Gå til innhold

Bytte ut kjemi. Hva vil det si for universitetsopptak?

H-e-l-l-o

Anbefalte innlegg

Heyho.

Til høsten begynner jeg altså på VG2. Jeg har allerede valgt programfagene kjemi, biologi, fysikk og matte R1. Slik jeg har forstått det får jeg altså 0.5 + studiepoeng ved å ta kjemi, men kjemi er et fag jeg mest sannsynlig kommer til å få en 4'r på, kanskje en 5'r.

Derfor vurderer jeg nå å prøve og få skiftet kjemi med internasjonalt Engelsk fordi jeg vet utmerket godt at i dette faget kan jeg lett få en 6'r. Dermed kan jeg få et høyere snitt/flere studiepoeng ved standpunktkarakteren, men vil det at jeg dropper ut av kjemien ha noe å så for universitetsopptak ved f.eks. medisin, bioteknologi o.l? Jeg har forstått det slik at kjemi er en viktig del av disse områdene, men samtidig er pensumet vi kommer til å gå igjennom i stor grad irrelevant med mindre en faktisk vil bli en kjemiker.

Takker for kommende svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har for så vidt droppet mine fremtidige legeplaner grunnet eldrebølgen samt nok leger i landet allerede. Derimot er jeg interessert i forskning, og jeg regner med at kjemi er kanskje enda viktigere i medisinsk forskning enn legestudier.

Takker for svaret, enda usikker på hva jeg burde gjøre, men hvis de fleste andre utdanningene krever kun GENS + Realfag så bli det nok til at jeg bytter til Engelsk.

Lenke til kommentar

Eg hadde matte+fysikk+engelsk og meiner det var eit godt val da eg ikkje er spesielt kjemi-interessert. Den gongen eg søkte på siv.ing var det krav om kjemi (2KJ), men det var berre å ta 2KJ-eksamen den hausten studiet starta (dvs. to dagar lesing for å stå på eksamen)

Så med mindre du skal inn på eit studium som bygger på kjemi er det heilt kurant å ta engelsk (fleire damer og ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...