Gjest Guest_Stella_* Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hei. Lurte på om det er noen som har litt erfaring med Marevan her? Startet opp med det for en uke siden, på grunn av en blodpropp i lungen. Må gå på det i minst et halvt år. Da lurer jeg på om hvordan det er med alkohol og Marevan. Det er så mye forskjellig informasjon om dette. Legene sier bare at jeg skal være forsiktig med det. Men hva menes det? Er det greit å ta drikke et par helger i mnd? Da tenker jeg ikke på et par glass vin, mer som et par six-packer. Drikke seg full med andre ord. Og er det farligere å drikke sprit? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Hei. Det du tar er Wafarin, en sterk antikoagulantsmiddel. Antikuagulanten er en antikoagulasjonsfaktor-stopper. Dvs den stopper produksjonen av viktige koagulasjonsproteiner fra leveren. Ditt dose av Marevan, er justert, der "akkurat" nok koagulantfaktor blir produsert fra leveren. Derfor, er svært viktig for deg, å minimalisere andre påkjenninger/byrder for leveren. Et glass vin (Da mener jeg RØDVIN) om dagen, er ok, etter min mening. Men en fylla tur, er absolutt forbudt! vaio Endret 15. februar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Gjest Guest_Stella_* Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Har ikke leverskader. Legene tror jeg fikk blodpropp på grunn av røyking og p-piller. Men har slutta helt med begge nå. Ett glass vin? Damn, har en russetid som er rett rundt hjørne jo Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Ett glass vin? Damn, har en russetid som er rett rundt hjørne jo Det som kan skjer med deg, er at du blør ihjel. Livet eller russetiden. Valget er ditt. vaio Endret 15. februar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
kash Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Nå tror jeg ikke at alkohol metabolisering på en frisk lever vil påvirke INR verdiene dine. Så slik sett er det nok ikke noe problem å drikke seg full. Det du skal tenke seriøst på er at dersom du drikker deg full, og f.eks faller og slår hodet ditt er muligheten for en dødelig/ invalidiserende hjerneblødning ganske stor. Så derfor skal du være meget forsiktig med rusmidler! Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Uansett, dette er noe du burde ta opp med fastlegen din og ikke her på forumet. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Stella_* Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Nå tror jeg ikke at alkohol metabolisering på en frisk lever vil påvirke INR verdiene dine. Så slik sett er det nok ikke noe problem å drikke seg full. Det du skal tenke seriøst på er at dersom du drikker deg full, og f.eks faller og slår hodet ditt er muligheten for en dødelig/ invalidiserende hjerneblødning ganske stor. Så derfor skal du være meget forsiktig med rusmidler! Takk! Det var egentlig det jeg lurte på. Om alkoholen har veldig stor innvirkning på INR'en. Er veldig klar over at jeg må passe meg for hjerneblødning. Men INR-verdiene mine ligger på mellom 2 og 3, og jeg leste at verdier på mellom 4,5-6 gir liten blødningsfare. Dermed kan det ikke være så stor blødningsfare når de som oftes ligger på 2.5.. Men selfølgelig, jeg har ingen planer om å falle og slå meg alikevell Og ja, jeg har allerede tatt det opp med forskjellige leger, men de sier forskjellig alle sammen. En lege mente til og med at jeg bare kunne drikke alkohol som før. Mens andre har sagt at jeg ikke kan drikke noen ting. Uten å forklare hvorfor. Men skal ta det opp igjen med fastlegen Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Og ja, jeg har allerede tatt det opp med forskjellige leger, men de sier forskjellig alle sammen. En lege mente til og med at jeg bare kunne drikke alkohol som før. Mens andre har sagt at jeg ikke kan drikke noen ting. Uten å forklare hvorfor. Men skal ta det opp igjen med fastlegen Han legen som mente at du kunne drikke fritt og vilt er en tulling. Her er noe lesestoff: http://www.guch.org.uk/experiences/dietandwarfarin "Forskningen viser at alkohol fungere også som en mildt antikoagulant. " Lenke til kommentar
kash Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Nå tror jeg ikke at alkohol metabolisering på en frisk lever vil påvirke INR verdiene dine. Så slik sett er det nok ikke noe problem å drikke seg full. Det du skal tenke seriøst på er at dersom du drikker deg full, og f.eks faller og slår hodet ditt er muligheten for en dødelig/ invalidiserende hjerneblødning ganske stor. Så derfor skal du være meget forsiktig med rusmidler! Takk! Det var egentlig det jeg lurte på. Om alkoholen har veldig stor innvirkning på INR'en. Er veldig klar over at jeg må passe meg for hjerneblødning. Men INR-verdiene mine ligger på mellom 2 og 3, og jeg leste at verdier på mellom 4,5-6 gir liten blødningsfare. Dermed kan det ikke være så stor blødningsfare når de som oftes ligger på 2.5.. Men selfølgelig, jeg har ingen planer om å falle og slå meg alikevell Og ja, jeg har allerede tatt det opp med forskjellige leger, men de sier forskjellig alle sammen. En lege mente til og med at jeg bare kunne drikke alkohol som før. Mens andre har sagt at jeg ikke kan drikke noen ting. Uten å forklare hvorfor. Men skal ta det opp igjen med fastlegen Takk for hjelpen Bare for å presiser: Din INR verdi ligger i det man kaller terapeutisk område dvs 2-3. Normalverdien for mennesker som ikke bruker warfarin er 1,0. 4,5-6 er en meget høy verdi, og forbundet med økt blødningsfare. Jeg synes du skal ha en samtale med din fastlege, som kan forklare deg hvilken risiko du løper ved å drikke alkohol. Dersom du har russetiden din foran deg, antar jeg at du ikke har all verden erfaring med alkohol. Du skal derfor være meget forsiktig. Jeg har selv tatt imot en pasient som brukte warfarin, drakk seg full, falt og slo hodet mot en bordkant, og faktisk døde av en stor hjerneblødning. Så det er utrolig viktig at du kjenner til hvilken risiko du tar når du drikker deg full. Uansett, lykke til. Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Og ja, jeg har allerede tatt det opp med forskjellige leger, men de sier forskjellig alle sammen. En lege mente til og med at jeg bare kunne drikke alkohol som før. Mens andre har sagt at jeg ikke kan drikke noen ting. Uten å forklare hvorfor. Men skal ta det opp igjen med fastlegen Han legen som mente at du kunne drikke fritt og vilt er en tulling. Her er noe lesestoff: http://www.guch.org.uk/experiences/dietandwarfarin "Forskningen viser at alkohol fungere også som en mildt antikoagulant. " Og om alkohol er antikoagulant og trådstarter sliter med for tykt blod bør det jo være null fare å drikke alkohol? Lenke til kommentar
Gjest Guest_Bea_* Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hei! Jeg startet med Marevan for ca ca 2 uker siden etter at jeg fikk blodpropp i hodet. Lege sa at jeg skulle bare fortsette som før, men da har jeg ikke forhørt meg noe om alkohol! Uansett.. skal stå på behandlingen i minimum 6 mndr, kanskje livet ut.. Kommer ann på grunnen til proppen! Ble mor for 4 uker siden, så rekner med at dette er grunnen- men venter fortsatt på svar på prøvene. Dersom det er annet enn fødselen som er grunnen må jeg antekeligvis fortsette behandlingen.. Det jeg lurer på er rett og slett om det virkelig er livsfarlig med en fyllatur? Ikke sånn veldig ofte, men sånn innimellom?? Er 20 år og har gått gravid i 9 mdnr, og har dermed ikke rørt alkohol på en stund.. Er veldig sugen på å gå ut bursdagen min som er helt i slutten i november.. er dette en fyting? Hvor stor forskjell gjør alkoholen?? Er rett og slett veldig fortvilet.. Trenger en tur ut! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hei. Du har blitt mamma, tar vare på barnet ditt og ikke alkoholsuget. Vaio Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hei!Jeg startet med Marevan for ca ca 2 uker siden etter at jeg fikk blodpropp i hodet. Lege sa at jeg skulle bare fortsette som før, men da har jeg ikke forhørt meg noe om alkohol! Uansett.. skal stå på behandlingen i minimum 6 mndr, kanskje livet ut.. Kommer ann på grunnen til proppen! Ble mor for 4 uker siden, så rekner med at dette er grunnen- men venter fortsatt på svar på prøvene. Dersom det er annet enn fødselen som er grunnen må jeg antekeligvis fortsette behandlingen.. Det jeg lurer på er rett og slett om det virkelig er livsfarlig med en fyllatur? Ikke sånn veldig ofte, men sånn innimellom?? Er 20 år og har gått gravid i 9 mdnr, og har dermed ikke rørt alkohol på en stund.. Er veldig sugen på å gå ut bursdagen min som er helt i slutten i november.. er dette en fyting? Hvor stor forskjell gjør alkoholen?? Er rett og slett veldig fortvilet.. Trenger en tur ut! Tror det enkleste er å rådføre deg med legen om dette, da svar i forumer ofte begrunnes med synsing og legen din kjenner din situasjon mye bedre enn tilfeldige personer på nett. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 I et slik "dilemma" trenger man å rådføre med fornuften. Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hei!Jeg startet med Marevan for ca ca 2 uker siden etter at jeg fikk blodpropp i hodet. Lege sa at jeg skulle bare fortsette som før, men da har jeg ikke forhørt meg noe om alkohol! Uansett.. skal stå på behandlingen i minimum 6 mndr, kanskje livet ut.. Kommer ann på grunnen til proppen! Ble mor for 4 uker siden, så rekner med at dette er grunnen- men venter fortsatt på svar på prøvene. Dersom det er annet enn fødselen som er grunnen må jeg antekeligvis fortsette behandlingen.. Det jeg lurer på er rett og slett om det virkelig er livsfarlig med en fyllatur? Ikke sånn veldig ofte, men sånn innimellom?? Er 20 år og har gått gravid i 9 mdnr, og har dermed ikke rørt alkohol på en stund.. Er veldig sugen på å gå ut bursdagen min som er helt i slutten i november.. er dette en fyting? Hvor stor forskjell gjør alkoholen?? Er rett og slett veldig fortvilet.. Trenger en tur ut! Tror det enkleste er å rådføre deg med legen om dette, da svar i forumer ofte begrunnes med synsing og legen din kjenner din situasjon mye bedre enn tilfeldige personer på nett. Støtter dette fornuftige innlegget! Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) I et slik "dilemma" trenger man å rådføre med fornuften. I denne sammenhengen har jeg saken med dyktighetssyndromet i bakhodet: "Kvinnene som rammes av syndromet, sier de elsker å jobbe. Noen jobber 50 til 80 timer i uken. I tillegg har de ofte hovedansvaret hjemme. De streber etter perfeksjonisme på begge arenaer. Konsekvensene er ofte stressrelaterte sykdommer, depresjoner og langtidssykemeldinger." Kvinner jobber seg syke Nå aner jeg ikke hvordan situasjonen til Guest_Bea_* er, men ut i fra de få tegnene hun har gitt ser det ut som at hun kan trenge en helgs avlastning for å lade opp batteriene igjen. Derfor mener jeg at det beste her er å ta en prat med legen om hva som kan gjøres med situasjonen, da fornuften har brent ut kvinner i lang tid nettopp på grunn av at de har et inderlig ønske om å være best på alle fronter de har ansvar. Dette er i alle fall min synsing på punktet uten å kjenne situasjonen til hverken trådstarter eller Guest_Bea_* . Endret 5. oktober 2009 av Ducktoy Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Støtter dette fornuftige innlegget! Jeg ønsker ikke å starte opp en diskusjon her, men hva tror du responsen blir? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Nå aner jeg ikke hvordan situasjonen til Guest_Bea_* er, men ut i fra de få tegnene hun har gitt ser det ut som at hun kan trenge en helgs avlastning for å lade opp batteriene igjen. Avlastning? Lader opp batteriet? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Vaio har helt rett, stort inntak av alkohol sammen med bruk av blodfortynnende og særlig Marevan er farlig. Om INR nivået ditt stiger over 7-8 (noe som er meget høyt), vil det i verste fall kunne oppstå store interneblødninger, du kan i verste fall omkomme av hjerneblødning, sjokk ol. Dette er ikke noe å spøke med eller "drite i". "Det er en forutsetning at pasienten har evne til å overholde den forskrevne dosering nøyaktig. Pasienter med rusmisbruk som alkoholisme eller demente pasienter kan ha vanskeligheter med å gjennomføre behandlingen." Les mer. Utvis forsiktighet! Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Støtter dette fornuftige innlegget! Jeg ønsker ikke å starte opp en diskusjon her, men hva tror du responsen blir? Hva jeg tror legen sier? Jeg håper og tror i de fleste tilfeller at man vil få et svar tilpasset den enkelte pasient: For noen betyr en "fyllatur" flatfyll med 2,5 i promille gjennom flere dager. For andre betyr det to glass vin en lørdagskveld annenhver måned. Hvis flatfyll ikke er til å unngå, vil man ved å spørre legen sin ha mulighet til hyppigere kontroll av INR, og dermed redusere risikoen. Alkoholikere bør imidlertid ikke få marevan, men det er ikke nødvendigvis pga alkoholen i seg selv, men fordi de kan ha en tendens til å ikke møte til kontroller, ikke ta medisiner som anbefalt og ikke forteller legen hvor mye de drikker. Mvh Jultomten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå