E.C. Skrevet 23. mai 2022 Del Skrevet 23. mai 2022 N47, N43, N46. Kjeder, strammere, glideskinner som knekker av. I tillegg har du CP4-pumpa som herper hele dieselsystemet. Sistnevnte til stede på de fleste diesel-modellene. BMW har typisk vært gode på motorer, men det har vært mange spesielt 4-ere midt på 2010-tallet som har slitt. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 kremt skrev (På 23.5.2022 den 20.33): For ikke å snakke om E60 M5, en katastrofe. Er S85 egentlig en katastrofe? Den har utvilsomt ikke driftsikkerheten til en "volum-modell", men så er det også en helt annen type motor. Er vel mer relevant å sammenlikne den med f.eks. motoren man finner i en Lamborghini Gallardo? Jeg har ihvertfall fått et mer nyansert bilde av S85-plattformen etter å ha sett Sreten (M539 Restorations) sin video-serie om restaureringen av hans US 6-trinns manuell V10 M5 på Youtube. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 Den er jo ikke det. At man må bytte rådelager og gasspjeld på en performance V10-motor etter 10-15 år er ikke så katastrofalt. Dette koster deg gjerne i området 50-70k. Hvis man skal preventivt bytte kjede og HT-pumpe på en N47 eller N57 så kommer du fort opp i 40-50k der også. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 (endret) Er visst blitt den store BMW motor havari tråden dette 😂 når man er inne på tema så har man jo M60/62 hvor bolter til oljepumpe løsner, hadde jeg hatt 540 (E39) eller 740(E38) så hadde jeg nok satt boltene inn med loctite og brukt låseblekk på de, easy peasy fix. Når det er sagt så har BMW mange skuddsikre motorer også, og jeg er sikker på at det er bilmerker som har mye større problemer med motor. Endret 25. mai 2022 av Dragonlove Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 apropos registerkjede-motorer (uavhengig av bilmerke) så har jeg inntrykk av det eksisterer en forestilling der ute om at dette betyr vedlikeholdsfritt. sett utallige annonser på Finn av typen "denne bilen har registerkjede så du trenger ikke bekymre deg for å bytte registerreim" Teoretisk er det muligens ment å vare "hele livsløpet" på en bil, men det selges jo nye deler, kjede, strammere, glideskinner, etc. i "løs vekt" så det fins åpenbart et behov å fornye en eller flere involverte komponenter hos noen, i løpet av livslengden på bil. Fins det noen spesiell km. stand passert, hvor folk evt. bør vurdere å få sjekket tilstanden på kjede og tilbehør? Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 Så vidt jeg vet er det ikke noen biler med intervall på å skifte kjedet. Men ved slitasje kan det være nødvendig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 (endret) Eide en Ford Sierra engang med registerkjede. Det skulle vare bilens levetid stod det i manualen og røyk akkurat i det bilen passerte 200k kilometer. Så det var vel bilens levetid. Endret 26. mai 2022 av Complexity Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Sydvest skrev (9 timer siden): Så vidt jeg vet er det ikke noen biler med intervall på å skifte kjedet. Men ved slitasje kan det være nødvendig. jeg mente ikke først og fremst bytte selve kjedet, men å evt. bytte noen av de andre involverte komponentene - altså som et "føre var" forebyggende tiltak? jeg bare synes det er litt rart at slike komponenter angivelig har så lang levetid. På noen biler har de vel det, men kanskje ikke alle? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 13 hours ago, Mr.M said: Fins det noen spesiell km. stand passert, hvor folk evt. bør vurdere å få sjekket tilstanden på kjede og tilbehør? Har bare ett eksempel å vise til, den forrige bilen min, en Nissan X-trail med 2L bensin. Den begynte å tulle med tenninga ved rundt 200kkm og jeg ble nødt til å få bytta registerkjedet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Bare en liten påminnelse om at tråden har sporet av (og jeg er en av dem som har syndet). Emner kan splittes ut etter ønske. Tilbakemelding tas på PM Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=259879334 Skulle ønske jeg hadde plass til denne 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Det var en tid hvor man fikk med seg hele familien på bilferie i en sånn en. Nå er den for liten for 1 person å kjøre 15 min til jobb med. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 Kunne rygget ut av busken før du begynte å ta bilder https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=259498968 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=260310526 Hele 4 piksler per bilde Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 Hva kan gå galt liksom https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=259545518 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 kremt skrev (8 minutter siden): Hva kan gå galt liksom https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=259545518 Det er faktisk ganske kurante biler. På v8 så er det et plastikkrør nede i V-en med startmotor som bør byttes før eller siden. Er også litt ymse vakuumlekasjer når de blir eldre. Ellers er tilgang på deler ganske god, er rimelig også. Deler plattform med Touareg og Q7 som holder prisen nede. Har en selv. Turbo med chip går så latterlig bra i forhold til størrelsen. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 (endret) Han hoppet aldri over leg day Endret 29. mai 2022 av Sydvest 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 (endret) Kunne kvittet seg med de helladonk felgene også, med ulovlig innpress. Samt vasket vekk all bæsjen på nøkkelen. Endret 29. mai 2022 av Gavekort Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 14 minutes ago, Sjørøver said: Det er faktisk ganske kurante biler. På v8 så er det et plastikkrør nede i V-en med startmotor som bør byttes før eller siden. Er også litt ymse vakuumlekasjer når de blir eldre. Ellers er tilgang på deler ganske god, er rimelig også. Deler plattform med Touareg og Q7 som holder prisen nede. Har en selv. Turbo med chip går så latterlig bra i forhold til størrelsen. Bare jeg som blir nervøs av "Når panseret og pakningen er i orden skal den trolig skli rett igjennom EU!" 3 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 Hadde vært "bare" så hadde han gjort det selv, og den sklir ikke gjennom med de felgene der som stikker ut 2+ cm for langt ut. Man kommer heller ikke gjennom EU med motorlampe som lyser. Jeg vil ikke avblåse hele bilen, men de som ser på den bør ha bedre peiling enn selger. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå