Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scooter dør i motbakke


Datasmurf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 2003 Suzuki AY50WR som det siste året stort sett har stått på stedet hvil i garasjen / vært inn og ut av verksted flere ganger.

Den har nemlig et sært problem.

Den dør i motbakke. Uansett om det er en slakk bakke eller bratt.

 

Vi (en mekaniker-kompis og meg) testa dette ved at han holdt scooteren sånn at den sto på bakhjulet og imiterte bakkekjøring oppover, og det var ca ikke liv å få i den, men med en gang vi satte den i vanlig stilling igjen, var den villig som vanlig.

Tok vi den sånn at den sto på forhjulet og imiterte bakkekjøring nedover, gikk den også som vanlig, om mulig, bedre.

 

Hva kan være feil?

De har ikke funnet noe på verkstedet, og tror de fleste delene er bytta ut nå.

Den har kosta meg mer i reparasjoner enn hva den kosta ny :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt original.

For mye snut i hjemområdet (samt gretne, gamle mennesker som pusser snuten på deg fordi du lar 12åringen kjøre på sin egen tråmoped - uten hjelm, huff og huff - rundt og rundt i gården, og som truer med det når jeg kjører og henter posten uten hjelm) til at jeg har tatt sjansen.

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg 2 ting som kan forårsake problemet:

 

- Vannperler/skitt i forgasseren, flottør som henger seg og ikke vil åpne når motoren får vinkling oppover. Løsning: Rens forgasseren skikkelig og ha i en liten dæsj kondensfjerner (fås kjøpt på alle bensinstasjoner) oppi tanken.

- Slitte ruller, vet du hva en rulle er? Det er noen små runde dingser som presser variatoren utover slik at den fungerer. Når disse blir slitt kan de bli firkanta og da mister de endel av effekten sin. Løsning: kjøp nye ruller og sett inn.

 

Tror det er nr 1 som er feilen, siden nr 2 ikke skal bli påvirket av om den står i oppoverbakke eller ikke.

Lenke til kommentar
- Vannperler/skitt i forgasseren, flottør som henger seg og ikke vil åpne når motoren får vinkling oppover. Løsning: Rens forgasseren skikkelig og ha i en liten dæsj kondensfjerner (fås kjøpt på alle bensinstasjoner) oppi tanken.

 

Vannperler kan det ikke være, da hadde problemet vert der hele tiden, og ALDRI eksprementer med kondensfjerner på moped, du kan ende opp med en moped som ikke starter i det hele tatt

Lenke til kommentar
... for om den er trimma, kan det være ... (?)

 

Hadde den vert trimma, kunne mopeden hatt for liten motstand i eksosanlegget. Men siden den ikke er trimma har den sikkert for mye motstand i eksosanlegget, og da samler alt eksosen seg opp og kveler mopeden, hadde samme problemet når jeg hadde moped, løsning er enten og bare borre litt i blombene, slik at du ikke blir tatt av purken, når du borrer vil du nemlig ikke får noe stor forskjel i fra vanlig fart, men det kan være du slipper ut mer eksos

 

Andre løsningen er rett og slett trim og politiknapp

Lenke til kommentar
- Vannperler/skitt i forgasseren, flottør som henger seg og ikke vil åpne når motoren får vinkling oppover. Løsning: Rens forgasseren skikkelig og ha i en liten dæsj kondensfjerner (fås kjøpt på alle bensinstasjoner) oppi tanken.

 

Vannperler kan det ikke være, da hadde problemet vert der hele tiden, og ALDRI eksprementer med kondensfjerner på moped, du kan ende opp med en moped som ikke starter i det hele tatt

 

 

HÆ? Tror du blander startgass og kondensfjerner her. Kondensfjerner binder vannet slik at det "blander seg" i bensinen slik at det ikke blir liggende å tette bunnkaret i forgasseren. Vannet blir altså med ut i eksosen.

 

Startgass derimot brenner vekk oljebelegget på sylinderveggene, og det igjenn fører til stor slitasje eller tilogmed sjærings.

 

Jo det kan være vannperler, illustrert her:

post-75988-1203165686_thumb.jpg

 

Edit:

- Rød: Bensin

- Blå: Vann

- Gul: Dyse

- Grønn: Bensinslangenippel

- Svart: "vegger" og ett forsøk på å tegne en flotør.

Endret av storken
Lenke til kommentar
... for om den er trimma, kan det være ... (?)

 

Hadde den vert trimma, kunne mopeden hatt for liten motstand i eksosanlegget. Men siden den ikke er trimma har den sikkert for mye motstand i eksosanlegget, og da samler alt eksosen seg opp og kveler mopeden, hadde samme problemet når jeg hadde moped, løsning er enten og bare borre litt i blombene, slik at du ikke blir tatt av purken, når du borrer vil du nemlig ikke får noe stor forskjel i fra vanlig fart, men det kan være du slipper ut mer eksos

 

Andre løsningen er rett og slett trim og politiknapp

 

For det første: Tar du ut plomberingene i originalanlegget får mopeden mindre motstand i eksosen samt at, resonanskammeret begynner å fungere skikkelig.

For det andre: Om du tar ut plombene i en moped merker du en betydelig økning i fart, alt fra 25 - 100% økning.

For det tredje: Du kan ikke kjøre med politiknapp på i lengre tid, en politiknapp (som det populert heter, er egentlig en motstand) jorder noe av spenninga. Hvis den er på i lengre tid (> 10 min) går coilen varm og ødelegges (svis).

Endret av storken
Lenke til kommentar
... for om den er trimma, kan det være ... (?)

 

Hadde den vert trimma, kunne mopeden hatt for liten motstand i eksosanlegget. Men siden den ikke er trimma har den sikkert for mye motstand i eksosanlegget, og da samler alt eksosen seg opp og kveler mopeden, hadde samme problemet når jeg hadde moped, løsning er enten og bare borre litt i blombene, slik at du ikke blir tatt av purken, når du borrer vil du nemlig ikke får noe stor forskjel i fra vanlig fart, men det kan være du slipper ut mer eksos

 

Andre løsningen er rett og slett trim og politiknapp

kan jo også rengjøre potta med et sterkt middel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...