Uberbox Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Jeg har planer om å importere en ny VW Passat 4motion stasjonsvogn fra Sverige (Highline utgaven med ekstrautstyr til ca. 60.000,- svenske kroner). Etter noen rabattordninger kommer denne bilen på 330.000,- svenske kroner. Trekker man fra svensk moms og valutaomregning kommer den på ca. 225.000,- norske kroner. I følge toll.no kommer engangsavgift + moms på ca. 210.000,- Totalt 435.000,- Samme bil kjøpt i norge vil koste ca. 495.000,- Forhandleren jeg har vært i kontakt med har ingen erfaringer med eksport til norge. Hva er det jeg må tenke på når jeg kjøper og selv henter bilen i sverige? Må bilen registreres i mitt navn med svenske skilt. Er det nok med midlertidige skilt / prøveskilt. Hva må den ha av eksport/toll papirer eller ordner jeg dette ved grensen? Edit: Trekker forhandleren fra svensk moms, tilbakebetales den eller ordnes den i et "mellomoppgjør" i norge? Endret 15. februar 2008 av Uberbox Lenke til kommentar
fordfairlane Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg har planer om å importere en ny VW Passat 4motion stasjonsvogn fra Sverige (Highline utgaven med ekstrautstyr til ca. 60.000,- svenske kroner). Etter noen rabattordninger kommer denne bilen på 330.000,- svenske kroner. Trekker man fra svensk moms og valutaomregning kommer den på ca. 225.000,- norske kroner. I følge toll.no kommer engangsavgift + moms på ca. 210.000,- Totalt 435.000,- Samme bil kjøpt i norge vil koste ca. 495.000,- Forhandleren jeg har vært i kontakt med har ingen erfaringer med eksport til norge. Hva er det jeg må tenke på når jeg kjøper og selv henter bilen i sverige? Må bilen registreres i mitt navn med svenske skilt. Er det nok med midlertidige skilt / prøveskilt. Hva må den ha av eksport/toll papirer eller ordner jeg dette ved grensen? Edit: Trekker forhandleren fra svensk moms, tilbakebetales den eller ordnes den i et "mellomoppgjør" i norge? Har du regnet ut norsk pris ut fra listepris på bil og ekstrautstyr, eller har du fått et tilbud fra forhandler? Er det 2.0 TDI motoren det er snakk om? Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Passat Highline 4motion 2.0 TDI (ny common rail motor) 301.000,- Ekstrautstyr 55.000,- Rabatt (fordi jeg ikke har innbyttebil) 26.000,- Totalt 330.000,- svenske kroner (inkl moms) Trekker du fra svensk moms og ganger med valutakurs (0.85) havner man på ca. 225.000,- norske kroner. Putter man bilens data og pris inn i kalkulatoren på toll.no blir det totalt 433.000,- En besparelse på ca. 60.000,- Er det noen her som har gjort dette i praksis (nybil fra sverige altså)? Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Fant en fin link som beskriver hele prosessen: http://forbrukerportalen.no/filearchive/kj...il_i_europa.pdf Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hvis du gjennomfører dette, fortell gjerne erfaringene dine her! Vurderer nemlig det samme selv, dog med en Golf. Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Jeg har planer om å importere en ny VW Passat 4motion stasjonsvogn fra Sverige (Highline utgaven med ekstrautstyr til ca. 60.000,- svenske kroner). Etter noen rabattordninger kommer denne bilen på 330.000,- svenske kroner. Trekker man fra svensk moms og valutaomregning kommer den på ca. 225.000,- norske kroner. I følge toll.no kommer engangsavgift + moms på ca. 210.000,- Totalt 435.000,- Samme bil kjøpt i norge vil koste ca. 495.000,- Forhandleren jeg har vært i kontakt med har ingen erfaringer med eksport til norge. Hva er det jeg må tenke på når jeg kjøper og selv henter bilen i sverige? Må bilen registreres i mitt navn med svenske skilt. Er det nok med midlertidige skilt / prøveskilt. Hva må den ha av eksport/toll papirer eller ordner jeg dette ved grensen? Edit: Trekker forhandleren fra svensk moms, tilbakebetales den eller ordnes den i et "mellomoppgjør" i norge? Hei, Har en del erfaring med import frå Tyskland og framgangsmetoden er den samme. Forhandlar må avskilte bilen i Sverige og lage til eit utførselsdokument. Sidan dette er i Sverige så kan du ta med deg Norske prøveskilt og køyre bilen over grensa med dei (gyldige i Norden). På grensa så må du få utførselsdokumentet stempla (sidan du forlet EU). Dette dokumentetet er viktig for det er det som sørger for at forhandler kan betale tilbake mva. I dei fleste tilfella så får du ikkje refundert mva før du har sendt dette dokumentet tilbake, då er det kun orginalen som er god nok. Er det nokon spesiell grunn til at du velger Sverige? Tyskland har nok større marked av denne typen bil.... Eg henta bl.a ein slik bil i September og kjøpar sparte ca 85 000 den gang. Ta også ein kikk på mine heimesider på www.importerbil.no, der meg og andre diskuterer bilimport! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå