Steigen Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hei Er bare sånn passe fornøyd med skarpheten på kit-objektivet til min samsung gx10. Derfor ønsker jeg et godt zoomobjektiv. Har lurt på 16-50mm f2.8. Er det noen som har erfaring med dette? tester? konkurenter? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Endelig en Pentaxtråd Det var noen initielle problemer med 16-50/2.8. Etter hva jeg har fått med meg er disse problemene løst, og de fleste er fornøyd med objektivet. http://www.photozone.de har dessverre ikke en test av dette objektivet, ei heller konkurrenter (om man ser vekk fra Pentax DA 16-45/4). Jeg mener å huske at de fikk inn et objektiv til test, men at dette var en i den første serien, som ikke leverte som det skulle. Dermed ble denne testen fjernet. Objektivet har ikke blitt testet der etter det. På www.pentaxforums.com har de en 'review' seksjon hvor brukere kan legge inn sine meninger om objektivene. Der ligger det garantert en del brukererfaringer om dette objektivet. Det er jo et 'proff' objektiv, og skal dermed yte deretter. Det finnes vel egentlig ingen direkte konkurrenter til dette objektivet i Pentaxfatning (siden det er 'proff'). Men det finnes objektiver med tilnærmet samme brennvidde og samme største blenderåpning. Så langt er det KUN Sigma 18-50/2.8, men Tamron har sagt at deres 17-50/2.8 skal leveres til Pentax (K-fatning). Dette er så vidt jeg husker forventet i Mars (med forbehold). Så om kort tid er det da: Pentax DA* 16-50/2.8 Pentax DA 16-45/4 Sigma 18-50/2.8 Tamron 17-50/2.8 Tamron'en er det vanskelig å si noe om i K-fatning, da den enda ikke er kommet på markedet, men de fleste snakker godt om den med Canon/Nikon-fatning). Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 16-50/2.8 skal være meget bra. En konkurrent er 16-45/4 fra Pentax. Er nok minst like skarpt objektiv, men ikke værtettet, ikke SDM og litt mindre lysstyrke enn 16-50. Andre meget gode alternativer er Sigma 18-50 macro/2.8, eller Tamron 17-50/2.8, som kommer i år. Alle disse vil være en god oppgradering fra kit-objektivet. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Her er test av Tokina 16-50 f2.8: http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor%20/...-report--review Det er samme glassene, bortsett fra litt annen coating på Pentax-utgaven og litt bedre byggekvalitet. Leste et annet sted at Sigma og Tamron var vel så gode valg til Pentax hvis du kun trenger et skarpt objektiv, men Pentaxen ligger langt foran når det gjelder byggekvalitet og den er godt beskyttet mot støv og fukt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Hei Er bare sånn passe fornøyd med skarpheten på kit-objektivet til min samsung gx10. Derfor ønsker jeg et godt zoomobjektiv. Dersom lysstyrken ikke har plaget deg, vil også den nye Pentax DA 17-70 f/4 SDM trolig være et utmerket alternativ. Den har ikke kommet på markedet ennå, men ventes i løpet av våren/sommeren. Lenke til kommentar
Steigen Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Takk for svarene... både tamron og sigma har jeg funnet rimelig gode tester på...problemet med disse "tredjepart"objektivene er etter det jeg har hørt det samme som på kit-objektivene; nemlig store individuelle forskjeller fra objektiv til objektiv. Ett annet problem er brennviden. 17mm, og ikke minst 18mm...utgjør ganske mye i forhold til en 16mm. Nei, det står nok mellom 16-45mm f4 og en mulighet for tilatelse hos samboeren eller en 16-50mm f2.8 med mulig tilgivelse... sjekk ut dette bildet som jeg tok av nordlyset i helga...motivet er det ikke noe å si på...men skarpheten var heller dårlig...synes jeg...iso spiller vel litt inn her men likevel. bildet er tatt med 30sek(har ikke fjernkontroll enda, så jeg brukte selvutløser 2sek. samt max. lengde på lukkertid 30sek og høynet iso til 800. blenderen stopper jo på 3.5... Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Uhm... Hvor har du fokusert objektivet hen ? Jeg klarer faktisk ikke (sånn med en gang hvertfall) å finne ut hvor du har fokusert. Her snakker vi om foto-tekniske problemer i lag med objektivet, og da mener jeg de største problemene skyldes teknikk. Ved blender på f/3.5 har du begrenset dybdeskarphet. Jeg syns bildet lider litt av at ingenting ser ut til å være særlig i fokus/skarpt. Det som er vanlig på bilder der man ønsker at det skal bli skarpest mulig i hele bildet er å benytte en liten blenderåpning, gjerne f/11. I tillegg kan det være en tanke og plassere fokuspunktet ca 1/3 inn i bildet. Det er helt greit at dette objektivet ikke er det skarpeste man kan få tak i, men det leverer da mye skarpere bilder enn dette dersom det blir brukt riktig. Videre kan jeg komme med et lite triks: Ved å aktivere "Multiple exposure" i menyen på kameraet (bare husk å stille inn absolutt alle andre parameter først, for denne funksjonen kobles ut når du stiller på ting) kan du trikse til lenger lukkertider. Altså, slå på "multiple exposure", f.eks 3 stk. Slå av EV-compensation og trykk menu-knappen og gå ut av menyen. Dersom kameraet var stillt inn på lukkertid 30s så må du nå ta 3 bilder for å lage ETT bilde. Kameraet setter sammen disse 3 eksponeringene til ett bilde med 90s lukkertid. Kan være et lite triks når man trenger lange lukkertider og ikke har fjernkontroll (for å unngå å bruke Bulb). EDIT: (Korreksjon/Presisering på regning blender/lukkertid/ISO) EXIF'en din sier: Lukkertid 30s, blender f/3.5 og ISO 800. For å oppnå f/11 blir det da med multiple exposure: f/3.5 -> f/11 = 3 1/3 stopp 30*2*2*2 = 240sek lukkertid (totalt). 240/30 = 8 eksponeringer. Med disse innstillingene ville du fått nesten tilsvarende eksponering (1/3 stopp undereksponert i forhold til hva du har opprinnelig). Poenget er hvertfall at man kan oppnå en mindre blenderåpning (i nødtilfeller) med denne funksjonen. Mvh, Beej80 Endret 16. februar 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Takk for svarene... både tamron og sigma har jeg funnet rimelig gode tester på...problemet med disse "tredjepart"objektivene er etter det jeg har hørt det samme som på kit-objektivene; nemlig store individuelle forskjeller fra objektiv til objektiv. Ett annet problem er brennviden. 17mm, og ikke minst 18mm...utgjør ganske mye i forhold til en 16mm. Nei, det står nok mellom 16-45mm f4 og en mulighet for tilatelse hos samboeren eller en 16-50mm f2.8 med mulig tilgivelse... sjekk ut dette bildet som jeg tok av nordlyset i helga...motivet er det ikke noe å si på...men skarpheten var heller dårlig...synes jeg...iso spiller vel litt inn her men likevel. bildet er tatt med 30sek(har ikke fjernkontroll enda, så jeg brukte selvutløser 2sek. samt max. lengde på lukkertid 30sek og høynet iso til 800. blenderen stopper jo på 3.5... Hva slags stativ bruker du? Og sto det støtt i snøen? Jeg har ingen problemer med å bruke 3. parts optikk, det finnes mye bra, og om du får et mandagseksemplar er det jo bare å bytte det i et annet. Såvidt jeg har sett er det flere som har problemer med Sigma enn Tamron, men det vil jeg tro kommer av at Sigma har fler budsjettmodeller og selger langt fler objektiver enn Tamron. Hvis du ikke trenger et mekanisk solid objektiv ville jeg satset på enten Sigma eller Tamron. Om du ikke trenger lysstyrken er jo Pentax 16-45 f4 et topp valg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Kvisten og snøen i forgrunnen virket mye skarpere enn teltet og stjernehimmelen. Det får meg til å tro at fokusen ikke sto riktig. Autofokusen fungerer dårlig når det er så mørkt så man MÅ bruke manuell fokus for å ta sånne bilder. Lenke til kommentar
Steigen Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 hei..flott med gode seriøse svar... når det gjelder bildet... ja jeg brukte stativ...manfrotto 190.. ja jeg har også lurt på fokusproblemet....saken er at jeg tok flere bilder...både manuell fokus og auto... ca 10-15 bilder... alle er lik....Det var totalt vindstille...derfor mistenkes altså objektivet... bilder på dagtid imponerer ikke nevneverdig... ...og til deg Beej80. takk for tipset med multiple exposure...det kan jeg bruke i mange sammenhenger....problemet med nordlyset er at i løpet av noen minutter er nordlyset flyttet seg/er borte....i tillegg blir stjernene til striper...når det gjelder blenderåpningen på 3.5 burde dette holde...avstanden til teltet mitt var ca. 4-5 meter. men for all del...kanskje ikke fokuseringen var 100%...kveld og mørkt og ivrig fotograf og nytt kamera... Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 problemet med nordlyset er at i løpet av noen minutter er nordlyset flyttet seg/er borte....i tillegg blir stjernene til striper...når det gjelder blenderåpningen på 3.5 burde dette holde...avstanden til teltet mitt var ca. 4-5 meter. men for all del...kanskje ikke fokuseringen var 100%...kveld og mørkt og ivrig fotograf og nytt kamera... Hei, jeg er klar over dette med at nordlyset flytter seg og slik, samme med stjerner. Så der er det jo om å gjøre å finne en lukkertid som du kan leve med. Jeg tror nok at fokusen er på jordet på det bildet. Stjernene og motivene i bildet ser ut som når jeg tar av meg brillene mine før øynene justerer seg.. Blurry og uklart. Det kan kanskje være informativt om du tar noen bilder i dagslys, slik at vi får se på fokuseringen da, samt skarpheten. Det KAN jo være at du har fått et skikkelig dårlig justert/dårlig eksemplar av objektivet. Dog har jeg ikke hørt om at dette har vært et problem med kitobjektivet. Så sant fotografen bruker utstyret rett skal objektivet levere langt skarpere bilder enn det du viste til. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Antar at stabilisering var slått av slik at sensoren ikke beveget seg under eksponeringen? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hvis en sammenlikner et utsnitt fra forgrunnen med et utsnitt fra horisonten/himmelen, er det ganske tydelig at det er fokusert for nærme. Snøen og kvistene har tydelige detaljer uten spor av bevegelsesuskarphet. Horisonten er jevnt uklar (ute av fokus) og stjernene opptrer som forholdsvis store sirkler og ikke små og tydelig definerte punkter slik de burde være. Selv skistavene (som er mye mye nærmere fokusplanet) er uskarpe. Hvis du vil forbedre resultatet, kan du velge en av to ruter. Enten kan manuelt fokusere på uendelig og håpe at det er nok fokusdybde foran fokusplanet til at motivet også blir skarpt, eller du må sette deg inn i hva dybdeskarphet er og hvordan det varierer med fokusavstander, blenderåpninger og forstørrelser og bruke denne informasjonen til å finne den optimale fokusavstanden i hvert enkelt tilfelle. Lenke til kommentar
Steigen Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 ..hei igjen! Dere overbeviser meg med uskarphet... ..men likevel...er ikke fornøyd med objektivet...bilder på dagtid imponerer lite...i allefall i forhold til min gamle minolta med både kit objektivene og 24mm fra sigma. ..etter tipsene jeg har fått fra dere har jeg sett nøye gjennom endel av bildene jeg har tatt....dybdeskarpheten er IKKE tilfredstillende med åpen blender. En snakker tross alt om en vidvinkel. nei, det blir vel pentax16-45 f4 + 21mm eller 16-50mm f2.8. Er MYE på tur så jeg trenger utstyr som tåler juling... Hva tror dere? ( Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) ..hei igjen! Dere overbeviser meg med uskarphet... ..men likevel...er ikke fornøyd med objektivet...bilder på dagtid imponerer lite...i allefall i forhold til min gamle minolta med både kit objektivene og 24mm fra sigma. ..etter tipsene jeg har fått fra dere har jeg sett nøye gjennom endel av bildene jeg har tatt....dybdeskarpheten er IKKE tilfredstillende med åpen blender. En snakker tross alt om en vidvinkel. nei, det blir vel pentax16-45 f4 + 21mm eller 16-50mm f2.8. Er MYE på tur så jeg trenger utstyr som tåler juling... Hva tror dere? ( 16-50 2.8 skal være tilnærmet bombesikker og vanntett, så det er nok en fin turkamerat. DOF Kalkulator: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Endret 17. februar 2008 av erlingba Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Steigen: Dybdeskarpheten er den samme på alle objektiver som har samme brennvidde og samme blender, uansett hvilket merke som lager det. Det forutsetter at man bruker samme format på kamerahuset. Uansett så har en 18mm fra Canon, Nikon, Pentax, Sigma, Tamron, Sony eller Tokina eksakt samme dybdeskarphet ved blender 4, for eksempel. Det er altså ingen grunn til å skifte merke av den grunn, i og med at det ikke er noen forskjell. Lenke til kommentar
Steigen Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Steigen: Dybdeskarpheten er den samme på alle objektiver som har samme brennvidde og samme blender, uansett hvilket merke som lager det. Det forutsetter at man bruker samme format på kamerahuset. Uansett så har en 18mm fra Canon, Nikon, Pentax, Sigma, Tamron, Sony eller Tokina eksakt samme dybdeskarphet ved blender 4, for eksempel. Det er altså ingen grunn til å skifte merke av den grunn, i og med at det ikke er noen forskjell. ..se der ja...man lærer så lenge man lever! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå