Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Støy i kabel slik at det flimrer på TV skjerm

Anbefalte innlegg

Historie:

Jeg hadde et skjermkort, plutselig en dag flimret det masse på TV skjermen om jeg satte TV'en opp mot PC-en. Byttet skjerkort og problemet er der enda. Så fiklet jeg rundt på TV'en og fant noe i menyen som het "Støyreduksjon", satte det på MAX og det ble mindre flimmer, skrudde det av og det ble masse. Derfor rimelig sikker på at det er støy igjennom kabelen fra PC-en det er snakk om... men siden jeg da har byttet skjerkortet så sier jo logikken at feilen ligger et annet sted?

Jeg kan ingenting som den type støy, så jeg kunne godt trengt litt hjelp.

Hva i PC-en er det som kan produsere slik støy og hvordan redusere/fjerne det?

Eventuelle spesifikasjoner på PC-en kan dere se i signaturen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En PC er faktisk en krafig radiostøy-generator. All elektronikk med høye klokkefrekvenser vil generere radiostøy.

Det er flere metoder for å skjerme støy, det viktigste er at kabinettet er av metall og at det er tett. Kabinett i pleksiglass, eller med vinduer, vil stråle vesentlig mer.

Lenke til kommentar

kabinettet er av alu... hva mener du med tett?

og det var jo ikke sånn før, det har jo oppstått, så noe må jo ha forandret seg..

Eneste jeg kan tenkte meg som jeg gjorde forandringer på før det oppsto (en liten stund før) var at jeg puttet inn annet og mer minne

Lenke til kommentar

Virker ikke som noen teknisk begrunnet teori, nei.

En ting som brukes for å fjerne støy er ferittkjerner rundt kablene. Du vil se at alle skjermer har en eller to slike 'klumper' nær enden, det er innstøpte ferrittkjerner. Det finnes løse slike, kunne vært en ide å prøve på S-Video kabelen.

Prøv ellers å trekke ut antennekabel på TV. Kan være jordsløyfe til kabel-TV anlegget. I så fall vil et galvanisk skille hjelpe.

Lenke til kommentar

Oj... dro ut antennekabelen fra vegg støpselet, da forsvant det... så bra. Men det etterlater meg 2 spørsmål..

1. Hva er det som forårsaker det, og hvordan kan det evnt. fikses (ser du sier jeg kan kjøpe galvanisk skille også)

2. Hvorfor har dette ingen effekt på den bærbare PC-en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...