Anew Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Forøvrig har også pixeltettheten noe å si...Det er vel når vi snakker om diffraksjon at pikseltettheten har noe å si ?Egentlig har det ikke så mye å si der heller når man studerer bilder i en gitt størrelse. Når du studerer bildene på pixelnivå har det noe å si. Ja, det er altså kritisk pixelskarphet jeg snakker om - enkelte studerer jo bildene sine ved 100% forstørrelse.... Det var derfor jeg ikke utdypet noe videre, men det var åpenbart ikke så lurt... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Det er kun de med erfaring fra mindre formater som vil hevde at det er antall mm som avgjør hva som kan holdes stødig for hånd. Det er utsnittet som avgjør det, ikke et tall. Tilfeldigvis er forholdet mellom millimeter og utsnitt slik at man på småbildeformat kan bruke den tommelfingerregelen. Det er utsnittet fordi det er hvor stort utslag kamerabevegelser får som avgjør minimum lukkertid. Hvis logikken om at mm avgjør lukkertiden stemte så har jeg brutt regelen så det holder. Med min Rolleiflex har jeg ingen problemer med å ta håndholdte bilder av statiske motiver på 1/20s hvis jeg bruker rem. Det er fordi 75mm på 6x6 er en mellomting mellom moderat vidvinkel og normal, dvs en god del større utsnitt enn en 50mm på FF. Jeg vil altså ifølge tommelfingerregelen klare under 1/40s med et mellomformatkamera som ikke har mer rystelser enn et vanlig speilrefleks fra speil og lukker. Siden Rolleiflex er en TLR så har det ikke bevegelig speil og lukker av den vanlige gardintypen. Med sentrallukker får jeg derfor knepet inne enda et trinn på lukkertiden. Det er ganske enkelt å bevise ved hjelp av fysikk hvorfor tommelfingerregelen ikke fungerer på cropformat og FT. Eller de større formatene for denslags skyld. Nå må det bli slutt på disse missforståelsene omkring dette temaet. Til stadighet dukker de opp, selv om det er helt logisk for oss med en breiere erfaring med utstyr at den er totalt missvisende. Men den kan som nevnt revideres til 1,3 - 1,5 - 1,6 x brennvidde i tilfellet med cropformater, og motsatt vei med større formater enn FF. Det strides ikke de lærde om. I hvertfall hvis vi regner lærde som personer med brei erfaring med mer enn et format. Endret 26. august 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg