Gå til innhold

Linux-seminar på TG 08

Anbefalte innlegg

Seminaret blir mer en introduksjon ja, og med 60 minutter har jeg ikke tid til å gå i dybden på distribusjoner som arch og gentoo. Ubuntu gir deg da ikke færre muligheter enn noen annen distro gjør den vel? Er bare å slette det du ikke liker, og vil du ha noe som ikke finnes i repo er det bare å bygge det selv. Ubuntu gir deg ikke mindre valgfrihet fordi den starter i motsatt ende som Arch, du må bare bruke andre metoder for å komme dit. Linux er Linux tross alt.

Seminaret vil filmes og legges på TGs egne ftp-servere, men vi håper også at filmen skal kunne vises i en artikkel på hardware.no etter TG. Og takk for tips tamarin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra initiativ, Skinney.

Bruk tida godt, og få med så mange fordelar du kan på dei få minutta du har. Bruk gjerne den fantastiske tråden til HavarN som utgangspunkt for dei positive sidene. Forklar at i dei siste åra så har brukervennlegheita endra seg drastisk til det betre, og kvifor.

De fleste som kan litt bruker heller ikke Ubuntu.

Det er jeg enig i, man har veldig liten valgfrihet i Ubuntu.

For noko tullprat.

Lenke til kommentar

Takk huf. Roberth1990: det er ikke akkurat server admins jeg prøver å rekke frem til her. Folk som er vant med å sette opp servere og slikt vet gjerne om Linux og hva det kan gjøre for dem. Jeg prøver å skape en introduksjon til Linux for folk som ikke vet så mye om det, eller er "redd" for å prøve det.

Lenke til kommentar

LiveCD skal selvfølgelig nevnes, jeg anser det som en stor fordel når du skal teste Linux.

Ikke alle gamere setter opp servere. De som setter opp game servere på små lan vil i få tilfeller legge merke til forskjell på en windows server og en linux server. De som derimot skal sette opp store servere som skal være på lenge vet nok fra før av at Linux er bedre egnet til server bruk. Er en god del servere (spesielt innen CS og steam spill) som er Linux-baserte.

Lenke til kommentar

Utrolig bra at du tar dette initiativet. Hadde vært gøy og blitt med på det da jeg selv fortsatt er ny med Linux og sikkert hadde lært noe. Men har droppet TG i år og prioritert konserter.

Men at du bruker compiz til og fange interessen dems syns jeg er lurt, da det er mange som garantert blir interesert i og prøver det av den grunn og dermed prøver det videre. Det er hvertfall slik jeg begynte og bruke det, og har fortsatt og bruke det da jeg skjønte hvor bra Linux er. Og ja, jeg bruker Ubuntu. Men at Ubuntu er feil og starte med er jeg også uenig i. Ubuntu er veldig enkel og bruke/gå over til for en windows bruker, har mange brukere og er dermed enkelt og finne løsninger på problemet og har ett veldig aktivt og hjelpsomt forum. Har bra støtte for spill og slikt. Sikkert mange som vill si at også andre distroer er enkle og bruke (det krever bare litt tolmodighet, og har man ikke det kan man holde seg til Win) men hva er feil med og bruke Ubuntu som lokkemat. Begynner dem og bruke dette, venner seg til Linux og syns det er bra. Vell, da vill dem utforske Linux mer og sikkert begynne og bruke Arch og slikt. Har selv vært igjenom mange distroer før jeg endte med Ubuntu. Selv synes jeg Ubuntu er den klart mest brukervennlige, enkleste og bruke. Hadde jeg ikke funnet Ubuntu hadde jeg fortsatt sittet med Windows. Windows er fortsatt best for gamere men Ubuntu fortsetter og få bedre og bedre støtte for spill og de fleste, mest populære spilla har veldig god støtte i linux, men man må jo være villig til og ofre litt også.

Håper du også lager ett lite kompendium som folk kan ta med seg med noen "howto's". Med tanke på hvor mange som spiller WoW så er det nok også verdt og nevne hvor bra støtte Wine har til dette spillet. WoW funker nesten "out-of-the-box". Samtidig bør det også nevnes at steam funker utmerket, med tanke på hvor mange CS spillere som er på TG.

Er på tide at flere tar seg tid til og utforske Linux. Selv om det krever litt tolmodighet og tilvenning.

Lenke til kommentar

Kan være greit å prøve å avlive noen myter, bl.a at du ikke er nødt til å bruke terminalen til alt mulig, noe mange drar frem som en negativ ting i ymse win mot linux "diskusjoner". Så å vise hva man kan gjøre grafisk er nok viktig. Men å vise styrken til terminalen er nok også like viktig, slik at nye potensielle brukere letter forstår hvorfor de fleste guider bruker terminalen til å få utført ting. F.eks kopier fra guide -> lim inn i terminal ;)

"Hvorfor betale for en Windows lisens hvis Linux kan fylle ditt behov ?"

En (oem) Windows lisens koster ca 800+ kr (?), det er f.eks en ekstra harddisk eller ett halvt skjermkort/cpu. Men dette går vel mest hjem hos de som setter sammen sin egen pc eller ikke er redd for å åpne boksen for å bytte/oppgradere noen deler. Litt av det samme er at man kan få ett OS helt gratis, lovlig, for de som ikke her gyldig windows lisens.

For de som ikke oppgraderer/kjøpe ny pc ofte, så bør det være ett godt argument at Linux ikke nødvendigvis er like ressurskrevende, så PC-en bør holde lenger før behovet for en ny/oppgradering melder seg.

Målet bør kanskje ikke være i først omgang å få folk til å bytte til Linux, men å få dem til å utforske Linux for å se om dette er noe som passer deres behov.

Lenke til kommentar

Bra tilltak dette her Skinney. Jeg er enig med alle her som mener at man bør vise fram godsakene compiz fusion har å by på. Ikke at det er det overflatiske betyr noe, men at de ulike distrubisjonene ikke trenger å se grå ut. Mulig du må presantere Ubuntu som et kjempegod kontor/surfe OS og gi folket den bitre sannheten om at de komerrse spilla har redusert ytelse på OS`et. Men bra at du ska ta fram noen sammenligninger på QW.

Gleder meg til å se videosnutten :)

PS. Kanskje ta med launchpad intergrasjonen opp i mot ubuntu? Lokke folk med carmapoeng og ekstra gratise CD`er, det burde funke?

Lenke til kommentar

Så Linux er så dårlig at man er nødt til å lokke til seg fjortiser med godteri, hva når de finner ut at de egentlig har fått en gammel kneip?

De som kommer til Linux basert på eyecandy er også de som stikker så fort et eller annet program eller spill ikke fungerer, eller noe ikke oppførere seg som i Windows (fram med terminalen osv).

Prøv å finn noen gode argumenter for at de skal sjekket ut Linux.

Ikke meningen å være negativ (ok, litt) :)

Lenke til kommentar
Så Linux er så dårlig at man er nødt til å lokke til seg fjortiser med godteri, hva når de finner ut at de egentlig har fått en gammel kneip?

De som kommer til Linux basert på eyecandy er også de som stikker så fort et eller annet program eller spill ikke fungerer, eller noe ikke oppførere seg som i Windows (fram med terminalen osv).

Det finnes nok av gode argumenter for og bruke linux, uten tvil. Men hvorfor er compiz ett dårlig argument for og få folk til og prøve linux? Største delen kommer nok til og kutte ut linux når de møter ett problem. Men de hadde uten tvil også kuttet ut om du hadde introdusert dem for arch eller noen av de andre avanserte distroene. Så hvorfor ikke bruke den distroen som den letteste og bruke det som ett grunnlag for og få dem til og bruke linux? Det er jo da det er størst sjanse for at de fortsetter og dermed også utforsker de mer avanserte når de føler seg klare for det.

Man kaster jo ikke unga ut på den dype enden når de skal lære og svømme. Eller?

Lenke til kommentar

Compiz-Fusion skaper en liten wow faktor som sikkert fanger en del blikk, uansett blir det nok ikke mye tid til eye-candy om man skal vise alle de andre gode sidene ved bruk av Linux og åpen kilde-kode i løpet av en time, men det å vise hvor kraftig Compiz-Fusion er og hvilke muligheter det gir, både produktive og for show-off, fortjener litt oppmerksomhet.

Det er selvfølgelig viktig og gjøre andre klar over hva man går til om man vil prøve Linux, spesielt med tanke på spill, problemer som kan oppstå med hw og programmer mange er avhengige av på Windows.

Det å få frem at:

-Linux kan testes via CD uten inngrep i HD.

-Installasjon av Linux-distroer krever nesten null kompetanse.

-Installasjon av programvare er vesentlig lettere enn mange tror.

-Oppdatering av programvare er en nesten en lek.

-At det finnes kommersielle gode spill til Linux og en del frie verdige alternativer, selv om dette ikke er et stort argument da det meste stort sett finnes til Windows, men så er det sikkert noen som har andre motiver for å bruke Linux at noe kan ofres.

-At Linux kan gjennopplive den eldgamle PC-en som ligger og støver ned.

-Hvordan et åpent IT marked kan skape et bedre sammarbeid og konkurranse på en mer rettferdig måte.

Kan være store pådrivere til at mange enten at mange enten får lyst til å prøve Linux, eller slutter å ha et såpass negativt inntrykk til Linux som mange har.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Jeg tror du tar feil. Først og fremst fordi du ikke innser at konfigureringsmulighetene i linux faktisk gir et tung fortrinn på eyecandy. Dernest fordi du ikke innser at du selv ble tiltrukket til plattformen fordi den tilbød noe mer, ikke nødvendigvis fordi det var en kryptisk terminal. Selv meget oppegående utviklere rømmer plattformen hvis det blir for mye fikling, ikke alle er som oss olear. Av de som blir er det alltids noen som ender opp med å bidra på et eller annet hvis, uavhengig av hvordan de kom inn. Vi nyter alle godt av det i det lange løp.
Lenke til kommentar
De som kommer til Linux basert på eyecandy er også de som stikker så fort et eller annet program eller spill ikke fungerer,

Beklager, men det var slik jeg ble "rekrutert", men jeg er vel ikke noe ordentlig linuxbruker heller som bare har brukt det fast i snart 2 år.

Lenke til kommentar
De som kommer til Linux basert på eyecandy er også de som stikker så fort et eller annet program eller spill ikke fungerer,

Beklager, men det var slik jeg ble "rekrutert", men jeg er vel ikke noe ordentlig linuxbruker heller som bare har brukt det fast i snart 2 år.

Vel du er en av de som tilhører den marginen som ble på linux.

Lenke til kommentar

Det var min interesse for programmering som gjorde linux aktuelt, ikke fordi det nødvengvis er så mye bedre enn windows. Jeg syns bare linux er litt mer tilrettelagt for dem som driver med utvikling. Selv om vi ikke har en motpart til VS.NET under linux, ikke at det trengs heller. Jeg klarer meg fint med Makefiles og gcc, Netbeans og Eclipse er også fine tilskudd. GTK/QT ser pent ut og det er faktisk ingen krise å skrive GUI i C eller C++. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...