Fromage Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Har kjøpt en slik en: https://prisguiden.no/product.php?productId=43428 Synes at den bråker vel mye. Har prøvd å montere en vifteregulator på den vifteledningen som kommer ut av strømforsyningen (som skal til hovedkortet). Dette gir ingen reduksjon av hastigheten. Er det noen andre muligheter for å styre viften til denne saken? Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Bruk en transistor til og regulere med, denne regulerer motstanden og vil derfor i teorien minske hastigheten til vifta, sørg også for at vifta ikke har en styre ledning, denne er koblett til elektronikk som sier hvor mye den skal svive Lenke til kommentar
Fromage Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Bruk en transistor til og regulere med, denne regulerer motstanden og vil derfor i teorien minske hastigheten til vifta, sørg også for at vifta ikke har en styre ledning, denne er koblett til elektronikk som sier hvor mye den skal svive Takk for svar. Har du en link om hvordan jeg gjør dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Den ledningen som kommer ut av PSU er for å måle RPM, den kan ikke regulere hastigheten. Du må vel åpne PSU og koble deg direkte inn på strømmen til vifta skal det skje noe. Men der er ingen plugger som passer til en regulator, du må klippe ledninger og lodde e.l. Lenke til kommentar
Fromage Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Den ledningen som kommer ut av PSU er for å måle RPM, den kan ikke regulere hastigheten.Du må vel åpne PSU og koble deg direkte inn på strømmen til vifta skal det skje noe. Men der er ingen plugger som passer til en regulator, du må klippe ledninger og lodde e.l. Ok jeg skal se på dette i morgen. En ting jeg lurer på: Vil det bli noen risiko for brann eller overoppheting av strømforsyningen når jeg gjør dette? Skal jo egentlig bare redusere hastigheten på vifta litt slik at mesteparten av støyen blir redusert. Regner med å måtte kjøre den på 1000 omdr. ca. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Brann er vel helt usannsynlig, men om den blir overopphetet har du jo liten kontroll på. Man tar en sjangs, det pleier å gå bra. Lenke til kommentar
Fromage Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Brann er vel helt usannsynlig, men om den blir overopphetet har du jo liten kontroll på. Man tar en sjangs, det pleier å gå bra. Åpnet strømforsyningen og byttet ut viften med en 120 mm silentvifte. Satte på en vifteregulator men da ville ikke viften starte. Men med den viften direktekoblet går den på ca. 1000 omdr. En ting jeg lurer på: På den viften jeg tok ut var det montert et gjennomsiktig plastdeksel som dekket halve viften. Jeg monterte ikke dette dekselet på nyviften. Det er jo kjøleribber som dekker hele vifteområdet, så nå blåser det likt overalt. Tror dere at det har stor betydning at dette plastdekselet ikke er der? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Det er nevnt litt om slike deksel på flere av PSU testene her. http://www.hardware.no/tester/?catId=36 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå