Gå til innhold

Nok et dilemma - Utanningsvei

affe90

Anbefalte innlegg

God aften! Mitt navn er Jørgen Pedersen og jeg er en gutt på 17 år. Jeg har følgende utdanning:

Grunnkurs: Service og samferdsel

Vk1 (Går nå): Ikt-servicefag

Dilemma - Hvilke valg har jeg?

Lærling:

Jeg kan bli lærling etter å ha fullført dette året. Da får jeg en slump med penger slik at jeg kan få anskaffet sertfikat og bil. Jeg får fagbrev etter avlagt fagprøve etter læretid.

Almenn påbygg:

Et år med teori og jævelskap. Da oppnår jeg studiekompetanse. Noe som igjen åpner mange dører.

Oppsummering:

Jeg kan ikke få i både pose å sekk, jeg må ta et valg. Jeg er absolutt IKKE teoretisk motivert, så jeg tenker på å bli lærling. Få noe igjen for de to årene, få et grunnlag.

Hva er mulighetene for å ta påbyggningsår etter læretid og fagbrev?

Er det sykt hardt og sterkt gjort å ta studiekompetanse som privatis under læretid, med 6 fag fordelt på 2 år?

Jeg har et lite ønske om høyskole en gang i tiden.

Noen som har noen råd eller tips om hva som er bra/ikke bra. Synes det sykt at forvirra drittunger som meg må velge veien for hvor de vil gå i livet så tidlig.

Forresten: Beklager om dette ble en rotete tråd. Føler selv det ble det, men sitter på atl for mange spørsmål.

Mhv Jørgen Pedersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er mulighetene for å ta påbyggningsår etter læretid og fagbrev?

Fullt mulig. Flere skoler har en linje som heter "4år/20 timers allmenn påbygging" hvor alle som har fagbrev kan søke.

På 20 timerskurset så slipper du valgfag og gym.

Låter utrolig bra! Der er jo et spørsmål besvart. Ønsker gjerne flere kommentarer, tips og svar generelt.

Men du, vet du om denne ordningen har et navn? Slik at jeg kan undersøke nærmere med karriæreveileder osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...