Gå til innhold

Ulyder og hikking i 3 mnd gammel disk: "Disketten er ikke formatert"

Anbefalte innlegg

Beskjeden jeg får opp er:"Disketten i stasjon E er ikke formatert, vil du formatere nå"

Disken "hikker" tror jeg... Lager samme gjentatte lyd..

Denne disken fungerte senest i går, men ikke etter en restart som skjedde pga en virusoppdatering. Jeg har masse på disken, den er ikke ny. Har søkt en del på forumer etter løsninger, men alle løsninger er alt for kompliserte til at jeg skjønner hvordan det skal gjøres og tar ikke sjanse på å gjøre noe skade... Har dog funnet programmet "handy recovery" og tror nok jeg skal redde det jeg trenger der.

Det som irriterer meg er dog at jeg ikke byttet disk for så lenge siden. Denne er bare 3 måneder gammel..

- Er det en "enkel" måte jeg kan løse problemet på?

- Vil en ekstern disk vare lenge hvis jeg har den avslått hele tiden (kun har ting der) og kjører alle programmer og filer jeg bruker ofte fra c:/? Jeg har lenge kjørt det meste fra den eksterne disken..

Endret av Skagen
Utbedret emnetittelen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med dette er en sata disk?

har opplevet lignende tilfeller selv.. men da har det som regel vært gått greit med følgende,,

-Slå av maskin, og kopple fra disken.. dvs trekk ut strømkabel!

-Slå på maskin igjen.

-Slå den av, for så å kopple den inn igjen, dvs kopple inn strømkabel!

Ikke spør hvorfor det er slik, men det har fungert for meg.. om det er hovedkortet som "tøyser" eller om det er os vet jeg ikke!!

Jeg har opplevet dette når jeg reinstalert xp.. så er plutselig alle mine sata disker tomme.. og xp vil mer enn gjerne formatere dem..

Du bør også prøve å avinstalere sata drivere og legge dem inn igjen..

hmm lykke til !

Endret av okasin
Lenke til kommentar
Regner med dette er en sata disk?

har opplevet lignende tilfeller selv.. men da har det som regel vært gått greit med følgende,,

-Slå av maskin, og kopple fra disken.. dvs trekk ut strømkabel!

-Slå på maskin igjen.

-Slå den av, for så å kopple den inn igjen, dvs kopple inn strømkabel!

Ikke spør hvorfor det er slik, men det har fungert for meg.. om det er hovedkortet som "tøyser" eller om det er os vet jeg ikke!!

Jeg har opplevet dette når jeg reinstalert xp.. så er plutselig alle mine sata disker tomme.. og xp vil mer enn gjerne formatere dem..

Du bør også prøve å avinstalere sata drivere og legge dem inn igjen..

hmm lykke til !

Hvordan vet jeg om det er en sata disk? Merket er hvertfall Lacie..

Er ikke helt sikker på hva du menter her. Er det slik?

1. Slå av maskin

2. Koble fra disken og koble fra strøm til disken

3. Slå på maskin igjen.

4. Slå maskinen av igjen.

5. Koble til disken og strømmen igjen og så skru maskinen på igjen?

Eller mente du

1. Slå av maskin

2. Koble fra disken og koble fra strøm til disken

3. Slå på maskin igjen.

4. Koble til disken og strømmen igjen og så skru maskinen på igjen?

Jeg tenkte også på om det var mulig å installere noen drivere på nytt.. Hvordan gjør jeg dette? Kan jeg bare "fjerne" de et sted og så når jeg kobler til disken vil driverne automatisk bli installert på nytt?

Lenke til kommentar

Sata disker har en liten flat kabel i forhold til ata disker, som har en stor bred kabel.. se bilder her: http://www.tomshardware.com/forum/239637-32-sata-tell

men før du går videre, kan du også kanskje også forteller hva slags operativ system du har? XP eller vista?

Med nyere XP så pleier ikke dette å være noe problem, da ligger nemmelig sata driverene i operativ systemet (gjelder selvfølgelig vista også).. men eldre xp versjoner hadde ikke suport for sata disker, så de måtte legges inn manuelt via en disketstasjon :(

Og på spørsmålet ditt om hvilke rekkefølge det skulle gjøres i, var det den først nevnte :)

Lenke til kommentar

Du bør endre emnetittelen da du fakisk ikke skal åpne hardisken, men sliter med å få tilgang til den.

Edit: Ser den er endret nå

Er det en ekstern disk med USB tilkopling? (Umulig for oss som leser tråden (førsteinnlegget) å vite det) :roll:

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

Det er en ekstern disk som er koblet til via USB.

Når du snakker om ATA og SATA kabel.. Er det en kabel som er inni selve disken? Kabelen til disken min (den som går i USBen) ser i hvertfall ikke slik ut.

Jeg har Vista nå. La om til dette for ca 3 uker siden. Har aldri hatt et lignende problem med XP. Men disken fungerte da noen uker før jeg fikk problemer også etter jeg la om til Vista. Også etter restarter.

Ang metoden:

Jeg skrudde av dataen. Koblet så fra disken og strøm til den. Slo på dataen igjen og koblet til disken. Har samme problem... Jeg slet litt med å forstå hvorfor jeg skulle skru på dataen etter jeg koblet fra disken, for å så bare skru dataen av igjen for å så skru den på igjen? OG så koble til disk?

Lenke til kommentar

eh.. hmm det er en ekstern disk ja.. hmm da kan du glemme metoden jeg nevnte,, sorry.. men spørsmålene dine ble litt uklare,, men ser du har endret emne tittel o.l. ser du skriver nå at den "hikker" også.. så den er nok dratt til de evige diskmarkeder.. kontakt Ibas norge for hjelp, men det koster noen tusen å få hentet ut data`ne..

PS: neste gang prøv å skriv litt mer nøyaktig hva problemet er:

- OS

- ulyder

- feilmeldinger

- osv osv..

Endret av okasin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...