Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

 

Hva skiller en dieselhest fra en hestekraft som jeg er vant til å regne i?

 

C63 er heftige saker ja.

Ikke noe annet enn at du har vesentlig mer newton i en diesel som er kjekt å ha på en så stor bil

 

Har man nå egentlig det?

Hvis du sammenligner en bensinbil med turbo mot en dieselbil med turbo er ikke forskjellen så stor.

 

Ellers yter bilen min 306hk men bare 460Nm, det er en bensinbil da.

Hvor mange hester må en bensinbil ha for å duge til det samme som 250 dieselhester duger til?

 

En hestekraft er det samme uansett, dreiemoment kommer an på flere ting og få ting er så jævlig kjedelig som en dieslemotor uten tvangsmating.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei selvsagt ikke

Sammenligner man en N/A bensin mot en TDI blir selvsagt forskjellen stor.

Putter man en turbo på en liten 1.4 -1.6 som blir stadig mer populært så har man mer å rutte med.

250HK eller hva enn man ønsker er jo opp til hver enkelt. Jeg mener at man må ivertfall ha 250 på et såpass tungt beist av en bil for at det skal flytte seg.

Er vel ingen som selger rene diesel motorer lengre? En kompis av meg hadde en caravelle med 2.5 liter diesel uten turbo. Den var et helvette å kjøre.

Også fint å ha mer newton for å kunne kjøre på lavere turtall.

Lenke til kommentar

Nei selvsagt ikke

Sammenligner man en N/A bensin mot en TDI blir selvsagt forskjellen stor.

Selvsagt, det samme gjelder hvis du sammenligne propellfly med jetfly også. Forskjellen er enorm.

 

Putter man en turbo på en liten 1.4 -1.6 som blir stadig mer populært så har man mer å rutte med.

En fornuftig implementering av turbo vil alltid gi mer å rutte med.

 

250HK eller hva enn man ønsker er jo opp til hver enkelt. Jeg mener at man må ivertfall ha 250 på et såpass tungt beist av en bil for at det skal flytte seg.

Men du mente at man må ha 250 dieselhester, jeg forsøker å finne ut hvor mange hestekrefter du mener man må ha, eller bensinhester som du sikkert vil kalle det.

Jeg er enig i at 250++hk er nødvendig i den aktuelle bilen for å duge, jeg er derimot helt uenig i at de bør komme fra en kakleverk (dieselmotor).

 

 

Er vel ingen som selger rene diesel motorer lengre? En kompis av meg hadde en caravelle med 2.5 liter diesel uten turbo. Den var et helvette å kjøre.

Også fint å ha mer newton for å kunne kjøre på lavere turtall.

Nå er det vel knapt nok noen som leverer rene bensinmotorer heller.

Volkswagen leverer vel fortsatt 2-liters dieselmotorer uten turbo vil jeg tro.. 75hk høres for lite ut til å være med turbo. 102 også egentlig.

 

Hvilket turtall liker du å ligge på?

En skikkelig bensinmotor gir deg også anledning til å holde lavt turtall, og da uten at bilen rister i filler..

Problemet er bare at det knapt nok selges gode bensinmotorer, alle skal jo ha kakleverk i dag.

 

Min motor leverer ca 340Nm ved 2000rpm, og max moment på 460Nm hele veien fra ca 2750rpm til ca 4250rpm.

Der snakker vi motor som trives godt over hele turtallsregisteret.

Den gir seg ikke før man passerer 6000rpm heller, altså funker den ganske fint hele veien til toppeffekten er der på 5600rpm og så litt til.

 

Jeg forstår at du trolig ikke har kjørt særlig mange gode bensinmotorer.

Lenke til kommentar

Snylter, du tar ikke feil i noe av det du skriver, men på grunn av avgifter har 95% av Norges befolkning ikke kjørt din definisjon av en god bensinmotor. Det jeg tror xClaymanx er inne på, er at en dieselmotor med samme antall hestekrefter som en NA bensinmotor i den samme tunge bilen (som er tilfelle i en del modeller) vil være mer kjørbar på grunn av høyere dreiemoment ved lavt turtall. En slik dieselmotor vil også bruke VESENTLIG mindre drivstoff enn en "konkurransedyktig" bensinmotor. Moment- og effektkurven er selvfølgelig en helt annen, så ved mer "inspirert" kjøring vil en bensinmotor alltid være å foretrekke, med eller uten trykklading.

 

For eksempel gjør avgiftspolitikk på biler og drivstoff gjør at du knapt finner en varebil med bensinmotor i Norge, mens du knapt finner en med dieselmotor i USA. Det mener jeg er en grei indikator, for varebiler blir jevnt over kjørt lenger enn personbiler, og da vil alltid det billigste alternativet bli valgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snylter, du tar ikke feil i noe av det du skriver, men på grunn av avgifter har 95% av Norges befolkning ikke kjørt din definisjon av en god bensinmotor. Det jeg tror xClaymanx er inne på, er at en dieselmotor med samme antall hestekrefter som en NA bensinmotor i den samme tunge bilen (som er tilfelle i en del modeller) vil være mer kjørbar på grunn av høyere dreiemoment ved lavt turtall. En slik dieselmotor vil også bruke VESENTLIG mindre drivstoff enn en "konkurransedyktig" bensinmotor. Moment- og effektkurven er selvfølgelig en helt annen, så ved mer "inspirert" kjøring vil en bensinmotor alltid være å foretrekke, med eller uten trykklading.

En TURBOdieselmotor, mente du ja.

Altså en tvangsmatet motor mot en naturlig pustende motor, bare sånn at det er helt klart.

Lenke til kommentar

 

Snylter, du tar ikke feil i noe av det du skriver, men på grunn av avgifter har 95% av Norges befolkning ikke kjørt din definisjon av en god bensinmotor. Det jeg tror xClaymanx er inne på, er at en dieselmotor med samme antall hestekrefter som en NA bensinmotor i den samme tunge bilen (som er tilfelle i en del modeller) vil være mer kjørbar på grunn av høyere dreiemoment ved lavt turtall. En slik dieselmotor vil også bruke VESENTLIG mindre drivstoff enn en "konkurransedyktig" bensinmotor. Moment- og effektkurven er selvfølgelig en helt annen, så ved mer "inspirert" kjøring vil en bensinmotor alltid være å foretrekke, med eller uten trykklading.

En TURBOdieselmotor, mente du ja.

Altså en tvangsmatet motor mot en naturlig pustende motor, bare sånn at det er helt klart.

 

Sammenligningen holder seg da greit når man sammenligner Turbo bensin mot Turbo Diesel motor også - jeg er litt usikker på denne nitpickingen du driver med å presisere TURBO hver gang noen snakker om Diesel her i forumet. - Ingen jeg vet om har ment noe annet enn Turbo-diesel når de sier diesel siden tidlig 90-tall iallefall. - Trodde nesten ikke det fantes diesel uten turbo i "personbiler" lenger? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår at du trolig ikke har kjørt særlig mange gode bensinmotorer.

 

 

Har ikke kjørt noe særlig til bensinmotorer nei. Som oftest 200-250 subaru motorer som går greit nok vil jeg påstå. Som Ar'Kritz sier så er nok dette takket være avgifter og folks generelle drivstoffsøkonomi.

Jeg liker å ligge på rundt 1500 med min daglige diesel på 105hk da økonomien er viktigst og ikke minst støynivå når familien skal på tur. Derfor mener jeg at 250 dieselhester passer godt til denne bilen. Er ikke uten grunn at alt av lastebiler som oftest har V8 Diesel og ikke en bensin v8 som passer best i en sportsbil.

Synes forøvrig at det er sørgelig at man ikke skal få lov å ha litt motor uten at det skal koste skjorten i avgifter og forsikring, men det er vi vel alle enige om. 

Lenke til kommentar

 

Har ikke kjørt noe særlig til bensinmotorer nei. Som oftest 200-250 subaru motorer som går greit nok vil jeg påstå. Som Ar'Kritz sier så er nok dette takket være avgifter og folks generelle drivstoffsøkonomi.

Jeg liker å ligge på rundt 1500 med min daglige diesel på 105hk da økonomien er viktigst og ikke minst støynivå når familien skal på tur. Derfor mener jeg at 250 dieselhester passer godt til denne bilen. Er ikke uten grunn at alt av lastebiler som oftest har V8 Diesel og ikke en bensin v8 som passer best i en sportsbil.

Synes forøvrig at det er sørgelig at man ikke skal få lov å ha litt motor uten at det skal koste skjorten i avgifter og forsikring, men det er vi vel alle enige om. 

 

Kan forsikre deg om at det er verdt en tur og teste nye bensinmotorer igjen nå. Det er virkelig stor forskjell til de 10 år gamle. Byttet akkurat bil nå, etter 8 år med diesel og opplever bra bunndrag fra 1700rpm som tidligere var dieselens styrke foran bensin. Men denne drar samtidig videre til godt over 5000. Og når det går sakte er det bare stille i bilen, ingen kakling selv på kald motor. Heeeeerlig. :)

C-klasse, 2016-modell for øvrig.

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke kjørt noe særlig til bensinmotorer nei. Som oftest 200-250 subaru motorer som går greit nok vil jeg påstå. Som Ar'Kritz sier så er nok dette takket være avgifter og folks generelle drivstoffsøkonomi.

Jeg liker å ligge på rundt 1500 med min daglige diesel på 105hk da økonomien er viktigst og ikke minst støynivå når familien skal på tur. Derfor mener jeg at 250 dieselhester passer godt til denne bilen. Er ikke uten grunn at alt av lastebiler som oftest har V8 Diesel og ikke en bensin v8 som passer best i en sportsbil.

Synes forøvrig at det er sørgelig at man ikke skal få lov å ha litt motor uten at det skal koste skjorten i avgifter og forsikring, men det er vi vel alle enige om. 

 

Kan forsikre deg om at det er verdt en tur og teste nye bensinmotorer igjen nå. Det er virkelig stor forskjell til de 10 år gamle. Byttet akkurat bil nå, etter 8 år med diesel og opplever bra bunndrag fra 1700rpm som tidligere var dieselens styrke foran bensin. Men denne drar samtidig videre til godt over 5000. Og når det går sakte er det bare stille i bilen, ingen kakling selv på kald motor. Heeeeerlig. :)

C-klasse, 2016-modell for øvrig.

 

 

Har kjørt bl.a Golf 1.4TSI og synes denne fungerer usedvanlig godt.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har selv VW sin 1.4 TSI i min bil, og ja den fungerer bra på lavt turtall, men pga. liten lavtrykksturbo så er det lite å hente opp mot turtallssperra. 
Men alt i alt, glimrende motor for en liten bil.

At Skoda leverte 1.4 TSI i Superb og at folk faktisk kjøpte den kombinasjonen er utenfor min forståelse, faktisk noe av det verste jeg har kjørt. 

Lenke til kommentar

Har selv VW sin 1.4 TSI i min bil, og ja den fungerer bra på lavt turtall, men pga. liten lavtrykksturbo så er det lite å hente opp mot turtallssperra. 

Men alt i alt, glimrende motor for en liten bil.

At Skoda leverte 1.4 TSI i Superb og at folk faktisk kjøpte den kombinasjonen er utenfor min forståelse, faktisk noe av det verste jeg har kjørt. 

Helt enig.

Synes også når de gikk ned fra 1.9TDI til 1.6 at dette ble litt smått.

Lenge leve avgifter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...