FCW Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Tenkte å sette opp en filserver for å serve filmer/videoer, bilder, musikk, m.m. Lider litt valgets kvaler i forhold til valg av OS. Har kikket såvidt på MS Home server, Ubuntu (desktop og server) og Solaris 10. Mange vil sikkert anbefale de to sistvevnte, men de virket nokså tunge å sette seg inn i, spesielt siden jeg ikke har noe annen erfaring enn Windows fra før. Og MS skal ha peng for sitt server OS... Leste så litt om FreeNas igår, virket relativt enkelt og intuitivt å sette opp. Tenkte da på en Raid5 løsning... Denne artikkelen var ikke så veldig positiv i forhold til bruk av SATA disker, og heller ikke i forhold til ytelse... Noen som har noen andre erfaringer med FreeNas i en filserver? FC Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Hm... har ikke noe erfaring, men du kan jo sette opp en virtuell maskin og teste ut FreeNAS. Det skal jeg gjøre nå... edit: leste på dinside nå, og det at hastigheten ikke er bedre var jo teit da, men med raid5 er det nok bedre, hvis man får til sata-disker da Får se om jeg gidder å prøve det alikavel edit2: ser man i kommentarene under finner man jo alternativer som NASLite (http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=NasLite&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8) og OpenFiler (www.openfiler.com) Endret 16. februar 2008 av jale Lenke til kommentar
FCW Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Vel...en liten oppdatering. Tok guttungen sin PC og innstallerte FreeNAS på den. Installeringen gikk som smurt. Fikk den i nettverk og satte opp CIFS. Plugget så inn en USB disk, og fikk formattert og mountet den med engang. Har ikke fått testet noe RAID funksjonalitet, men ifølge guiden virker det ganske likefrem og greit. Ble ganske sent igår, så jeg har ikke fiklet og sjekket ut så mye, men overføring av store filer så ut til å gå omtrent like raskt som om jeg overfører mellom mine XP maskiner. (er det noe testeprogram e.l.for dette??) Jeg har ingen erfaring med server OS, men dette virker helt OK i mine øyne. Sålangt virker programmet såre enkelt å sette opp og relativt greit å manøvrere i WebGUI'et. Har dog ikke fått testet SATA disker enda. Hva er så bakdelene med dette programmet?? Kjekt om noen kunne synse eller konkretisere litt om dette. Forøvrig tenkte jeg å kanskje prøve Openfiler en gang før jeg bestemmer meg. FC Lenke til kommentar
tingo Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Tok guttungen sin PC og innstallerte FreeNAS på den. Takk for oppdateringen. Dette hørtes jo bra ut. Jeg har ingen erfaring med server OS, men dette virker helt OK i mine øyne. Sålangt virker programmet såre enkelt å sette opp og relativt greit å manøvrere i WebGUI'et.Har dog ikke fått testet SATA disker enda. Hva er så bakdelene med dette programmet?? Tja, det kan jo hende at FreeNAS ikke har noen ulemper. Uansett, her er noen punkter du bør tenke på: - når du kjører raid, og en disk feiler, hvor enkelt er det da å bytte den ut med en ny disk og komme tilbake i "normal drift" igjen? Kan du bare bytte ut disken og så skjer reoppbygging av raidet automatisk? Eller må du gjøre noe manuelt for å få dette til? - hvordan tar du backup av dataene på FreeNAS-boksen? (Nei, raid er ikke en erstatning for backup) - finnes støtte for utvidelse av raidet (ved å bytte ut med større disker) i FreeNAS, eller må dette gjøres på den gammeldagse manuelle måten? Det er ikke så mange systemer som har slik støtte, så det er ikke sikkert dette har så stor betydning. Forøvrig tenkte jeg å kanskje prøve Openfiler en gang før jeg bestemmer meg. Det er sikkert lurt, da har du noe å sammenligne med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå