Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med fotsvette

Gjest Gutt20

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt på 20 år som har et stort problem. Det lukter krise av føttene mine. Jeg kvier meg for å gå på besøk til folk, fordi så fort jeg tar av meg skoene, lukter det grusomt. Jeg dusjer hver eneste morgen, bruker rene klær, og nye sokker hver eneste dag. Men allikevel sliter jeg med dette problemet. Svetter jeg andre steder på kroppen, lukter det ikke halvparten så ille.

Jeg planlegger å kaste de gamle skoene mine, og kjøpe nye. Men før jeg gjør det må jeg ha tips for hvordan jeg skal kunne klare å dempe denne grusomme lukten. Er det noen som har tips til såper, spray eller lignende som kan hjelpe meg på vei?

Håper folk tar meg seriøst, og fortsatt god kveld!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg har merket at jeg kan gå med sko i mange mnd og de lukter gull og grønne skoger, men med en gang jeg trakker i en dam og skoen blir våt på innsiden lukter de hy og helvete innen noen dager.

Bytt sko, følg litt med hva som skjer med skoene før de begynner å lukte igjen. Om du blir veldig svett har vel det en innvirkning og (skoene blir våt)

Fins også noen såler som skal hjelpe, tror de suger til seg fotsvette. De på skobutikken sa det en gang, mulig jeg hadde på meg sko som hadde vært en tur i en dam for jeg husker ikke at jeg spurte ;)

Endret av LoCDoG
Lenke til kommentar

Zethyr: Hvor får jeg kjøpt den sprayen?

LoCDoG: Vel, der har du problemet mitt. Jeg svetter så mye at skoene blir fuktige/våte, og dermed lukter de høgg hele tiden. Det kan ha noe med at jeg har en jobb som innebærer en god del fysisk aktivitet, men det må da finnes en eller annen løsning på problemet mitt? Jeg har hatt problemet lenge, men det ble mye verre etter at jeg begynte å jobbe.

Jeg har hørt om de sålene som trekker til seg svette, så det skal jeg forhøre meg litt om. Men jeg antar at det må mer til for at mine føtter skal holde seg tørrere, eventuelt lukte mye mindre. Har hørt mange forskjellige kjerringråd. Moren min nevnte at jeg burde vaske føttene mine i varmt vann tre ganger i uka, med teposer i! Synes det hørtes merkelig ut, men hun hadde visst lest det i et eller annet blad.

Slik situasjonen er nå er jeg villig til å prøve det meste, men vil gjerne prøve noe andre har hatt gode resultater med.

Takk for kjapp respons forresten. :)

Lenke til kommentar
Jeg planlegger å kaste de gamle skoene mine, og kjøpe nye. Men før jeg gjør det må jeg ha tips for hvordan jeg skal kunne klare å dempe denne grusomme lukten.

:wee:

Her er et meget seriøst svar: KAST de gamle skoene dine og kjøp nye.

Du vet at skoet ditt er en bakteriebombe. Ikke rart at føttene dine lukter "sursokk."

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Mine Top Gear top tips:

1: Nye sokker hver dag, personlig foretrekker jeg tynne sokker ("dressokker") for jeg blir så varm på føttene.

2: Egne sko til jobben og egne til "privat" bruk, har selv omtrent bare hatt tunge jobber og da blir man svett på føttene. Særlig i vernesko.

3: Bytt sokker når du kommer hjem fra jobb.

4: Unngå å gå med de vanlige skoene i timesvis i strekk om du ikke trenger, f.eks om du kjører langtur i bil.

5: Om du spiller fotball osv, egne sko til det og.

6: Unngå dammer og snø nedi skoene, hjelper lite å unngå svette om skoene fortsatt blir våte.

Og, vaio har rett. Kast de gamle skoene. Sko som stinker, vil aldri bli luktfrie.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Fru Svettis

Hei du! For å knekke vond lukt i sko, fotsopp og bakterier, kan du kjøpe deg en Klenz. Ser ut som en mikrobølgeovn og bruker nanoteknologi for å ta kverken på nevnte problem i sko og treningsutstyr :-) Se www.nanosilver.no f.eks. Hjalp meg :!:

Lenke til kommentar

På apoteket har de noe som heter PerspireX for hånd/fot. Denne inneholder endel aluminiumklorid. Man behandler 2-3 dager etterhverandre (tar på om kvelden, og vasker om morran), etter dette behandler man et par ganger i uken. Dette skal stoppe eller i alle fall hemme fot-/håndsvette :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hei.

Jeg er en gutt på 20 år som har et stort problem. Det lukter krise av føttene mine. Jeg kvier meg for å gå på besøk til folk, fordi så fort jeg tar av meg skoene, lukter det grusomt. Jeg dusjer hver eneste morgen, bruker rene klær, og nye sokker hver eneste dag. Men allikevel sliter jeg med dette problemet. Svetter jeg andre steder på kroppen, lukter det ikke halvparten så ille.

Jeg planlegger å kaste de gamle skoene mine, og kjøpe nye. Men før jeg gjør det må jeg ha tips for hvordan jeg skal kunne klare å dempe denne grusomme lukten. Er det noen som har tips til såper, spray eller lignende som kan hjelpe meg på vei?

Håper folk tar meg seriøst, og fortsatt god kveld!

Pappa og har det problemet. Når han kommer uti stua noen ganger, kommer den stanken osende.. Får faen ikke puste.

Men: skift sokker, og sko ofte.

Endret av PHP_Yoghurt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...