Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økning av felleskostnader i borettslag!

NurseBetty

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et borettslag og fått regning i posten i dag ang. felleskostnader. De har plutselig økt med nesten 1200 kr siden forrige innbetaling. Har de lov til dette uten å informere om det? Det står ingen forklaring på hvorfor, og jeg nekter å tro at det er renteøkning som har gjort det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært leder og det var et slit å få endene til å gå opp.

Alle andelseiere skal få beskjed om økning av fellesutgifter minst en måned før økningen trer i kraft.

Når det gjelder grunn, så har pengeverdien minket kraftig i det siste, kommunale avgifter har økt. Tjenester er blitt dyrere, Materiell er dyrere. Kravet til utførelse er mer omfattende (kvalitets-sikring), som gjør det dyrere å pusse opp, osv, osv

Kjenner det der veldig godt....

Edit; Forklare bedre..

Endret av runerask
Lenke til kommentar
Hele borettslaget er nytt, så det er ingenting som trengs å pusses opp. Dessuten er det flere poster i tidligere budskjetter som ikke har blitt brukt, og da regnet jeg med at disse ville bli slettet, og kostnadene ville reduseres.

Da er det ikke så enkelt å si hva som er grunnen. Men hvis du tar kontakt med styret eller boligbyggelaget, kan du få tilsendt budsjettet og regnskap. Litt greit å se på før man bestemme seg for å klage ;-)

Lenke til kommentar

Har tatt kontakt med boligbyggelaget, men får ikke svar før tidligst mandag. Så får bare smøre meg med tålmodighet.

Det kan være renteøkning, men jeg mener at de burde informere om det. Eller må jeg holde meg oppdatert på dette selv. I min private bank får jeg stadig informasjon om hva renten er. Da burde jeg vel også få det fra banken boligbyggelaget bruker?

Lenke til kommentar

Alle andelseiere skal få beskjed om økning av fellesutgifter minst en måned før økningen trer i kraft.

Når det gjelder grunn, så har pengeverdien minket kraftig i det siste, kommunale avgifter har økt. Tjenester er blitt dyrere, Materiell er dyrere. Kravet til utførelse er mer omfattende (kvalitets-sikring), som gjør det dyrere å pusse opp, osv, osv

Edit; Forklare bedre..

Ehm, mener du at inflasjonen har gått veldig opp? Så vidt jeg kan lese av økonominyhetene er vi ikke høyere opp på skalaen enn hva som er normalt.

Lenke til kommentar

Edit; Forklare bedre..

Ehm, mener du at inflasjonen har gått veldig opp? Så vidt jeg kan lese av økonominyhetene er vi ikke høyere opp på skalaen enn hva som er normalt.

Da jeg gikk inn i styret i borettslaget her øket jeg leia slik at vi skulla ha 250 000 til utbedringer hvert år. Da jeg gikk av 2-3 år senere, var denne potten borte i vanlige "drift-utgifter". Ble fortalt fra boligbyggelaget at det hadde vært stor økning av kommunale utgifter, som vann/avløp/renevasjon og eiendomsskatt. Det er det jeg vet....

Lenke til kommentar
Driftskostnadene har kun økt med 50 kr, det er finanskostnadene som har økt med nesten 1200 kr. Det er derfor jeg stusser på hele opplegget her.

Kanskje rentene på fellesgjelden plutselig har begynt å løpe, eller økt. :whistle:

Du kan finne ut dette ved å be om regnskap/budsjett. Det burde du strengt tatt allerede ha fått.

Lenke til kommentar

Styret kan sette budsjettet som de vil og hvis det er nødvendig å sette opp felleskostnadene så kan styret gjøre det som de vil.

Mange helt nye borettslag er jo en gjeldsbombe delux. Så veldig skuljt er det heller ikke. Kanskje har de hatt en lav faste rente de første tre årene, så godt nå over til vanlig flyende rente som nå ligger mye høyere, kanskje har de begynt å betale avdrag på lånet.

I tillegg er det mange utbyggere som bevist spekulerte i å legge til grunn reele tall for driftbudsjettene. Mange nye brl finner da fort ut at her må husleien opp. Det blir en sikkelig møkkapakke:

1. Rentene stiger

2. Avdrag begynner

3. Driftutgifter økes

4. Boligprisene stiger.

Enjoy.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...