Gå til innhold

Bør man bruke belte ved trening av mark og bøy?

hagfors

Anbefalte innlegg

Jeg bruker personlig å trene både markløft og knebøy uten noen form for spesielt utstyr, men jeg ser at mange sverger til beltet nesten uavhengig av antall reps eller vekt. Løper jeg noen ekstra risiko for skade ved å ikke bruke belte, eller styrker jeg bare støttemuskulaturen min samtidig som jeg løfter slik at jeg kompenserer uansett? Er det noen spesiell belastning (enten xRM eller antall kilo) hvor det begynner å bli uforsvarlig å ikke bruke belte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bruker kun belte ved 1RM.

Opererer stort sett innenfor 5-10RM så da er det vel like greit å la være å bruke belte da. :)

vil si at det kommer litt ann på belastingen du operer med også da... trener du lett mengde treningen hadde jeg droppa beltet definitivt. f.eks jeg når jeg var på dietmar program så brukte jeg beltet fra 6 reps og nedover... for det var såpass tungt

Lenke til kommentar

Jeg bruker heller ikke belte lengre. Når du bruker belte kobles mye av kjernemuskulaturen ut, disse musklene trengs for å gi godt buktrykk og stabilisere ryggen under løftet. De blir dårligere trent om man bruker belte. Jeg er av den tro at om man utfører et løft helt korrekt er sannsynligheten for å skade seg minimal. Tren heller på lettere vekter til teknikken sitter 100% for så å øke på senere. Jeg greier sikkert 20 kg mer i mark med belte enn uten, men føler jeg får trent bedre uten belte.

Lenke til kommentar

Om du skal konkurrere i styrkeløft, så bruker du selvfølgelig belte. Til alle andre formål, så virker belte mot sin hensikt (med mindre du er bodybuilder på HØYT nivå og vet at du har den kjernemuskulaturen du ønsker, men ønsker å utvikle en spesiell muskel).

Lenke til kommentar
Om du skal konkurrere i styrkeløft, så bruker du selvfølgelig belte. Til alle andre formål, så virker belte mot sin hensikt (med mindre du er bodybuilder på HØYT nivå og vet at du har den kjernemuskulaturen du ønsker, men ønsker å utvikle en spesiell muskel).

Det spørs. Det er viktig å stadig bli sterkere dersom man ønsker fremgang med treningen. For å måle dette burde man ta makstester av og til. Til disse testene burde man bruke belte. Samme hvis man skal ha en svintung økt, da tror jeg også det er best å bruke belte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det spørs. Det er viktig å stadig bli sterkere dersom man ønsker fremgang med treningen. For å måle dette burde man ta makstester av og til. Til disse testene burde man bruke belte. Samme hvis man skal ha en svintung økt, da tror jeg også det er best å bruke belte.

Hvorfor makse av å til? Maksløft er penisforlengere. Du kan da fint ha framgang uten å teste maksløftene dine i tide og utide.

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg kun belte da jeg trener dype, tunge knebøy. Ellers bruker jeg aldri belte.

Hva mener du med kun når du trener dype tunge knebøy... ? vil det si at du pleier og trene høye knebøy til vanlig? :dontgetit:

Det vil si at jeg ikke alltid kjører dype knebøy. Pleier å kjøre ned til 90 grader ca. i kneleddet. Kjører jeg dypere enn det er det på med beltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...