Minus Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 730k høres ut som at han bare har funnet på en pris. Det er mulig at disse supraene skal opp i pris, men da snakker vi nok først og fremst om strøkne originalbiler med relativt lav kilometerstand. Ombygde bastarder kommer aldri til å få noen voldsom verdi, det ser man på en haug av andre biler som har hatt verdistigning de siste tiårene. Ta utgangspunkt i en original LHD til 400k i Tyskland; 100k i MVA + avgifter (50k ish? Er jo en gammel bil, så får høyt bruksfradrag). Da er man oppe i 550k. Så er det kanskje brukt 100-200k på motor og understell. Og så er det kun én til salgs i Norge. Ikke sikkert prisen er så ille likevel. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 (endret) Kommer aldri til å skjønne meg på norske annonser. Legger ut link til en finn annonse på Facebook med pris 38k og (kom med bud men over 30k) Selve annonsen har masse utropstegn, 43k pris og teksten MÅ BORT FORT Bestem deg, skal den bort, skal du ha 43, skal du ha 38, skal du ha minst 30?? Majoriteten av den norske befolkningen kjøper bil over evne alt for ofte. Og det triste er at dette gjelder alle prisklasser. Da blir det en del desperate annonser hvor folk lever i håp om at de kan få solgt for gull og grønne skoger, men realiserer fort at de må selge som om det skulle være gråstein allikevel.. Endret 4. august 2018 av Hansien Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 (endret) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117706966 Fra annonsen: Grunnet alder, kilometerstand og bilens egenart så velger vi å skrive teksten nedenfor i annonsen. Dette er altså ikke en bil vi selger med garanti eller reklamasjonsrett . Når det er sagt så fremstår bilen meget bra for alderen. Motoren maler silkemykt, girkassen er blitt byttet med bytte kasse i nyere tid, bremsene er heller ikke kjørt mange kilometer siden de alle sammen ble byttet. Bilen har komplett historikk frem til 2012, etter dette ble service og vedlikehold utført av mekaniker på dugnad (iflg tidligere eier). Bilen har ikke blitt vinterkjørt de siste årene, og skal være temmelig bra for rust. Bilen selges meget fordelaktig priset slik som den står, uten noen form for garanti eller reklamasjonsrett . Denne bilen er godt brukt, ikke verksteds gjennomgått av oss, og selges dermed uten tilstandsrapport. Bilen kan dermed ha feil og mangler utover det som er beskrevet i annonsen. Påkost og reparasjoner må dermed påregnes. Jeg skjønner at man kan være i en posisjon der man ikke ønsker å gi garanti på det man selger, men er det virkelig lov å skrive slik de gjør om reklamasjonsretten? Den er jo nedfelt i kjøpsloven. Dette står i mange annonser jeg har sett på i det siste. Endret 5. august 2018 av Minus Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Jeg kjenner jeg får litt mark av denne her og hvordan folk prissetter Skyline om dagen..En R34 GT-T kan man hente inn fra tyskland/japan for rundt 2-300 etter hva jeg kjapt har regnet ut utifra de jeg har kikket på i Tyskland.Nesten 500k for en GT-T er spinnvillt i mine øyne, denne var ikke så særlig spesiell heller..https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125026125 1 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Bare tull, selvfølgelig. De kan ikke velge bort reklamasjonsretten fra forbrukerkjøpsloven (som gjelder ved kjøp fra forhandler, kjøpsloven gjelder ved kjøp fra privatperson.) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Det er meningsløst å selge 25 år gamle «billig» biler med slike garantier og reklamasjons rettigheter du beskriver. En kontrakt som begge parter skriver under på hvor gjeldende forbehold er beskrevet er fullt lovlig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 (endret) Høres ut som amatører som faktisk ikke kan forbrukerrettigheter fordi de ikke har fått de i fleisen før. Selskapet ble stiftet i 2016 av noen unge karer, noe som sammen med Hanlons barberkniv tilsier at det trolig bare er inkompetanse. Endret 5. august 2018 av Gavekort Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Jeg kjenner jeg får litt mark av denne her og hvordan folk prissetter Skyline om dagen.. En R34 GT-T kan man hente inn fra tyskland/japan for rundt 2-300 etter hva jeg kjapt har regnet ut utifra de jeg har kikket på i Tyskland. Nesten 500k for en GT-T er spinnvillt i mine øyne, denne var ikke så særlig spesiell heller.. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125026125 Det er vel de hvite skiltene som drar opp prisen. 200k er dyrt det også for en gt-t. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 (endret) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117706966 Fra annonsen: Grunnet alder, kilometerstand og bilens egenart så velger vi å skrive teksten nedenfor i annonsen. Dette er altså ikke en bil vi selger med garanti eller reklamasjonsrett . Når det er sagt så fremstår bilen meget bra for alderen. Motoren maler silkemykt, girkassen er blitt byttet med bytte kasse i nyere tid, bremsene er heller ikke kjørt mange kilometer siden de alle sammen ble byttet. Bilen har komplett historikk frem til 2012, etter dette ble service og vedlikehold utført av mekaniker på dugnad (iflg tidligere eier). Bilen har ikke blitt vinterkjørt de siste årene, og skal være temmelig bra for rust. Bilen selges meget fordelaktig priset slik som den står, uten noen form for garanti eller reklamasjonsrett . Denne bilen er godt brukt, ikke verksteds gjennomgått av oss, og selges dermed uten tilstandsrapport. Bilen kan dermed ha feil og mangler utover det som er beskrevet i annonsen. Påkost og reparasjoner må dermed påregnes. Jeg skjønner at man kan være i en posisjon der man ikke ønsker å gi garanti på det man selger, men er det virkelig lov å skrive slik de gjør om reklamasjonsretten? Den er jo nedfelt i kjøpsloven. Dette står i mange annonser jeg har sett på i det siste. Man kan frasi seg reklamasjonsrett via kontrakt, ja. Da er begge parter enige om at kjøper ikke kan reklamere etter paragraf 19 i kjøpsloven. Dette ligger som eget punkt under "solgt som den er" i forbrukerrådets standardkontrakt for bruktbilsalg og er sikkert grei å bruke når man selger en 25 år gammel Audi A8...https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/bruktbil/kjop-av-bruktbil/ Endret 5. august 2018 av H.A.M. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Man kan frasi seg reklamasjonsrett via kontrakt, ja. Da er begge parter enige om at kjøper ikke kan reklamere etter paragraf 19 i kjøpsloven. Dette ligger som eget punkt under "solgt som den er" i forbrukerrådets standardkontrakt for bruktbilsalg og er sikkert grei å bruke når man selger en 25 år gammel Audi A8... https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/bruktbil/kjop-av-bruktbil/ Det er kun mulig mellom private. - En næringsdrivende har ingen mulighet til å avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven - Den eneste muligheten til det de har er å selge den som delebil. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 (endret) Man kan frasi seg reklamasjonsrett via kontrakt, ja. Da er begge parter enige om at kjøper ikke kan reklamere etter paragraf 19 i kjøpsloven. Dette ligger som eget punkt under "solgt som den er" i forbrukerrådets standardkontrakt for bruktbilsalg og er sikkert grei å bruke når man selger en 25 år gammel Audi A8... https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/bruktbil/kjop-av-bruktbil/ Annonsen her er fra en forhandler, dvs. gjelder forbrukerkjøpsloven, da kan man vel ikke avtale seg vekk fra dette? Ref. §3 Ufravikelighet: Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. Edit: Slått med 3,3 sekunder av kjetilkl. Endret 5. august 2018 av Frank Drebin Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Sorry - trodde det var en privatperson som solgte bilen. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Er igjen verd å påpeke at når en forhandler selger en bil i "ukjent" tilstand, så vet de godt hva tilstand den er i. 2 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Det er kun mulig mellom private. - En næringsdrivende har ingen mulighet til å avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven - Den eneste muligheten til det de har er å selge den som delebil. Men selv om den selges som delebil, vil man kunne forvente at delen(e) man kjøper er i orden, med mindre de spesifikt er listet opp som defekt. Da kak man vel reklamere på én ig én del. Det er uansett uprofesjonelt å selge en bil som delebil, all den tid den ikke er tenkt solgt som nettopp det. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Høres ut som amatører som faktisk ikke kan forbrukerrettigheter fordi de ikke har fått de i fleisen før. Selskapet ble stiftet i 2016 av noen unge karer, noe som sammen med Hanlons barberkniv tilsier at det trolig bare er inkompetanse. En bil med slik kilometer og alder holder vel å selges 'som den er'. Med den km kan mye skje som man burde kunne forvente med mindre de sier bilen akkurat har fått byttet ditt og datt. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Majoriteten av den norske befolkningen kjøper bil over evne alt for ofte. Og det triste er at dette gjelder alle prisklasser. Da blir det en del desperate annonser hvor folk lever i håp om at de kan få solgt for gull og grønne skoger, men realiserer fort at de må selge som om det skulle være gråstein allikevel.. Det er mye drømmepriser her ja. Spurte senest idag ei fra en gruppe 'Hva gjør denne så spesiell at den er priser høyere enn det som er på Finn, mens det på Finn har lavere kilometer mens motor og alder er det samme?' Svaret jeg som regel får der eller på 'selges ikke under' er fordi det akkurat er brukt xx kroner på reprasjon så da er den verdt minst det tydeligvis... Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 ang Audien som selges av forhandler, så vil jeg tro om du tar kontakt med dem, så sier de at de selger den for kunde. Slik kan de selge biler de ikke vil ha ansvar for. Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Det er vel de hvite skiltene som drar opp prisen. 200k er dyrt det også for en gt-t. Ingen grunn til at de hvite skiltene skal dra opp prisen så mye når man får de ferdig regga for rundt 250k. MTP hva 200sx S14 og Silvia S15 ligger på i pris så er ikke 250 en uting for en R34 GT-T. En jeg kjenner ga 250 for sin hos Pettersen Autoimport for 2 år siden. Lenke til kommentar
DD- Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Ingen grunn til at de hvite skiltene skal dra opp prisen så mye når man får de ferdig regga for rundt 250k. MTP hva 200sx S14 og Silvia S15 ligger på i pris så er ikke 250 en uting for en R34 GT-T. En jeg kjenner ga 250 for sin hos Pettersen Autoimport for 2 år siden. Den hvite uten spoiler? Var en i Drammen som kjøpte en hvit fra dem for ca den prisen. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 - Har du hatt bilen til salgs lenge? - Ja - Hva skal du ha hvis jeg henter bilen nå? Ser den trenger EU i februar snart. - Prisen står i annonsen! - Da ønsker jeg deg lykke til. Veldig aktuelt å betale 25k for en 2003 Hyundai Matrix, ja. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå