Skinney Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Heisann! Forbereder i disse dager ett seminar på TG angående Linux generelt og lurer på om det er noe annet enn det jeg har planlagt som kanskje er lurt å ta med? Seminaret er ment for Windows brukere med liten eller ingen erfaring med Linux og vil gå gjennom følgende temaer: - Hva er Linux, skrivebordsmiljø, pakkebrønner, åpen-kildekode, GPL, distribusjoner, livecd... - Hvordan installere Ubuntu og hvordan du bruker viktige funksjoner (skrivebordsmiljø, pakkesystem, terminal...) - Sammenligning mellom Windows og Ubuntu i ytelse, effektivitet (virtual desktops, cpu/game benchmark, pakkesystem...) - Hvordan installere windows programmer/spill (hovedvekt på spill) i en Linux distribusjon gjennom Wine/Cedega/Crossover og ytelsesforskjell (benchmarks). - Oppsummering: Fordeler, Ulemper, anbefalinger... - Spørsmålsrunde - Premieutdeling (vi skal innskaffe en premie for de som møter opp, og en spesiell premie for random fyr i folkemengden.) Det var vel det... Sikkert noe jeg har glemt her. Men hvis dere kan se noe annet som mangler eller burde være med så svar i tråden. Har 60 minutter på meg til å forkynne Linux til folket så la oss prøve å få med det viktigste ;-) Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Distroer, sjekk distrolista på Linux1.no. Husk at du ikke bør tvinge folk til Ubuntu, men at det er kun er det du bruker som eksempel i forelesningen. Selv er jeg ganske lei hyppinga på Ubuntu. Pakkebrønnene kommer helt an på distroene. Husk å ta med VMware Player som en fin måte å teste ut Linux på. Endret 16. februar 2008 av Svedge Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Distroer, sjekk distrolista på Linux1.no. Husk at du ikke bør tvinge folk til Ubuntu, men at det er kun er det du bruker som eksempel i forelesningen. Selv er jeg ganske lei hyppinga på Ubuntu. Pakkebrønnene kommer helt an på distroene. Husk å ta med VMware Player som en fin måte å teste ut Linux på. Kommer til å anbefale ubuntu da den fortsatt er best egnet nybegynnere i min mening. Men skal selvfølgelig ta opp andre distribusjoner også, men det blir veldig kort. VMware er vel kanskje ikke nødvendig å ta opp når de aller fleste Linux-distribusjonene nå kommer i LiveCD? Med LiveCD får du jo også testa Compiz hvis distribusjonen kommer med det som default. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Da kan vi heller kalle det Ubuntu-seminar på TG 08 da. Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Å anbefale Ubuntu (Linux) til en gjeng gamere tror jeg ikke går så bra, men for all del, go for it Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Å anbefale Ubuntu (Linux) til en gjeng gamere tror jeg ikke går så bra, men for all del, go for it Hahaha! -"Ubuntu er så flott, alt dette får du gratis mot at du taper omtrent 70% ytelse i alle spill". Linux har lite å tilby for en hardcore gamer i dag, skal du ha en forelesning om linux ville jeg valgt å snakke om Linux som det er. Ikke som en erstatter. De fleste som kan litt bruker heller ikke Ubuntu. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Seminaret er og blir for windows brukere med liten eller ingen erfaring i Linux. Å bruke spill til benchmarks er for å demonstrere hva du må ofre ved en full overgang til Linux + at det er morsommere å teste spill enn MS Office, dog jeg sikkert komme til å demonstrere at det også er mulig. Ubuntu er en av de mest brukte distribusjonene, og den letteste å komme igang med, er ikke vits å velge noe vanskeligere for show =P Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Haha, det er ikke det det står på! Poenget er at når det oppstår et (relativt lite problem) vil ikke en ny bruker klare å fikse det, fordi vedkommende kan såå liite. F.eks redigere en fil via terminal er for mye å be om. Så lite skal det til før man rømmer tilbake til XP igjen. Personlig bruker jeg Arch, og jeg føler jeg har lært mye. Jeg kan fikse mye selv og kan mye. Oki, så til poenget mitt. () Jeg syns Ubuntu gjør hele linuxopplevelsen veldig abstrakt, første gang jeg prøvde linux ble hele greien skrinlagt helt til Arch ble pakket på meg av en i klassen. Ubuntu er jeg enig i er lettest, men langt i fra det beste alternative med tanke på de som vil lære! Lenke til kommentar
pulse Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Tror Ubuntu er ett veldig bra alternativ her, men ville ikke hatt ett seminar beregnet for gamerene (la dem holde seg til XP) Men lek heller litt med compiz og andre ting som kan fange oppmerksomheten til ungdommen. Da Ubuntu er lett og få tak på, mange på TG som kan det litt fra før, og kan hjelpe til dersom noen vil teste det, så tror jeg absolutt det er beste alternativ. Go for it! =D Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Haha, det er ikke det det står på! Poenget er at når det oppstår et (relativt lite problem) vil ikke en ny bruker klare å fikse det, fordi vedkommende kan såå liite. F.eks redigere en fil via terminal er for mye å be om. Så lite skal det til før man rømmer tilbake til XP igjen. Personlig bruker jeg Arch, og jeg føler jeg har lært mye. Jeg kan fikse mye selv og kan mye. Oki, så til poenget mitt. () Jeg syns Ubuntu gjør hele linuxopplevelsen veldig abstrakt, første gang jeg prøvde linux ble hele greien skrinlagt helt til Arch ble pakket på meg av en i klassen. Ubuntu er jeg enig i er lettest, men langt i fra det beste alternative med tanke på de som vil lære! Hvis en bruker rømmer fra et lite problem i Ubuntu så vil nok den personen gjøre akkurat det samme i Arch. Hvis et problem oppstår i Arch (bruker det selv) så gjør du jo akkurat det samme som du ville gjort i Ubuntu. Let i forumet eller en Wiki. Selvfølgelig lærer du mer om Linux av å bruke en litt mer in-depth Linux-distribusjon som Gentoo eller Arch. Men dette passer ikke alle, spesielt de som ikke har vår tid eller tålmodighet. Hvis jeg skulle starte min Linux-erfaring med Arch hadde jeg nok løpt selv. Isteden startet jeg med Mandrake og fortsatte derfra. Men dette betyr vel at jeg er nødt til å forklare hvorfor terminalen er ett så fantastisk verktøy til deltakerne i seminaret Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Compiz/Beryl/glx eller hva man vil kalle det, fanzy skrivebord er noe alle "idioter" sluker heel. Også kan du vel dra fram de få gode spillene som finnes native til linux: Unreal Tournament 2004 Quake noe? Wars ? Doom 3 Penumbra noerartfornoe, en god grøsser. Ja, du får søke de fram. Jeg husker ikke alle. Jaaa, terminalen er helt genial. Det må du få fram. Endret 16. februar 2008 av data_jepp Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Tror Ubuntu er ett veldig bra alternativ her, men ville ikke hatt ett seminar beregnet for gamerene (la dem holde seg til XP) Men lek heller litt med compiz og andre ting som kan fange oppmerksomheten til ungdommen. Da Ubuntu er lett og få tak på, mange på TG som kan det litt fra før, og kan hjelpe til dersom noen vil teste det, så tror jeg absolutt det er beste alternativ. Go for it! =D Jeg har da ikke sagt at seminaret er for gamere, og dem kommer jeg til å be holde seg til XP (Vista er ondskapsfullt). Vil kjøre en benchmark på et native spill som Quake Wars, og en benchmark hvor ting blir kjørt i Wine for å vise frem Wine. Det at jeg har skrevet ovenfor at jeg ville legge hovedvekten på spill i Wine/Cedega/Crossover delen er fordi jeg tror dette er litt mer interessant å vise frem. Men jeg skjønner poenget ditt, og er glad for tilbakemeldingen. Fikk bare inntrykket av at du kanskje har misforstått litt. Lenke til kommentar
pulse Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Ifjor var faktisk Open TTD ett ganske populært spill der oppe. Andre spill: Free civ, Warzone 2100, PlaneShift (Kunne kanskje laget en liten liste/webside med liker og saker til slikt?) Men ja, noen spill funker flott i Ubuntu, å er absolutt verd å nevne Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Tenkte å legge hovedfokus på Quake Wars: Enemy Territory og Unreal Tournament 3(hvis de får rævva ut av gir og lanserer Linux-klienten sin snart). Men jeg kan jo sette sammen en liste av gode spill som finnes til Linux også som en sånn btw greie. Eve Online, Quake IV, Penumbra osv... Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Kjempebra Robin, det skulle vært flere av deg! Jeg vil bare nevne at eyecandy dessverre bør være først på listen. De trenger å se hvordan en linux desktop enkelt kan gjøres mer fancy enn Vista med Aero, Wallpaper, Theme, ikoner og compiz, gi dem full pakke. Killer apps er også en fin ting, kjapp runde på de vanligste KDE applikasjonene bør treffe (f.eks. k3b, k9copy, digikam, ktorrent, amarok, kaffeine, kcron, kontact, ontv/maxemum TV-guide og konqueror). De fleste som kan litt bruker heller ikke Ubuntu.Dette tror jeg er feil. Mange som har peiling bruker ubuntu rett og slett fordi det er greiest. Når det gjelder spill, så er det et trist kapittel. Det burde likevel interessere gamere at en del meget aktuelle spill faktisk benker best i linux. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Høres flott ut! Compiz og bling bling... Gode programmer osv. Noen flere ting jeg burde stille meg inn på? Se litt fremover, hva de neste distribusjonene har å by på? (Ubuntu 8.04, Fedora 9, OpenSUSE 11...) Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 JEg er jo på ingen måte objektiv, så kde4 peker seg klart frem for meg Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Hahaha! -"Ubuntu er så flott, alt dette får du gratis mot at du taper omtrent 70% ytelse i alle spill". Linux har lite å tilby for en hardcore gamer i dag, skal du ha en forelesning om linux ville jeg valgt å snakke om Linux som det er. Ikke som en erstatter. OpenGL spill kjører like godt eller bedre på Linux i forhold til Windows, Quake Wars er et godt eksempel på det. Det blir verre når man må bruke Wine. De fleste som kan litt bruker heller ikke Ubuntu. Det er jeg enig i, man har veldig liten valgfrihet i Ubuntu. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Høres bra ut Du kan be om en stor bunke Ubuntu-CD'ers så du kan dele ut gratis. Nevne en del spill som er støttet kommersielt i Linux og mange frie spill som er laget for både Linux eller Linux og Windows. Eyecandy og Compiz-Fusion er det som trekker til seg mest øyner, så kanskje ikke dumt å ha det først på listen nei Vise hvordan det meste går automatisk? Det at det holder med å bare stikke inn et trådløst kort på siden av en laptop, eller stikke inn en USB til en skriver og alt blir gjort klart til bruk uten at du trenger å gjøre noe. Er det mulighet for å filme det så vi som ikke får dratt kan se hvordan det gikk? Lenke til kommentar
pulse Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 De fleste som kan litt bruker heller ikke Ubuntu. Det er jeg enig i, man har veldig liten valgfrihet i Ubuntu. Kan ikke si jeg støtter denne påstanden. Hva skal man med valgfrihet dersom det man vil er enkelt og fungerer i Ubuntu? Selv om noen -kan- kjøre lastebil, så er det vel mulig dem har en pivatbil og? Uansett så regner jeg vel ikke med at dette seminaret er for folk som er linux guruer, men heller en slags introduksjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå