lobfredd Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hva skjer om jeg setter den på for mye i bios? Er det bare og restette bios med jumperen da eller? Er det riske? (Sorry at jeg spør noobete men kan ikke OC Minne!) Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Så lenge du ikke øker spenninga på minnebrikkene for mye, er det ingen reell fare for å skade brikkene. Det du kan risikere er å ødelegge filer, dersom minnet ikke er stabilt på den nye hastigheten. Det forhindrer du ved å teste med MemTest 86+ før du booter til Windows eller hva du nå har av OS. Uansett bør du gå sakte frem. Øk frekvensen litt av gangen. F.eks. hvis brikkene er stabile på DDR2-800, kan du prøve å øke til ca. 840, og så kjøre memtest. Hvis de ikke er stabile, kan du gå tilbake til ca. 820, altså en mellomting av de to frekvensene. Egentlig kan du godt hoppe til test #5 og hvis den går greit kan du øke litt. Når du er fornøyd/har nådd max., bør du kjøre grundigere test, for å sjekke at pc virkelig er stabil. I tillegg til MemTest kan du kjøre OCCT/Orthos i Windows. Jeg pleier se på hvordan brikkene gjør det på test #5. Får jeg f.eks. 2 feil på 2 runs, kan det være nok å gå ned ca. 10-15 MHz for å få brikkene 100% stabile. Men det varierer litt. På mange nye hovedkort, trenger du bare slå av pc, og slå den på igjen, dersom pc nekter å starte med de nye innstillingene. Fungerer ikke det, kan du bli nødt til å slå av og flytte på clear-RTC/cmos-jumper, som du nevner. Du bør sjekke litt overklokkingsguider, hvis du ikke vet helt hva du driver med. Dessuten kan du godt oppgi hvilke minnebrikker du har og hovedkort. Så ser vi hvilke muligheter du har for overklokking. Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Så lenge du ikke øker spenninga på minnebrikkene for mye, er det ingen reell fare for å skade brikkene.Det du kan risikere er å ødelegge filer, dersom minnet ikke er stabilt på den nye hastigheten. Det forhindrer du ved å teste med MemTest 86+ før du booter til Windows eller hva du nå har av OS. Uansett bør du gå sakte frem. Øk frekvensen litt av gangen. F.eks. hvis brikkene er stabile på DDR2-800, kan du prøve å øke til ca. 840, og så kjøre memtest. Hvis de ikke er stabile, kan du gå tilbake til ca. 820, altså en mellomting av de to frekvensene. Egentlig kan du godt hoppe til test #5 og hvis den går greit kan du øke litt. Når du er fornøyd/har nådd max., bør du kjøre grundigere test, for å sjekke at pc virkelig er stabil. I tillegg til MemTest kan du kjøre OCCT/Orthos i Windows. Jeg pleier se på hvordan brikkene gjør det på test #5. Får jeg f.eks. 2 feil på 2 runs, kan det være nok å gå ned ca. 10-15 MHz for å få brikkene 100% stabile. Men det varierer litt. På mange nye hovedkort, trenger du bare slå av pc, og slå den på igjen, dersom pc nekter å starte med de nye innstillingene. Fungerer ikke det, kan du bli nødt til å slå av og flytte på clear-RTC/cmos-jumper, som du nevner. Du bør sjekke litt overklokkingsguider, hvis du ikke vet helt hva du driver med. Dessuten kan du godt oppgi hvilke minnebrikker du har og hovedkort. Så ser vi hvilke muligheter du har for overklokking. Jar har to forskjellige brikker! Det er veldig liten MHZ på de azz. Lissom kan de bli for varme eller noe? Har American (ett eller annet fra 05) og Hk ECS 945p-a v2 Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Brikkene kan utvikle for mye varme og få betydelig redusert levetid, men det skjer ikke med mindre du bruker for høy spenning. Varmen i seg selv er ikke problemet. Normalt skal brikkene fungere helt fint opptil ca 85 C, med mindre de er "overvoltet". Når du bruker høyere spenning enn brikkene er beregnet for, vil levetiden reduseres. Dette skyldes et fenomen som kalle elektromigrasjon, som jeg ikke skal gå nærmere inn på. Men det er rett og slett slitasje. Nå utsettes også brikkene for elektromigrasjon, ved standard spenning, men det er ubetydelig. For å begrense denne effekten bør brikkene kjøles ned. Du kan også oppnå høyere stabile frekvenser ved å senke temp. Bruker du < 2V på DDR2 er du i alle fall rimelig trygg. Alt over 2,1V bør du ha aktiv kjøling, i form av f.eks. vifter. Ihvertfall for 24/7. Jeg vil anta at begge brikkene dine klarer 333/666, på 5-5-5-15. Det er snakk om to forskjellige brikker, både mhp. timing og kapasitet. Jeg kan ikke si noe sikkert om hva de tåler av spenning. Da må jeg nesten ha mer informasjon. Vær forsiktig med spenning, ellers er det bare å prøve seg frem. Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg skjønner ikke åssen det gjøres i min BIOS. Jeg går på Chipset setting og Velger DRAM frekvens men det skjer jo ingen ting samma Hva Jeg setter den på! Selv om Jeg setter den på 667 Mhz blir det ikke merket noe i cpu-z! Noe jeg gjør galt? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Advanced Chipset Settings DRAM Frequency kan ikke stå på Auto. Configure DRAM Timings by SPD må disables. Du har forskjellige timings på brikkene uansett, så da blir rekkefølgen avgjørende. Sett 5-5-5-15 foreløpig for å klare høye frekvenser. Håper det hjelper deg litt på vei. Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Advanced Chipset SettingsDRAM Frequency kan ikke stå på Auto. Configure DRAM Timings by SPD må disables. Du har forskjellige timings på brikkene uansett, så da blir rekkefølgen avgjørende. Sett 5-5-5-15 foreløpig for å klare høye frekvenser. Håper det hjelper deg litt på vei. Nå har jeg DRAM Frequency på 667 og 5-5-5-15 da får jeg 332,5Mhz Prøvde 4-6-6-15 Bare for og se, og da tror jeg bios resatte seg selv. Hva må jeg ha på for og på høyere Mhz? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 4-x-x-x er mye vanskeligere å klare enn 5-x-x-x. Vet ikke helt hva du er ute etter. Skal du ha lavest mulig tall (som gir kortere skrive/lese-pauser), må du nøye deg med lavere frekvens på minne. 5-5-5-15 vil som regel gi gode resultater, i form av høy frekvens og ytelse. Men det kan godt være at det gir bedre ytelse å kjøre minne på 4-4-4-10/12 f.eks. og nøye seg med lavere frekvens. Det kommer an på CPU/chipset, og hvilke programmer man tester med. Er du kun ute etter maks. frekvens, kan du prøve 5-5-5-15, 5-6-6 etc. Men det er ikke alltid det hjelper å gå høyere enn 5-5-5. Når du har nådd maks med timings 5-5-5 f.eks., kan det hjelpe å sette opp spenning litt. Hvis du skal prøve det, bør du sette en vifte til å blåse på brikkene. Du kan risikere å ødelegge brikkene, hvis du setter spenning for høyt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå