fyr i folkemengden.) Det var vel det... Sikkert noe jeg har glemt her. Men hvis dere kan se noe annet som mangler eller burde være med så svar i tråden. Har 60 minutter på meg til å forkynne Linux til folket så la oss prøve å få med det viktigste ;-) Ser bra ut, lykke til ! Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Foresten noen som har idéer til en eventuell konkuranse? Konkurranseforslag: 1. Se hvem som kommer lengst i en installasjon av LFS før de bryter sammen 2. Hvis du inkluderer noen form av praktisk kommandolinje innføring i seminaret, se hvem som husker mest av det ... ? 3. "skolestil" opplegget: Nevn 5 mangler ved (f.eks.) Ubuntu og forklar hvorfor det er en mangel (ikke spill). Vinner får lov til å sende sine 5 punkter til ubuntu wish-list eller no ... Hvis du velger nummer 1 kommer garantert jeg på TG08 Endret 23. februar 2008 av olefiver Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Perfekt opplegg Robin, stå på! Glimrende artikkel om linux mint også forresten. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Perfekt opplegg Robin, stå på! Glimrende artikkel om linux mint også forresten. Hehe, takk takk Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Ok, det her er hva jeg har skrevet ned så langt (oppsummert). Hardware.no: En introduksjon til Desktop-Linux / An Introduction to the Linux-Desktop Av Robin Heggelund Hansen 1) Introduksjon: Presentere meg selv og hardware.no. Si hva som er målet med foredraget (vise hvordan du kan bruke en brukervennlig Linux-distribusjon og hvorfor du bør prøve det). Spørre om foredraget skal holdes på Engelsk eller Norsk og forklare hvordan det blir passende å stille spørsmål. 2) Hva er..: Forklare hva som egentlig er GNU/Linux, hva er GPL(General Public License) godt for, hva er et skrivebordsmiljø (vise bilder av forskjellige), hva er et pakkesystem(og pakkebrønn og en pakke generelt), hva er en Linux-distribusjon(vise bilder av forskjellige)? 3) Hvilke fordeler har du ved å bruke Linux fremfor Windows/Mac? Hvilke ulemper? (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817&st=0&start=0) 4) Installasjon (demonstrasjon): Hvilken distribusjon velger jeg? Hvordan kan jeg teste/installere (LiveCD/LiveDVD/LiveUSB, FTP-installasjon, Virtual Machine...)? Fordeler med forskjellige metoder. Hvordan installerer jeg? 5) Bruk av distribusjon (demonstrasjon): Hvordan kan jeg endre utseendet? Hvordan kan jeg installere/oppdatere/fjerne programvare(pakkebehandler)? Hvordan kan jeg spille "windows" spill og bruke "windows" programmer(Native/Wine/Cedege/Crossover/PlayonLinux)(hvordan er støtten i Wine)? Hvordan bruker/konfigurerer jeg skrivebordsmiljøet/distribusjonen? Kan jeg legge til flere pakkebrønner? Litt om drivere(installasjon, oppsett...). 6) Test/Benchmarks (demonstrasjon + grafer): Er Linux virkelig raskere og mindre resurskrevende enn Windows XP og Vista? Kjøre benchmark i 3Dmark03(eller høyeste fungerende versjon i Wine), SuperPi, Video-Encoding (må finne et program som kan brukes i Linux og Windows), Quake Wars: Enemy Territory benchmark, World in Conflict(Wine) benchmark?. Sammenligne Windows Vista med Ubuntu+Compiz på gammel maskinvare (har en pc bestående av 256mb ram, 2.0ghz cpu og Geforce 2 skjermkort som testobjekt). Hvis noen tester tar for lang tid kan jeg vise til grafer fra artikler på Hardware.no (Spill dine spill i Linux - Del 1 & 2). 7) Linux på Playstation 3 (demonstrasjon): Vise at det er mulig, samt forklare ulempene ved det og for hvem det kan være aktuelt. 8) Avsluttning. Dele ut t-skjorter, siste spørsmål, legge til link til hardware.no/tema=linux, nevne GNU/Linux forumet på diskusjon.no og gi min egen e-mail adresse hvis noen skulle ha noen spørsmål. Føles som det er noe som mangler her, noe du kommer på? Dette er uansett dette jeg hadde i tankene :-) EDIT: La til diskusjon.no i del 8... Endret 17. mars 2008 av Skinney Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) uhm...nevne oss? SI at "Hvis dere velger å prøve en linux-distubusjon så finnes det alltid folk på hw.no forumet under GNU/linux som vennlig hjelper dere" altså at community er viktig og kan hjelpe nybegynnere. Det var kanskje ikke det som manglet men... Edit: Lykke til. gleder meg til å se videoen etterpå Endret 17. mars 2008 av Marsan Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Ikke det som manglet nei, hvis noe faktisk mangler i det hele tatt. Men jeg har glemt å nevne dere det har jeg. Jeg skal selvfølgelig putte dere opp i del 8. Dere har jo tross alt hjulpet meg en del på vei, både med seminaret og alt annet dilldall Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Glimrende Robin, vi får håpe det ikke blir perler for svin. Lykke til! Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) håper foredraget blir tatt opp på video så de av oss som ikke skal på TG08 også får se foredraget Kan ikke selv se noen mangler. Bra jobba og håper du får "konvertert" noen. Lykke til Endret 18. mars 2008 av Ördög Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Det skal taes opp på video ja, så du får sett det null prob Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 Fjo. Der var seminarENE overstått. Ja, tok meg litt for god tid på første seminar så det måtte deles opp i to deler. Første seminaret tok for seg det grunnlegende om Linux og installasjon og bruk av Ubuntu. Andre del tok for seg spill gjennom Wine eller spill generelt, og installasjon av Ubuntu på en PS3. Synes første del gikk ganske greit. Andre del ble dessverre ikke så gjennomført som jeg hadde håpet på. Her hadde jeg skrytt av at Linux hadde bedre ytelse enn Windows, også klarer XP å rendre Enemy Territory: Quake Wars 20fps raskere. Nei og nei. Dagen før var det derimot helt motsatt, så jeg skjønte ikke helt hva som skjedde her. Var et par andre tekniske problemer og som gjorde del 2 en litt pinlig afære. Men dere får ta en nærmere titt når filmene blir gitt ut (kan faktisk skje etter at TG er over...) Må nok en gang takke alle på forumet for hjelp og tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) *slettet* Endret 20. mars 2008 av roberth1990 Lenke til kommentar
Haventh Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Linux Mint, Mandriva, Fedora og Opensuse er dists som er veldig lette også, minst like lette som ubuntu. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Sånn er det med data, det er alltid noe... Bra jobbet uansett, gleder meg til å se opptaket! Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Dumt del to ikke ble så gjennomført da... Men gratulere med gjennomført seminar(er) da. Blir spennende og se resultatet på video. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Ser ut som noen på TG har skrevet en artikkel om seminaret. Ikke den beste artikkelen jeg har lest, og bildet av meg er helt forferdelig (hadde jeg visst at han skulle skrive en artikkel hadde jeg sett litt mindre loka ut). Men den oppsummerer seminarene greit nok http://www.gathering.org/tg08/brukervennlighetilinux_no.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå