Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en til moren min har klikket igjen men med et mystisk problem.

Anbefalte innlegg

Moren min har hat et par problemer med PC-en sin men jeg har hittil greid og fikse alle men i dag var det merkeligste som har skjedd.

Info om problemet:

Berbar pc hp pavilion dv6000.

Moren min hørte på musikk da PC-en hang seg.(et vandelig senario for oss pc brukere)

Så moren min holdte inn av/på kanppen som da fører til at den slår seg av etter 4 sekunder som de fleset vet.

men liksom nå kommer problemet når hun skulle slå på maskinen igjen så blir det en sånn:

"dzzz dzdzdzdzdzdzdz zk dzdzdzdz zk dzdzdzd" lyd og dette fortsetter helt til det kommer opp at bios info og system ting(hvis dere skjønner) og da står det:

Bios: Shadowed

System:shadowed

osv. på alle ting utenom bios version også er det nesten som om PC-en kkortslutter :S

ps: og det med dzzz lyden og greier vi har prøvd uten netverksleding og strømm-ledning og greier bare så dere vet.

(jeg tenkte nemelig kansje på at strømledingen hadde komet borti noe som leder elektrisitet på PC-en men ble samme greiene uten strømmledingen)

For håpe noen vet hvordan man fikser dette :) mvh jegernorsk<

Endret av jegernorsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fortstår ikek hva slags lyd dette skulle være... lyden er som elektrisk summing? ... kanskje du kunne tatt opp lyden for oss eller noe sånt? For, det er ikke en noralt lyd en datamaskin skal kunne lage, ved midnre jeg misforstår hva du sier.

Og, hva er egentlig problemet? at den stopper på POST? (POST = første hvitt-skrift-på-svart-bakgrunn skjermen som kommer opp når du starter maskinen). Komemr det i såfall noen feilmelding? Knaksje du kan skrive ned alt som står på den siden, eller i aller minste de par siste linjene av der det stopper?

-Stigma

Lenke til kommentar

Unskyld hvis jeg var litt u-klar (tidlig på mårran sjø) Men jeg kan prøve og ta opp lyden.

Problemet er at når bios infoen og greier kommer opp (når man starter PC-en) så står det

bios: shadowed

system:shadowed

osv. så det står shadowed på alt :S (utenom på bios version)

også "kortslutter" den på en måte, den slår seg liksom ikke av, den liksom...ja kortslutter ser det ut som.

og den lyden holder på helt til den "kort slutter"

Det blir foresten ingen feil melding fordi windows starter ikke..

Kansje det er hk et som har tatt kvelden >.< får håpe de ikke er det.

ps:skal legge til en fil med en inspilling av lyden hvis jeg får det til.

PS!!: nå har den foresten slutet med den dzz zk lyden og greier men nå lager den en sån veldig lav "dut...dut...dut" lyd og jeg kan dessverre ikke ta opp denne lyden fordi den er så lav..

(btw moren min hørte den ikke men det jorde jeg :S)

Endret av jegernorsk
Lenke til kommentar

Tidlig morgen? Neida, du mener vel veldig veldig sen natt =P

Det er fremdeles noe uklart... mener du å si at alt stopper opp på POST skjermen, og så slår den seg av etter enstund (når den "kortslutter" som du sier)?

bzzz lyden er ukjennt for meg som sagt, men duut-duut lyder lager hovedkrotet når det er noe feil (MEN... da skal det samtidig ikke starte, så jeg forstår ikke helt hvordan de lydene spiller inn heller hmmm).

I mangel på en klar konklusjon kan jeg bare forslå 2 ting - sjekk at det ikke er en vifte på CPUen eller hovedkortet som har stoppet opp eller skraper borti noe (da slikt ofte kan lage alle slags merkelige ulyder), og dersom du ikke finner noe galt der - så prøv å reset BIOS. Det kan ihvertfall ikke ødellege noe, og det kan løse en rekke BIOS-relaterte problemer (hvilket det er mulig det kan være knyttet til, ettersom du ikke kommer lengre enn til POST-skjermen).

For å være helt klar - det står altså ingen feilbeskjed på selve POST-skjermen? hva er de siste 3 linjene som kommer opp før maskinen stopper?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

1.Vell PC-en er emo så man må ha sån super tynne skrujern for og åpne den så kan ikke sjekke den vifte tingen.

2.det med at den "kortslutter" mener jeg at den skrur seg liksom ikke av seg selv på vandelig måte den liksom bare slår seg av >.< så vanskelig og forklare..

3.Nei det kommer ikke opp noen feilmeldinger

4.skal prøve og gjøre en bios restart da.

5. btw nå startet vi den igjen..viftene snurrer og greier men nå lager den den "dzz" lyden igjen men samme det nå kommer det opp "phoenix bios press f10 or f11" (trur det sto det xD) men uansett Nå ser jeg at etter dette samtidig som lyden er mongo så står det:

1024 mb ram.

RAM check passed.

video card:Shadow

Cpu0: 1800mhz O.K

System:Shadow

Bios:Shadow

Bios ver.: (husker ikke men samme det)

Hva betyr shadowed? liksom :S vet liksom at shadow betyr skygge men liksom vist det betyr at noe er ødelagt skulle PC-en jo ikke vist bilde eller noe så hva kan det bety?

6. prøvde og gå in i bios instillingene og greier men da hang hele PC-en seg :S

Endret av jegernorsk
Lenke til kommentar

-------------------

1024 mb ram.

RAM check passed.

video card:Shadow

Cpu0: 1800mhz O.K

System:Shadow

Bios:Shadow

Bios ver.: (husker ikke men samme det)

-------------------

Ingen av disse linjene er unormale. Det er ingenting som tyder på feil her, så dette trenger du ikke tenke på.

Om du ikke klarer å åpne maskinen, så sliter du litt. Da kan du jo ikke gjøre det to viktigste tingene - både sjekke viftene fysisk, samt resette CMOS på hovedkortet. Det er disse to tingene jeg absolutt annbefaler som neste steg, for ellers tror jeg du ikke har så mange muligheter til å rette dette selv. (men du kan jo ta opp lyden om du har mulighet som sagt, just in case det kan hjelpe meg identifisere feilen).

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...