Gå til innhold

Bygger pc,mangler kunnskap om HK, hjelp trengs

knegg

Anbefalte innlegg

über gode topic må eg seie

Men over til saka, har planlagt å bygge pc i 2 år no, og no er tiden komt :)

men hovudkort er noko eg aldri har skjønt meg heilt på. pga alt med bios,kjerner pris forhold til ytelse osv osv

ATX Hovudkort med socket 775 med pci-16x

Støtte for intel sin core duo prossesorer

støtte for DDR2 med 4GB max

Stille hovudkort er berre toppers (så var det passiv kjøling eller vifter styr! :ermm: )

pris er opp rundt 1300,- til 1600,-

opsette så langt:

kabinettet

skjerkort, trur det blir XFX GeForce 8800GTS 650M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDTV/HDCP,650Mhz

ein stille PSU(kor månge watt veit man ikkje endå)

1 S-ATA HDD

intel core duo

trenge dykk meir info?

so kva hovudkort bør eg kjøpe? frå komplett altso ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smekk dit 600 Watt så skal du klare deg under oppstart og med ett NV kort.

Ellers så ville jeg ha vurdert X38 om du vil satse på ATi og kanskje ha Crossfire i fremtiden.

Ellers så har ABIT ett UTMERKET utvalg av P35 kort som har de featuresene som trengs.

Har selv ett IP35 Pro og er fornøyd men vurderer å anskaffe X38 og ett skjermkort til ;)

Lenke til kommentar
eg kan månge forkortningar MEN ikkje i hovudkort delen 007CD :tease:

P35 kort seier meg ingenting :blush:

Om du titter på komplett så vil du se at flere hovedkort har P35 i navnet.

P35 er navnet på Intel sitt brikkesett, samme som X38, X38 er da nyere og støtter Crossfire mye bedre enn P35 fordi den har 2x PCI Express porter som kan kjøre på 16x hastighet, du får ikke det på hovedkort med P35 brikkesett.

ABIT sine kort med IP35 i navnet er utmerket om du ikke skal kjøre Crossfire (Nvidia sin SLI løsning støttes ikke på hovedkort med Intel brikkesett, om du da ikke kjøper "Skulltrail" når det kommer, men den er dyr og i socket 771 med RAM som er ENDA dyrere!)

Ellers har jeg hørt mye bra om ASUS også, men personlig er jeg ABIT eller DFI mann siden jeg liker å overklokke og før i tiden har ikke ASUS vært så skarp på det feltet som ABIT og DFI var så det er mer en gammel vane kan du si.

Dessuten liker jeg mye av løsningene som ABIT tilbyr i dag på sine hovedkort, reset og power knapp på hovedkortet så du kan testkjøre utenfor kabinettet men det beste er en egen BIOS reset bryter bak så du slipper å åpne om du har tøyd grensene.

Kort med nForce brikkesett er ikke så mye å satse på etter hva jeg har hørt.

En ting er sikkert du trenger mye luftgjennomstrøming i kabinetter ELLER vannkjøling for at disse skal holde hodet kaldt og de er også svært "sulten" og skal ha mye strøm.

Har også hørt om en masse problemer med nForce baserte kort til Intel men jeg kan ikke uttale meg så mye om det siden jeg ikke sitter på eller har hatt ett av disse kortene, jeg kjører selv med P35 brikkesett fra Intel og skal skaffe meg X38 settet som jeg sa tidligere.

Fra ABIT har du følgende.

P35:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335649

X38:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341381

Om du vil prøve overklokking så kan jeg anbefale ABIT hovedkort i allefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...