hi2u Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Heia, kjøper ny PC om et par uker for å erstatte min gode gamle Dell P4 3Ghz. Dette blir min første bygge-pc, dog jeg har nok erfaring med pc generelt til at det ikke skulle være noe problem. Det er vel sikkert godt mulig å kjøpe seg en bra pc for 10-15k, men jeg håper å få tak i noe som faktisk kan oppgraderes og ikke må byttes helt ut om en liten stund. Satser også på å kunne overklokke den i alle fall en del. Jeg går derfor for DDR3 og X48 chipsettet til Intel for hovedkortet( Asus P5E3 Premium ). Siden hverken dette eller noen av de andre DD3 hovedkortene jeg fant støttet SLI, tenker jeg at jeg går for ATIs 3870X2 som alene er bare litt tregere enn 2x8800 i SLI ifølge tester jeg har lest. Ellers har jeg planlagt å ha 2xRaptor 150gb i Raid0 som windows og spill-disk og en 750GB Caviar som lagringsplass for film, musikk, isoer, osv. CPU blir selvsagt QX9650, som jeg hadde håpet å kunne overklokke til 4ghz ved hjelp av vannkjøling. Ang. RAM tenkte jeg skulle gå for 4GB Corsair 1333 DDR3, muligens også overklokke denne til 1600. Hele oppsettet kan finnes hos komplett: Link Ting jeg er usikker på: Vannkjøling - La inn en Thermaltake BigWater i handlelisten, men har ingen som helst erfaring med vannkjøling, så hva som helst råd er til hjelp her. Fant forøvrig ingen vannkjølingsystemer på komplett som støtter 3870X2 skjermkortet. På den annen side så er ikke skjermkortet *så* viktig for meg å få overklokket. Lydkort - Har lagt til ett SB Audigy i handlelisten, dog har vurdert Xfi Gamer kortet. Er det verdt de ekstra hundrelappene? Kasse/PSU - Her valgte jeg Cooler Master Cosmos Silver m/850w PSU, altså innebygd PSU. Etter hva jeg har lest så er 850w sannsynligvis mer enn nok til det jeg trenger den for. Bra ventilert, ser flott ut, stort, og lydisolert er alltid ett pluss. Den er dog kanskje en tanke dyr, så jeg kunne muligens vurdert annen kasse/PSU. På den annen side så er det jo, forhåpentligvis, noe som holder i flere år. Kom gjerne med kommentarer om de andre tingene også, som fks. RAM( RAM Heatsink greiene noe nytte? ), hovedkort, osv. Skal dog ikke ha noe skjerm eller annet i denne omgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå