TormodK Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Har en gammel Pentium 2 som jeg kunne tenkt meg å bruke til fildeling på LAN, har vel rundt 128mb ram på den! Hvilket OS burde jeg bruke? Linux, windows? er fersk på LINUX men har innstalert Red Hat noen ganger.. ellers har jeg hørt at det er lurest å bruke linux OS som er dedikerte til ett eller anna, sånn som f.eks smoothwall som er til å dele internett med. finnes det noe sånt for fildeling? er det like greit å bruke redhat? Den skal dele filer på ett 10/100 nettverk med rundt 40 stykker på, ikke det at alle laster samtidlig da.. så maskina får duge.. Noen nevnte FreeBSD, men så på sidnee og det virka litt komplisert.. Takk på forhånd for hjelp! Lenke til kommentar
xeon Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Gå for linux du. RedHat 8.0 passer bra til det.. bare ikke installer all skiten som du ikke har bruk for så er det ikke noe problem.. Forsåvidt ikke noe problem selvom du skulle velge å installere all skiten heller.. bare å redigere /etc/samba/smb.conf eller noe sånt noe... alt står meget godt forklart der.. HOWTO's er også et godt tips.. Slik som jeg ser det er det vel egentlig ingen grunn til å gå for windows her når linux maskinen vil gjøre jobben like godt eller bedre.. (linux krever mindre minne enn windows ettersom du ikke behøver å kjøre GUI) Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Har en gammel Pentium 2 som jeg kunne tenkt meg å bruke til fildeling på LAN, har vel rundt 128mb ram på den! Hvilket OS burde jeg bruke? Linux, windows? er fersk på LINUX men har innstalert Red Hat noen ganger.. ellers har jeg hørt at det er lurest å bruke linux OS som er dedikerte til ett eller anna, sånn som f.eks smoothwall som er til å dele internett med. finnes det noe sånt for fildeling? er det like greit å bruke redhat?Den skal dele filer på ett 10/100 nettverk med rundt 40 stykker på, ikke det at alle laster samtidlig da.. så maskina får duge.. Noen nevnte FreeBSD, men så på sidnee og det virka litt komplisert.. Takk på forhånd for hjelp! Vil anbefale FreeBSD 4.7 og SAMBA på det varmeste. Har selv en eldre PII233 uten skjerm med 64MB ram som gjør denne jobben helt utmerket. Etter hvert satte jeg inn 2 stk. 120GB disker i den, gjemte den langt unna i en krok og slipper på den måten disk- og viftestøy. Får også meget bra overføringshastighet over nettverket. Tror at boksen skal være med meg til TG FreeBSD er langt fra komplisert, mange synes at det lettere å bruke og sette opp enn linux. I praksis blir det ett fett om du går for Linux el. FreeBSD, det er ditt valg. Tross alt så er det SAMBA som gjør jobben, og det er et aldeles utmerket stykke software. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå