Simen1 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Forskningsinstitusjonene Fiskeriforskning og Nofima ønsker unge deltagere til en spørreundersøkelse om hvorfor ungdom, unge voksne og barnefamilier spiser så lite fisk. Undersøkelsen er ikke for en produsent. Les omtalen og bli med på forskningsundersøkelsen. Lenke til kommentar
Tatt av vinen Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Det at unge voksne og barnefamilier spiser lite fisk er nok av den enkle grunn at det ikke smaker godt. Jeg har ikke sagt at det ikke kan bli godt, men da må det til en hel del mer tilbehør enn poteter og gulrøtter, samt en person som kan det å lage og tilberede mat. Endret 15. februar 2008 av Tatt av vinen Lenke til kommentar
epiphany05 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Fisk er godt! helt enig med tilbehøret, poteter og gullerøtter med smør er egentlig ikke det ultimate for fisken, bare tullball. Hadde spist fisk minst 3 ganger i uka, hadde det ikke vært for at kjæresten ikke tåler hvit fisk. Laks går det masse av (frysern full fra gladlaksen pappa), men hadde nok ikke spist så mye av det om jeg måtte kjøpt det i butikken (dyrt!) Lenke til kommentar
Tatt av vinen Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Fisk er godt! helt enig med tilbehøret, poteter og gullerøtter med smør er egentlig ikke det ultimate for fisken, bare tullball. Hadde spist fisk minst 3 ganger i uka, hadde det ikke vært for at kjæresten ikke tåler hvit fisk. Laks går det masse av (frysern full fra gladlaksen pappa), men hadde nok ikke spist så mye av det om jeg måtte kjøpt det i butikken (dyrt!) For barn er nok ikke fisk det ultimate måltidet. Ei heller for unge voksne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Det at unge voksne og barnefamilier spiser lite fisk er nok av den enkle grunn at det ikke smaker godt. Jeg har ikke sagt at det ikke kan bli godt, men da må det til en hel del mer tilbehør enn poteter og gulrøtter, samt en person som kan det å lage og tilberede mat. Jeg er enig i at et stadig synkende inntak av fisk her i landet kan skyldes dårligere matlagingskunnskaper og dårlig fantasi, men at fisk i seg selv ikke er godt er bare tullball. Smak er subjektivt og med så mange varianter fiskeretter som finnes så skal det veldig mye til at noen ikke finner en eneste god fiskerett. Kanskje barn får for dårlig opplæring på skolekjøkkenet om fisk? At den undervisninga var bedre før? Eller at de lærer mindre på kjøkkenet hjemme nå enn før? For barn er nok ikke fisk det ultimate måltidet. Ei heller for unge voksne. Hvorfor ikke? Mener du det er forskjell på barn/unge og eldre? Fisk er både godt og sunt. Både til middag og på brødskiva. (Makrell i tomat, røkt peppermakrell, kaviar, sursild, tomatsild, kryddersild, tunfiskpostei, osv.) Kanskje unge bare er for kunnskapsløse, fantasiløse og lite utforskende? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Eg er ikkje noko stor fan av fisk, i barndommen var det ikkje akkurat jubel når det var fisk til middag. Makrell i tomat, peppermakrell, kaviar, sursild, tomatsild, tunfisk, et ikkje noko av det der. Et eg fisk så er det til middag, torsk, aure, laks, sei, blåkveite osv...med godt tilbehør og ein saus er det ein god middag. Det er meir jobb å tilberede enn ein del andre matrettar som samtidig smakar betre. Det er ikkje til å skyve under ein stol at fisk ikkje er favorittmiddagen til dei fleste. Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Det er da ikke så vanskelig å tilberede fisk i forhold til andre ting. Fisk er også en av de tingene som smaker så utrolig godt. Sjømat generelt er en god ting...Hval er vel kanskje noe for de som ikke vanligvis er så glad i fisk. Jeg er stor fan av både torsk, makrell (mmm), kveite, flyndrefisk generelt og Steinbitt. Stek fisken, lag en god saus...kanskje en mos og nyt det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Det finnes også enklere fiskeretter rett fra frysedisken: Fiskegrateng, fiskepinner, rødspette med saus, torskepanetter osv. Alle som kan steke grandis, karbonader og koke poteter kan også lage dette lekende lett. Å unnskylde seg med at det er så vanskelig er vel, bare en unnskyldning. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Hvis man melder seg på; Møter man opp et sted i egen person for testing, eller får man tilsendt undersøkelsen på mail eller som fysisk post? Får tilsynelatende ingen info ang. dette... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Spiser ikke noe som svømmer rundt i sin egen avføring Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Dette kommer vel fra en som om sommeren svømmer rundt i andres avføring? og som Simen1 påpekte har det kommet mye nytt og relativt spisbart fra frossendisken de siste årene. Fylt rødspette, fylt torsk, fylt laks, fiskepinner, fiskegrateng. Alt er enkelt nok for den som gidder, og det smaker bedre enn en grandis. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Spiser ikke mye fisk. Eller, makrell i tomat går det en del i, samme med sushi. Men fisk er sunt og ofte godt! Burde spise mer. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Fisk i Norge syntes jeg koster fryktelig mye i forhold til hvor mye vi fisker selv - synd nesten alt som fiskes sendes vekk. Sjelden man ser fersk fisk på bordet. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Spiser vel fisk ca en gang i uka, men det er ikke akkurat favorittmaten Laks og ørret smaker godt da Btw, bor ved havet, så fisken er ofte selvfisket (dvs farfar har fisket den) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Hvis man melder seg på; Møter man opp et sted i egen person for testing, eller får man tilsendt undersøkelsen på mail eller som fysisk post? Får tilsynelatende ingen info ang. dette... Jeg tror det er en undersøkelse man mottar per post, fyller ut og sender inn i en ferdig frankert konvolutt. Spiser ikke noe som svømmer rundt i sin egen avføring Men rulle rundt i egen ufortynnet avføring går vel greit? (Juleribbe, bacon, pølse etc), eller økologiske grønnsaker som har vokst i og hentet næringa si fra avføring? Fisk i Norge syntes jeg koster fryktelig mye i forhold til hvor mye vi fisker selv - synd nesten alt som fiskes sendes vekk. Sjelden man ser fersk fisk på bordet. Jepp. Jeg prøver å velge skikkelige fiskebutikker når det passer men dessverre er jeg alt for ofte innom kjedebutikkene uten fersk fisk og plukker med meg noe derfra. Noe som har vært fisket, fløyet jorda rundt for behandling og tilbake, kjørt fra Oslo og tilbake til kysten den opprinnelig kom fra. Trist utvikling dette her. Skulle ønske det var flere gode lokale fiskebutikker og kanskje en fiskebil med fersk fisk i stedet for den plagsomme isbilen. Lenke til kommentar
epiphany05 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Spiser ikke noe som svømmer rundt i sin egen avføring Du kan ikke unngå det uansett, om du ikke er veganer da (men det brukes da som gjødsel).. ...Fins dyr som spiser sin egen avføring! Endret 16. februar 2008 av epiphany05 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Spiser ikke noe som svømmer rundt i sin egen avføring Så du spiser ikke gris heller du da eller? Om man ikke tåler å se et dyr/en fisk i sine naturlige omgivelser samt ser hvordan de blir slaktet så syntes jeg at de ikke skulle spist kjøtt/fisk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg tror en del byungdom har et desillusjonert forhold til matproduksjon. Ungdom som nekter å forestille seg at maten ikke oppstår på magisk vis i vakumpakker på butikken. Det hadde kanskje vært en idé om skoleverket arrangerte 1 uke i landbruket og 1 uke i fiskeindustrien i løpet av 10 års skolegang. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg tror en del byungdom har et desillusjonert forhold til matproduksjon. Ungdom som nekter å forestille seg at maten ikke oppstår på magisk vis i vakumpakker på butikken. Det hadde kanskje vært en idé om skoleverket arrangerte 1 uke i landbruket og 1 uke i fiskeindustrien i løpet av 10 års skolegang. Helt klart. Jeg syntes det er viktig at folk faktisk vet hvor det de spiser kommer fra. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Spiser ikke noe som svømmer rundt i sin egen avføring Så du spiser ikke gris heller du da eller? Om man ikke tåler å se et dyr/en fisk i sine naturlige omgivelser samt ser hvordan de blir slaktet så syntes jeg at de ikke skulle spist kjøtt/fisk. Maten skal si MØØØ Neida.. Jeg spiser fisk så lenge det ikke ser ut som fisk. Mye fint og godt i frysedisken så man skal være rimelig vrang for og absolutt ikke spise fisk. Fiskekaker er livsretten Stammer fra mørekysten så jeg har fått litt delerium ang. fisk derfra i mine yngre dager. Jeg klarer ikke spise noe som ser ut som fisk. Da brekker jeg meg. Det er bestefar sin feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå