Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

 

Det er helt feil, det er svært mange biler jeg liker.

Jeg har ikke bare Mercedes..

Har bare fått med meg ar du har prater om E-klasse stort sett hele tiden. :-P

 

Det er nå en gang blant de aller beste normale personbilene på markedet.

 

Jeg prøvekjørte også både Audi RS6 og BMW 5-serie før jeg bestemte meg for Mercedes-AMG E63T S.

 

Jeg har også hatt blant annet Volvo, Mazda, BMW, Audi, Toyota, Volkswagen, Opel, Ford, Chevrolet, Subaru og en hel drøss av andre merker og modeller.

 

Kanskje greit å ikke slenge ut påstander som du gjorde her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CVT er kjedelig, som er grunnen til at det er forbundet med kjedelige biler. Men sånn på papiret så er det den perfekte girkasse, hadde det ikke vært for effekttapet og den historiske upåliteligheten.

Hva forårsaker effekttap? Akselerasjonsmessig slår den jo både manuell og annen automat - nesten ikke til å unngå med konstant optimalt turtall. Jeg vet ikke med upålitelighet nå, men Audi hadde problemer før 2006. For min del flushet jeg kassen rundt 120k for å være på den sikre siden.
Lenke til kommentar

 

CVT er kjedelig, som er grunnen til at det er forbundet med kjedelige biler. Men sånn på papiret så er det den perfekte girkasse, hadde det ikke vært for effekttapet og den historiske upåliteligheten.

Hva forårsaker effekttap? Akselerasjonsmessig slår den jo både manuell og annen automat - nesten ikke til å unngå med konstant optimalt turtall. Jeg vet ikke med upålitelighet nå, men Audi hadde problemer før 2006. For min del flushet jeg kassen rundt 120k for å være på den sikre siden.

å kjøre en bil med cvt er dom å kjøre en Peugeot speedfight scooter. Konstant gnål.

Lenke til kommentar

å kjøre en bil med cvt er dom å kjøre en Peugeot speedfight scooter. Konstant gnål.

Dersom du kjører full pinne konstant er det det ja, men om du kjører som et normalt menneske i trafikken oppfører de aller fleste CVTer jeg har kjørt fra div japanske fabrikanter seg helt eksemplarisk uten noe mer gnål enn hva en trinnkasse gir fra seg.

Lenke til kommentar

Kjører du rolig og avbalansert er CVT behagelig, kjører du med tung gasspedalfot hele tida er det et mareritt. Meget behagelig i bykjøring, men så lite gamp som Toyota har i Prius og de andre så er det altfor mye turtall for ofte. Rav4-hybriden fungerer det bedre på. Jeg skjønner de som hater CVT veldig godt, men jeg kunne levd med det, faktisk.

Lenke til kommentar

 

 

CVT er kjedelig, som er grunnen til at det er forbundet med kjedelige biler. Men sånn på papiret så er det den perfekte girkasse, hadde det ikke vært for effekttapet og den historiske upåliteligheten.

Hva forårsaker effekttap? Akselerasjonsmessig slår den jo både manuell og annen automat - nesten ikke til å unngå med konstant optimalt turtall. Jeg vet ikke med upålitelighet nå, men Audi hadde problemer før 2006. For min del flushet jeg kassen rundt 120k for å være på den sikre siden.
å kjøre en bil med cvt er dom å kjøre en Peugeot speedfight scooter. Konstant gnål.
komplett tullball, med mindre jeg trår gassen forbi 50-60% ligger min konstant på rundt 2000rpm - det motsatte av gnål.

Hvis du har prøvd en cvt vet jeg ikke hvilken, men det er åpenbart ikke multitronic.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

 

 

CVT er kjedelig, som er grunnen til at det er forbundet med kjedelige biler. Men sånn på papiret så er det den perfekte girkasse, hadde det ikke vært for effekttapet og den historiske upåliteligheten.

Hva forårsaker effekttap? Akselerasjonsmessig slår den jo både manuell og annen automat - nesten ikke til å unngå med konstant optimalt turtall. Jeg vet ikke med upålitelighet nå, men Audi hadde problemer før 2006. For min del flushet jeg kassen rundt 120k for å være på den sikre siden.
å kjøre en bil med cvt er dom å kjøre en Peugeot speedfight scooter. Konstant gnål.
komplett tullball, med mindre jeg trår gassen forbi 50-60% ligger min konstant på rundt 2000rpm - det motsatte av gnål. Foretrekker heller 7g-tronic eller tilsvarende , mer behagelig etter min mening.

Hvis du har prøvd en cvt vet jeg ikke hvilken, men det er åpenbart ikke multitronic.

Prøvd flere japanske og det var ikke noe særlig hvertfall.
Lenke til kommentar

Fungerer og strålende i RAV4 hybrid, selv på motorveien i 110+. Har kjørt ålesund - Oslo i en liten toyota yaris hybrid og, på motorveien kan akkurat den bli litt masete, men akkurat det hadde den vært med trinngir og ettersom den trengte det gitte turtallet for å holde farten uavhengig av girkassen.

 

Selv kunne jeg ikke tenkt meg en bil med CVT, da jeg liker å ha litt mer kontroll over giringen, men kjenner meg ikke igjen med det bildet som dannes av somme her hvor CVT bare er masette tullebokser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må vel slutte meg til anti-klagerne. :-) Har kjørt svigermors Qashqai med CVT en del. Den er absolutt like behagelig å kjøre med som en 'normal' automat etter en smule tilvenning. Litt artig å se turtallsnåla gå opp og ned av seg selv etter landskapet når den går på cruise control.

Det føles muligens som om noen av de 140 hestene (bensin) blir borte underveis, men det kan ha å gjøre med at gassresponsen blir litt sen siden den må justere utvekslingen før den får skikkelig drag, og den er forholdsvis tørst, men jeg har ikke kjørt noen manuell versjon så jeg har ikke noe direkte sammenligningsgrunnlag. Spesielt masete er den i hvert fall ikke.

Skulle heller gjort noe med fjæringen, som er merkelig 'stutt' på en bil med såpass lang potensiell fjæringsvei.

Endret av toffo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

CVT med liten motor er effektivt, men nødvendigvis masete, for å holde farten i motbakker. Liten motor er masete uansett, da man, enten bilen har manuell, vanlig automat eller CVT, må ha et turtall hvor motoren har tilstrekkelig ytelse for å holde farten. Med større motor er CVT et bra valg. Jeg har hatt flere leiebiler med CVT siste året, med 2,5 liter bensinmotor på 150-180 hk, og det har funket fint.

 

I motsetning til konvensjonell automatkasse med dreiemomentomvandler har ikke CVT effekttap, den er like bra som manuell og DSG mtp drivstofføkonomi. 

Lenke til kommentar

I motsetning til konvensjonell automatkasse med dreiemomentomvandler har ikke CVT effekttap, den er like bra som manuell og DSG mtp drivstofføkonomi. 

 

CVT har høy intern motstand. CVT kompenserer for en høy indre motstand med å holde motoren på et konstant ideelt dreiemoment. Effekttapet er betydelig, og mye høyere enn manuell.

 

https://www.scribd.com/document/195202379/Seamless-AMT-Offers-Efficient-Alternative-to-CVT

Lenke til kommentar

Fungerer og strålende i RAV4 hybrid, selv på motorveien i 110+. Har kjørt ålesund - Oslo i en liten toyota yaris hybrid og, på motorveien kan akkurat den bli litt masete, men akkurat det hadde den vært med trinngir og ettersom den trengte det gitte turtallet for å holde farten uavhengig av girkassen.

 

Selv kunne jeg ikke tenkt meg en bil med CVT, da jeg liker å ha litt mer kontroll over giringen, men kjenner meg ikke igjen med det bildet som dannes av somme her hvor CVT bare er masette tullebokser.

Jeg vet ikke hvor mye effekt man må ha for å at CVT skal være tilfredsstillende for folk her inne, men min har 170hk, og å ligge i 150km/t er null problem, ligger fortsatt på rolig og behagelig turtall. Vil jeg ha mer kontroll/"snap" kan jeg sette kassen i simulert manuell eller sport. Er vel 7-trinns den simulerer i "manuell", og skiftene er umiddelbare. Bruker det dog mest til motorbremsing, Sport bruker jeg av og til ved ekstra aksellerasjonsbehov.

Lenke til kommentar

Kunne selvfølgelig ordlagt seg litt annerledes men ellers synst jeg jo det er helt greit. Han informerer potensielle kjøpere om at han ikke er interessert i å gå ned i pris, så om kjøper ikke vil kjøpe bilen for den oppgitte prisen trenger han heller ikke ta kontakt. Tid spart både for selger og potensiell kjøper :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som får litt avsmak fra selgere som skriver i annonsen at bilen er "ferdig prutet" eller tilsvarende?

Slik som her f eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=105448673

Har sett mange som gjør det og syns det er en veldig arrogang måte å annonsere ting på, men folk får nå gjøre som de vil om det trekker publikum.

 

Ikke at jeg har gjort det selv, men noen ganger kan det være fristende å avskjære alle tullingene som skal ha ting til halv pris. Solgte en iPhone for en stund siden og fikk 10 skambud og 2-3 i det prisleiet jeg tenkte meg. Men det er vel kanskje ikke så ille på bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...