Paula Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Skal oppgradere endelig. Det gamle systemet er 2 disker i raid 0. Hvordan skal jeg på en mest effektiv måte fikse dette? Jeg må sette det nye systemet i raid 0 også, og skal bruke det gamle OS. Jeg har en tanke om å kopiere alt over på en bærbar disk, også kopiere tilbake etter at det nye systemet er oppe og går. Vil dette være det enkleste, eller finnes det andre metoder? Jeg skal ikke inn med nye disker, disse vil inneholde det gamle systemet. Vil det være mulig og bevare disse uten en langdryg prosess med kopiering frem og tilbake ? Mulig løsninger tas imot med takk ^^ Lenke til kommentar
Paula Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 noen som vet ? =D Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres via PM/melding) Lenke til kommentar
HAG Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Eg brukte et program som heter Paragon "drive copy" (tror eg, fulgte med Komputer for alle nr. 1-2008). Kopierte mine tre 320 disker som stod i Raid5 over på en enkel disk, fikk slik beholde alt eg hadde på maskina og flytte ut de tre diskene som var i bruk. "Trikset" blir vel drivere om man skal kopiere sytemet man har i dag og flytte over på et nytt system (nytt hovedkort, CPU, skjermkort..), man "må" vel fjerne alle driverene og kun bruke de som er integrert i Window$ før man kopierer og flytter til et "nytt" system. Lenke til kommentar
Paula Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Går nok for den Paragon løsningen. Ser veldig bra ut. Det kan vel bli et problem med raid0 da. Når jeg speiler dagens harddisker som er satt opp med 3 partisjoner, hvordan blir det da når jeg skal ha dette inn igjen? Må jeg lage 3 partisjoner? Må jeg ha dette i raid0 eller kan jeg kutte ut raid 0 nå? Skal bli interessant =D Lenke til kommentar
HAG Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Eg hadde minst fire partisjoner, raid5 blir vel noe ala raid0 med en 3. disk til og holde "rekkefølga" om en disk skulle "dø". Eg fikk mine tre disker fra raid5 inn på en enkel disk, diskene var naturligvis ikkje fyllt 100%, ville da hatt behov for en disk på 640GB (det var tre 320GB disker i raidet). Hadde en stor tom partisjon (ikkje formatert) og tok av denne til "slankekuren" for og få "alt" inn på en 160GB disk, sletta raidet og bruker 160GB disken på samme maskin. Her er programma, koster litt... - lurer på om selskapet har noe til felles med Powerquest, handla litt hos Powerquest for 4-5 år siden bl.a. PartitionMagic 7 og 8, Powerquest.com går direkte til Symantec nå, fant PM8 der, til $69.95 Den er "gammal" nå kan kun bruke 2000 og XP, hos Paragon er 9.0 OK for XP 32/64 bit og Vista 32/64 bit, de er kommet litt lenger.... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Jeg må sette det nye systemet i raid 0 også, og skal bruke det gamle OS. Det går garantert dårlig dersom du ikke bytter HK til nytt med samme chipsett. OS-Boot fra disken(e) med gammelt OS vil mest sannsynlig ende i bluescreen. Endret 17. februar 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Paula Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) ja, tror det blir en reinstall der, for deretter kopiere det jeg vil ha tilbake igjen på de nye diskene. HAG: takker for svar. Tror jeg bryter med raid da det ikke har merkbar virkning under gaming ^^ Endret 17. februar 2008 av Paula Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 HAG: takker for svar. Tror jeg bryter med raid da det ikke har merkbar virkning under gaming ^^ Fornuftig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå